Mεσοσταθμικό «κούρεμα» στις εγγυημένες τιμές για τα φωτοβολταϊκά της τάξης του 29,5% αλλά και επιστροφή στον Λειτουργό της Αγοράς Ηλεκτρισμού (ΛΑΓΗΕ) του 35% του τζίρου τους για το 2013 προβλέπει το νομοσχέδιο για το «new deal» στις ΑΠΕ, το οποίο από χθες τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση.
Το σχέδιο νόμου, που ανακοίνωσε χθες το υπουργείο Περιβάλλοντος - Ενέργειας, προβλέπει περικοπές και για τις άλλες τεχνολογίες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και συγκεκριμένα μείωση της εγγυημένης τιμής 6,4% στα αιολικά και 5,4% στα μικρά υδροηλεκτρικά, καθώς και επιστροφή 10% του τζίρου 2013 για όλες τις κατηγορίες ΑΠΕ. Ειδικές ρυθμίσεις προβλέπονται για τα αγροτικά φωτοβολταϊκά (Φ/Β), καθώς και για τις ηλιακές εγκαταστάσεις ισχύος κάτω των 20 kW, ενώ τα φωτοβολταϊκά στις στέγες εξαιρούνται από την «επιστροφή» τζίρου για το 2013, δεν εξαιρούνται όμως στο «κούρεμα». Μείωση προβλέπεται και στις ταρίφες των ΣΗΘΤΑ (Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης). Η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί στις 13 Μαρτίου.
Oι νέες εγγυημένες τιμές, όπως διαμορφώνονται μετά το «κούρεμα», προσδιορίζονται σε Πίνακα και κλιμακώνονται ανάλογα με το έτος σύνδεσης του Φ/Β στο σύστημα (διασυνδεδεμένο και μη), την ισχύ, το αν έχουν λάβει ενίσχυση ή όχι Ανάλογους πίνακες με τις νέες τιμές περιλαμβάνει το νομοσχέδιο και για τις υπόλοιπες τεχνολογίες ΑΠΕ (αιολικά, υδροηλεκτρικά κλπ) καθώς και για τα ΣΗΘΥΑ.
Για τα αγροτικά φωτοβολταϊκά και τα μικρά Φ/Β κάτω των 20 kW το νομοσχέδιο ορίζει ότι οι εγγυημένες τιμές που θα παίρνουν προσαυξάνονται 10% σε σχέση με τις νέες ταρίφες, όπως αυτές αποτυπώνονται σε σχετικό πίνακα. Η διάταξη δεν θα εφαρμόζεται σε περίπτωση που η προσαύξηση οδηγεί σε τιμή υψηλότερη από αυτή που ισχύει τον Ιανουάριο 2014. Επίσης αν ένας αγρότης πουλήσει την εγκατάσταση σε μη κατ' επάγγελμα αγρότη, τότε θα χάνεται το μπόνους του 10%.
Σε αντάλλαγμα για τις μειώσεις των τιμών, που γίνονται προκειμένου να εξαλειφθεί το μεγάλο έλλειμμα άνω των 500 εκατ. ευρώ, του ΛΑΓΗΕ, προβλέπεται παράταση της ισχύος των συμβάσεων που έχουν οι παραγωγοί με το σύστημα κατά 5 χρόνια. Σε αυτά τα χρόνια ο παραγωγός θα πρέπει να επιλέξει αν θα πουλά μέσω ημερήσιας αγοράς ή με σταθερή τιμή που θα ορίζεται με συγκεκριμένο τρόπο.
Επίσης το νομοσχέδιο προβλέπει άρση της αναστολής για την είσοδο νέων φωτοβολταϊκών στο σύστημα. Από εδώ και πέρα όμως τίθεται πλαφόν στην ισχύ ανά τεχνολογία ΑΠΕ που θα μπορεί να παίρνει εγγυημένη τιμή. Για παράδειγμα, κάθε χρόνο με εγγυημένη τιμή θα μπορούν να συνδέονται 200 MW φωτοβολταϊκών, ενώ θα μπορούν να γίνονται διαγωνισμοί για την επιλογή των συγκεκριμένων 200 MW.
Το νομοσχέδιο δεν περιλαμβάνει προβλέψεις σχετικά με τα δάνεια που έχουν χορηγήσει οι τράπεζες στους παραγωγούς ΑΠΕ και ιδίως τους φωτοβολταϊκούς, οι οποίοι υφίστανται και τις μεγαλύτερες μειώσεις. Πληροφορίες αναφέρουν ότι κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στη Βουλή θα επιδιωχθεί μία δέσμευση των τραπεζών για ευνοϊκές ρυθμίσεις στα δάνεια αυτά.
Η αρχική πρόταση για το «new deal», που προέβλεπε ένα μεσοσταθμικό «κούρεμα» στα Φ/Β στο 43% και γύρω στο 10% για τις υπόλοιπες τεχνολογίες ΑΠΕ είχε παρουσιαστεί από το καλοκαίρι του 2013.