Στο μικροσκόπιο του δήμου και της ΔΕΠΤΑΗ μπαίνουν το έργο της κατασκευής του δρόμου προς το ΠΑΓΝΗ αλλά και η παραχώρηση του πάρκινγκ της ΔΕΠΤΑΗ σε ιδιώτη επιχειρηματία. Το θέμα ήλθε σήμερα στο δημοτικό συμβούλιο, μετά από πρόταση των συμβούλων της Λαϊκής Συσπείρωσης και ήδη αποφασίστηκε να ανοίξει από τη ΔΕΠΤΑΗ ο φάκελλος της παραχώρησης του πάρκινγκ, θέμα για το οποίο έχει υπάρξει εισαγγελική παρέμβαση, χωρίς όμως να είναι γνωστή η εξέλιξή της.
Το θέμα της κατασκευής του δρόμου από τον ιδιοκτήτη του πάρκινγκ, με τρόπο ώστε να εξυπηρετείται η επιχείρησή του κι όχι οι ανάγκες του νοσοκομείου και των ασθενών, είχε αναδείξει τον περασμένο Σεπτέμβριο το Candianews (ΔΕΙΤΕ: Ιδιωτικός…ο δρόμος προς ΠΑΓΝΗ!- Το έργο πληρώνει ιδιώτης (!) και εξυπηρετεί το πάρκινγκ του κι όχι το νοσοκομείο!) ενώ μετά από διαμαρτυρίες των εργαζομένων στο νοσοκομείο αλλά και άλλων φορέων και υπηρεσιών, υπήρξε εισαγγελική παρέμβαση και το έργο σταμάτησε (ΔΕΙΤΕ: Σταματά με εισαγγελική παρέμβαση το έργο του «ιδιωτικού δρόμου» προς ΠΑΓΝΗ).
Στη σημερινή συνεδρίαση ο πρόεδρος της ΔΕΠΤΑΗ, Γιάννης Ξυλούρης, ζήτησε να υπάρξει συνολική έρευνα τόσο για το πώς η δημοτική επιχείρηση παραχώρησε το πάρκινγκ, αλλά και για το έργο.
Σε κάθε περίπτωση, μετά και τη διακοπή των εργασιών κατόπιν εισαγγελικής παρέμβασης, είναι δεδομένο ότι το όλο θέμα μπαίνει στο μικροσκόπιο της νέας δημοτικής αρχής και της ΔΕΠΤΑΗ, καθώς υπάρχουν και στο δήμο η νομική ευθύνη των χειρισμών.
Στη διάρκεια της συνεδρίασης ο πρόεδρος των εργαζομένων στο ΠΑΓΝΗ, Θέμης Φραγκιαδάκης, επανέλαβε τη θέση του σωματείου ότι πρόκειται για ένα έργο σκάνδαλο, που δεν εξυπηρετεί τους ασθενείς και το νοσοκομείο.
Οι εκπρόσωποι της «Λαϊκής Συσπείρωσης» ζήτησαν να ανατραπεί η απόφαση του δήμου που δίνει την έγκρισή του ώστε ο ιδιώτης να ενταχτεί στο πρόγραμμα Jessica, από το οποίος εξασφάλισε το 80% της χρηματοδότησης.
Το θέμα είχε φέρει στο φως της δημοσιότητας το Candianews με σχετικό ρεπορτάζ, στις 24 Σεπτεμβρίου, στο οποίο σημείωνε:
Κυριολεκτικά για τις ανάγκες επιχείρησης που λειτουργεί απέναντι από την είσοδο του ΠΑΓΝΗ (πάρκινγκ, καφετέρια κλπ) μετατρέπεται ο δρόμος που οδηγεί στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ηρακλείου, που, ούτως ή άλλως, κατασκευάζεται με δαπάνες του επιχειρηματία, τις οποίες διασφάλισε μέσω κοινοτικού προγράμματος! Το πλάτος του δρόμου μειώνεται περίπου στο μισό, με τη δικαιολογία ότι έτσι θα εμποδίζεται η στάθμευση των οχημάτων αριστερά και δεξιά του δρόμου, αλλά με το πρακτικό αποτέλεσμα η κίνηση των οχημάτων να οδηγείται, αναγκαστικά, μέσα στο τεράστιο πάρκινγκ, όπου λειτουργούν και άλλες επιχειρήσεις. Αλλά οι συνέπειες μοιάζουν ακόμη χειρότερες: οι άνθρωποι – που φυσικά δεν επισκέπτονται το νοσοκομείο για λόγους αναψυχής…- αντί να διευκολύνονται στην πρόσβασή τους στο νοσηλευτικό ίδρυμα, θα δυσκολεύονται ακόμη περισσότερο, με όποιες συνέπειες ακόμα και για τη ζωή ασθενών… Αν κανείς σκεφτεί ότι ζούμε στην Ελλάδα και κυρίως στο Ηράκλειο, την πόλη της αυθαιρεσίας και της αδιαφορίας, ποιος μπορεί να αποκλείσει ότι ορισμένοι ανεύθυνοι, παρά τον δραματικό περιορισμό του πλάτους του δρόμου, δεν θα παρκάρουν στον συγκεκριμένο δρόμο, εμποδίζοντας την κυκλοφορία σε ένα ασθενοφόρο, όταν για μερικές στιγμές θα κρίνεται η ζωή ενός ανθρώπου;
Όλα αυτά τα «ωραία» εξελίσσονται αυτή ακριβώς την ώρα στο δρόμο προς το Πανεπιστημιακό, με κοινοτικά χρήματα που είναι στο όνομα του ιδιώτη επιχειρηματία – στενού συγγενικού προσώπου ιδιοκτήτη μέσων ενημέρωσης- κι αφού ήδη ένα τμήμα του δρόμου έχει ήδη διαμορφωθεί στην ίδια λογική: Ο στενός δρόμος που εμποδίζει το παρκάρισμα, οδηγεί μέσω ενός κόμβου, που κατασκευάστηκε πριν λίγο καιρό, και σε ένα άλλο δρόμο κι από κει στο χώρο της επιχείρησης!
Το έργο, που στην ουσία ακυρώνει το δρόμο πρόσβασης προς το ΠΑΓΝΗ και τον μετατρέπει σε αρτηρία που ενισχύει την πελατεία της συγκεκριμένης επιχείρησης («Δέλτα Κρήτης» – Νίκος Δραμητινός- ακόμα και οι πινακίδες στη διαδρομή αυτή, που είναι αμφίβολο αν είναι νομότυπες, θυμίζουν δρόμο που οδηγεί σε ιδιωτική επιχείρηση κι όχι στο νοσοκομείο…) έχει τη σφραγίδα της περιφέρειας Κρήτης, που πήρε τη σκυτάλη των διευκολύνσεων προς τον συγκεκριμένο επιχειρηματία από το δήμο Ηρακλείου, ο οποίος το 2008 ενοικίασε, μέσω της ΔΕΠΤΑΗ, το οικόπεδο και διαμόρφωσε το πάρκινγκ, αλλά δεν το λειτούργησε, δηλώνοντας αδυναμία να βγάλει την άδεια λειτουργίας (!), να χρηματοδοτήσει τα οδικά έργα της σύνδεσης με τον κεντρικό δρόμο, αλλά και να το λειτουργήσει. Και μια ωραία πρωία, άγνωστο με ποιες διαδικασίες, ο χώρος του πάρκινγκ βρέθηκε στη χρήση του συγκεκριμένου επιχειρηματία (ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ). Η υπόθεση αυτή προκάλεσε εισαγγελική έρευνα πριν 5 χρόνια, αλλά ουδείς γνωρίζει σήμερα την τύχη της…
Και τα δυο ρεύματα του δρόμου, χωρίς το διαχωριστικό
Κι αν μεν ο δήμος εκδήλωσε την πρόφαση της αδυναμίας να βρει χρήματα για τα οδική σύνδεση του πάρκινγκ, δεν είχε καμιά αδυναμία, όταν το θέμα ήλθε το καλοκαίρι του 2012 στο δημοτικό συμβούλιο, να εγκρίνει την πρόταση του ιδιώτη να κατασκευάσει το έργο με κοινοτικά χρήματα, μέσω του προγράμματος Jessica. Η τότε δημοτική αρχή συνηγόρησε στο να δοθεί η χρηματοδότηση στον ιδιώτη (κι όχι στην ίδια), χωρίς πάντως το θέμα ποτέ συζητηθεί στην πραγματικότητα στο ΔΣ. Παράγοντες της αντιπολίτευσης τότε, όπως ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης», Μ. Συντιχάκης, κατήγγειλαν ότι το θέμα δεν συζητήθηκε και η απόφαση που εκδόθηκε ήταν στην πραγματικότητα πλαστογραφημένη!
Ο δρόμος
Ο ιδιώτης επιχειρηματίας, επικαλούμενος τις λειτουργικές ανάγκες αλλά και τις νομοθετικές προϋποθέσεις για τη λειτουργία του πάρκινγκ που κατασκεύασε η ΔΕΠΤΑΗ και του το παρέδωσε, ζήτησε να κάνει τη σύνδεση του χώρου στάθμευσης με τον δρόμο του ΠΑΓΝΗ. Αλλά παράλληλα «προσφέρθηκε» να κάνει ανάπλαση όλου του δρόμου, φτάνοντας μέχρι τη διακλάδωση προς τα Σταυράκια. Σύμφωνα με τις μελέτες που παρουσίασε, το έργο είχε προϋπολογισμό 900.000 ευρώ, τα οποία διασφάλισε μέσω του κοινοτικού προγράμματος Jessica – είναι το ίδιο απ” το οποίο ο δήμος Ηρακλείου άντλησε τα χρήματα για την ανακατασκευή του μεγάρου Αχτάρικα της Βικελαίας Βιβλιοθήκης. Στο κόστος, τελικά, θα προστεθεί ένα ποσό περίπου 500.000 ευρώ, 200.000 για τα συμπληρωματικά οδικά έργα και 300.000 για τον ηλεκτροφωτισμό.
Ήδη το τμήμα από ΠΑΓΝΗ προς διακλάδωση Σταυρακίων, περίπου 350 μέτρα, έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Ο δρόμος μειώθηκε στο μισό, ενώ στο ένα μέρος του υπάρχει ο δρόμος που οδηγεί στο πάγκινγκ και στις υπόλοιπες επιχειρήσεις του ιδιώτη. Στη διακλάδωση των Σταυρακίων κατασκευάστηκε κυκλικός κόμβος, που οδηγεί στο δρόμο του πάρκινγκ. Πάνω στον κόμβο υπάρχει μια τεμπέλα που δείχνει το δρόμο προς Σταυράκια και άλλες τέσσερις που οδηγούν στο πάρκινγκ!
Το μεγάλο θέμα - και του κινδύνου για τους ασθενείς- όμως είναι στο τμήμα που κατασκευάζεται τώρα στη βόρεια πλευρά του δρόμου. Τα τεράστια πεζοδρόμια μειώνουν στο μισό το οδόστρωμα και μένει μόνο μια λωρίδα κυκλοφορίας σε κάθε ρεύμα. Είναι φανερό ότι δεν πρόκειται για δρόμο ο οποίος οδηγεί γρήγορα και χωρίς προβλήματα στο νοσοκομείο. Αντιθέτως… Και παράλληλα διαμορφώνει μια κατάσταση περίπου αναγκαστική, όποιος αναζητά πάρκινγκ να οδηγείται στον οργανωμένο χώρο του ιδιώτη!
Τα υπό κατασκευή πεζοδρόμια. Σχεδόν ο μισός παλιός δρόμος!
Για την υπόθεση προκύπτουν πολλά ερωτηματικά, πριν ακόμα την εποχή που ο δήμος (ΔΕΠΤΑΗ) κατασκεύασε το πάρκινγκ:
-Στο πλαίσιο των Ολυμπιακών Αγώνων δόθηκαν χρήματα για δημιουργία χώρων στάθμευσης στο Ηράκλειο, ναι ή όχι; Ειδικά για το ΠΑΓΝΗ, υπήρξε χρηματοδότηση για την κατασκευή δημόσιου πάρκινγκ; Πού πήγαν αυτά τα χρήματα;
-Πόσο κόστισε η ενοικίαση του χώρου και η διαμόρφωση του πάρκινγκ στο δήμο Ηρακλείου; Με ποιες διαδικασίες εκχώρησε το πάρκινγκ – φιλέτο στον ιδιώτη και πόσο αυτή η απόφαση σχετίζεται με τη συγγενική σχέση που έχει ο επιχειρηματίας με ιδιοκτήτη μέσων ενημέρωσης, γνωστής επίσης σχέσης με τον πρώην δήμαρχο, Γιάννη Κουράκη;
-Πώς είναι δυνατό ο δήμος δια της ΔΕΠΤΑΗ, να εκδηλώνει το 2008 αδυναμία λειτουργίας του πάρκινγκ, εξεύρεσης πόρων για τα οδικά έργα κλπ και την ίδια ώρα να είναι εκείνος που υπογράφει ώστε να χρηματοδοτηθεί ο ιδιώτης; Δηλαδή, ο δήμος δεν μπορούσε να μπει στο Jessica (ή σε άλλο χρηματοδοτικό πρόγραμμα), ώστε να κάνει και τα έργα που θα έπρεπε να κάνει το δημόσιο, αλλά μπόρεσε να συνηγορήσει ώστε να μπει κάποιος ιδιώτης;
-Η εισαγγελική έρευνα για την υπόθεση αυτή, με εντολή του τότε εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Ηρακλείου, Νίκου Μαρκάκη, τι απέγινε;
-Με βάση όλα τα παραπάνω, πώς η περιφέρεια Κρήτης εκχωρεί την ευθύνη της να διαμορφώσει ένα δημόσιο έργο, σε ένα ιδιώτη, ο οποίος μάλιστα έχει δικά του, κρίσιμα, συμφέροντα στην περιοχή, που όπως αποδεικνύεται μπορεί να αποδειχτούν αντικρουόμενα με τη λειτουργία του νοσοκομείου, των ασθενών και του δημόσιου, ευρύτερα, χώρου; Φυσικά ο νόμος προβλέπει ότι ένας ιδιώτης μπορεί να χρηματοδοτήσει ένα έργο. Αλλά ποιος είναι ο λόγος που η περιφέρεια εκχωρεί τη δική της ευθύνη για ένα τόσο σημαντικό και κρίσιμο για τη λειτουργία του νοσοκομείου, δρόμο;
-Πώς η περιφέρεια, ακόμα και με αποφάσεις της μέσα στο καλοκαίρι, ενέκρινε τη δημιουργία ενός δρόμου – κινδύνου για τους ασθενείς; Το έργο δεν θα πρέπει να εξυπηρετεί πρωτίστως – αν όχι μόνο- τις ανάγκες έγκαιρης, εύκολης και ασφαλούς πρόσβασης στο νοσοκομείο; Το συγκεκριμένο έργο τι από όλα αυτά εξυπηρετεί;
-Οι άλλες υπηρεσίες του κράτους, αρμόδιες για την ασφαλή κίνηση και άφιξη των οχημάτων στο νοσοκομείο, ποια θέση έχουν; Τι λέει η διοίκηση του νοσοκομείου; Τι λέει η Τροχαία;
Ακόμα, οι εργαζόμενοι στο νοσοκομείο πώς αντιμετωπίζουν όλη αυτή την κατάσταση;