Ανατροπές και περιορισμούς φέρνει η τελική φάση της αναθεώρησης του Χωροταξικού Σχεδιασμού Κρήτης με τους μελετητές και το ΥΠΕΚΑ να πρέπει πλέον να ‘πατήσουν’ στα νέα δεδομένα που φέρνει η οικονομική κρίση. Η μελετητική ομάδα της κ.Κλουτσινιώτη σκοπεύει να επιβάλει περιορισμούς στον τουριστικό κλάδο και στη δόμηση , απαγορεύσεις στις μονάδες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και συγκέντρωση των οχλουσών δραστηριοτήτων στα ενεργειακά κέντρα -λιμάνια που δημιουργεί σε Αθερινόλακκο- Κορακιά –Μαράθι. Μάλιστα η δημιουργία αυτών των κέντρων δημιουργεί ήδη αντιδράσεις.

Ταυτόχρονα η κ.Κλουτσινιώτη που χθες παρουσίασε στα Χανιά την (επικείμενη) ολοκλήρωση της μελέτης υποβαθμίζει αισθητά τον κλάδο της κρουαζιέρας («Δεν θέλουμε να βουλιάξει η Κρήτη από τουρίστες κρουαζιέρας» είπε χαρακτηριστικά!), δεν προβλέπει ΝΟΑΚ, αναφέρεται τυπικά και χωρίς προοπτικές στο λιμάνι του Νότου, ενώ για το αεροδρόμιο Καστελίου δεν ξεκαθαρίζει εάν πρέπει ή όχι να γίνει , γιατί πρέπει να γίνει- έχει μόνο μια μικρή αναφορά ότι προγραμματίζεται σε ένα μεγάλο κείμενο!

«Κάτω από τις παρούσες συνθήκες πρέπει να γίνουν ανατροπές» είπε χαρακτηριστικά η κ.Κλουτσινιώτη που υπογράμμισε πάντως ότι το σημαντικό είναι να εφαρμοστεί το Χωροταξικό- όπως δεν συνέβη με τον αρχικό.

Κι ανέφερε για παράδειγμα ότι απότοκο της κρίσης είναι οι αλλαγές όπως στον αγροτικό τομέα. «Εκεί που είχαμε ένα τομέα που το ποσοστό του πληθυσμού που ασχολείται μειώνεται, στο μέλλον εμείς θα έχουμε αύξηση λόγω της κρίσης’ ανέφερε .

Για τις ΑΠΕ χαρακτήρισε καλή τη δουλειά που έχει Κάνει το Πολυτεχνείο Κρήτης και είπε ότι προτείνει ζώνες αναζήτησης των ΑΠΕ στην Κρήτη, με σύνολο 2100 Μεγαβάτ,  οι οποίες θα είναι:

-Στη Σητεία

-στην Ιεράπετρα

-στον παλιό δρόμο Ηρακλείου –ανωγείων

-στο όρος Κέδρος

-στην Κάντανο

-στη δυτική Ακτή

Η κ.Κλουτσινιώτη προτείνει 3 ενεργειακά κέντρα στον Αθερινόλακκο, το Μαράθι και την Κοράκια. Στις δυο τελευταίες θα έχουμε και μετεγκατάσταση της Ξυλοκαμάρας και των Λινοπεραμάτων. Εκεί προτείνει να γίνουν και ηλιοθερμικοί σταθμοί, βιομηχανικά λιμάνια και να μπουν οι οχλούσες δραστηριότητες.

Για το λιμάνι του Νότου ανέφερε ότι είναι μια προοπτική για το μέλλον αλλά δεν θα γίνει άμεσα, Κάτι ανάλογο είπε και για το αεροδρόμιο Καστέλιου χωρίς να εξηγεί εάν η θέση των μελετητών είναι να γίνει ή όχι, τι εξυπηρετεί κλπ. Μια αναφορά μόνο για το μεγαλύτερο έργο που υποτίθεται ότι σχεδιάζεται για το νησί.

Για τον τομέα της κρουαζιέρας ουσιαστικά το Χωροταξικό ζητά υποβάθμιση μόνο με ένα λιμάνι αυτό του Ηρακλείου και για τον τουρισμό ζητά περιορισμούς.

Η μελέτη θέλει  μόνο αναβάθμιση ή επέκταση μονάδων στο βορρά και καμία νέα. Για την περιοχή Ιεράπετρα- Μύρτος-Φραγκοκάστελλο-Τυμπάκι κλπ ζητά ήπια τουριστική και όχι ανταγωνιστική με το βορρά ανάπτυξη ενώ στη δυτική και ανατολική Κρήτη (Φαλασαρνά- Σητεία) ζητά να παραμείνουν οι περιορισμοί.

«Το τελικό σχέδιο θα κατατεθεί Φεβρουάριο στο ΥΠΕΚΑ» είπε η κ.Κλουτσινιώτη και μετά θα γνωμοδοτήσει το περιφερειακό συμβούλιο.

Ο οικονομολόγος της ομάδας κ.Τορπορίδης αναφέρθηκε στα μοντέλα ανάπτυξης λέγοντας ότι πρέπει να πάμε σε χαμηλού κόστους επενδύσεις κι έδωσε παραδείγματα που ξένισαν. Είπε ότι για μια θέση εργασίας στον τουρισμό πρέπει να γίνει επένδυση της τάξεως των 275000 ευρώ, στα τρόφιμα 45000 ευρώ, στην μεταποίηση 95000 ευρώ και στον αγροτικό τομέα μόλις 6000 ευρώ!

Τόνισε ότι εάν αφαιρέσουμε τις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων της Κρήτης με τις εισαγωγές το αποτέλεσμα είναι μηδέν!

Και τόνισε τέλος ότι μέχρι το 2031 ο πληθυσμός της Κρήτης θα αυξηθεί κυρίως δυτικά: τα Χανιά θα έχουν επιπλέον 22800 κατοικους, το Ρέθυμνο 17700, το Ηρακλειο 10800, ο άγιος Νικόλαος 9700.

 

Αντιδράσεις

 

Ο αντιπεριφερειάρχης κ.Καλογερής στην εισαγωγή του  επεσήμανε ότι πρέπει να δοθεί Βαρος στις υποδομές της Κρήτης με έμφαση στον ΒΟΑΚ και το αεροδρόμιο Καστέλιου.

Ο δήμαρχος Χάνιων κ.Σκουλάκης ανέφερε ότι πρέπει να υπάρξει ένα σαφές χωροταξικό χωρίς πολυνομία.

Ο διευθυντής Χωροταξίας του ΥΠΕΚΑ κ.Ράμος ανέφερε ότι είναι σημαντικό να ενταχθούν στο Νομο συγκεκριμένες δράσεις και υποδομές και τόνισε ότι όλες οι χρήσεις γης πρέπει να συνδυαστούν.

Ο δήμαρχος Σητείας κ.Πατεράκης αντέδρασε στα όσα είπε η κ.Κλουτσινιώτη και κυρίως στον αποκλεισμό της Σητείας, στον τουρισμό, την κρουαζιέρα κλπ.

«γιατί όχι λιμάνι κρουαζιέρας στη Σητεία; Γιατί όχι άλλες κλίνες αφού δεν έχουμε αρκετές;» αναρωτήθηκε ο δήμαρχος που αναφέρθηκε και στο θέμα του Αθερινόλακκου.

Σε ασάφειες του χωροταξικού αναφέρθηκε και ο περιφερειακός σύμβουλος κ.Αλεξάκης που είπε ότι πρέπει να γίνει διάλογος σε Κάθε δήμο.

«Εάν δεν το κατανοήσουν όλοι το Χωροταξικό πως θα το εφαρμόσουν; Εδώ δεν το εφαρμόζουν οι δημοσιες υπηρεσίες» τόνισε.

Ο δήμαρχος Αστερουσίων κ.Ρούσος Κυπριωτάκης στράφηκε κατά των βιομηχανικών ΑΠΕ, ο κ.Στρογγυλός του ΤΕΕ ζήτησε εναρμόνιση με τον ενεργειακό σχεδιασμό της Μεσογείου, ο κ.Παυλάκης για την ενιαία διαχείριση των υδάτων.

πηγή : cretalive