Στην...λωρίδα Αρναουτάκη έρχεται πλέον και το υπουργείο Υποδομών για την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης. Η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) δεν μπορεί να προχωρήσει μόνο με κοινοτική και εθνική χρηματοδότηση, καθώς τα χρήματα δεν αρκούν για την κάλυψη του προϋπολογισμού, ύψους 1 δισ. ευρώ παραδέχεται το υπουργείο και καλοβλέπει τη λύση...της ΕΤΕΠ που πρότεινε να χρηματοδοτήσει εκείνη το έργο. Ταυτόχρονα όμως δεν αποκλείει και τα διόδια!

Το υπουργείο Υποδομών δεν βλέπει...αρνητικά την εμπλοκή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων κι εξετάζει - μεταξύ άλλων - τη λύση της σύμβασης παραχώρησης, προκειμένου τράπεζες και κατασκευαστικές εταιρείες να χρηματοδοτήσουν με ιδιωτικά κεφάλαια την ανάπτυξη του δρόμου, με αντάλλαγμα την είσπραξη διοδίων.

Σύμφωνα με απάντηση του υπουργού Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη σε ερώτηση του βουλευτή της ΝΔ κ. Λευτέρη Αυγενάκη, το σχέδιο του επιχειρησιακού προγράμματος Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη (ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ) του νέου ΕΣΠΑ 2014-2020 προβλέπει μόνο τη συγχρηματοδότηση της κατασκευής των τμημάτων Γούρνες - Χερσόνησος και Πάνορμος - Εξάντης, τα οποία έχουν πρόσφατα δημοπρατηθεί και συμβασιοποιηθεί, καθώς και τη β' φάση του τμήματος Αγία Βαρβάρα - Αγιοι Δέκα (Καστέλι) του κάθετου οδικού άξονα Ηράκλειο - Μεσσαρά. Ετσι το συνολικό ποσόν θα φθάσει τα 125 εκατ. ευρώ.

Επίσης, υπάρχει πρόβλεψη να χρηματοδοτηθούν δράσεις οδικής ασφάλειας και στρατηγική μελέτη για την ανάπτυξη του ΒΟΑΚ, προϋπολογισμού 7,5 εκατ. ευρώ, με την οποία προβλέπονται:

- Αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης σε όλον τον ΒΟΑΚ.

-Εκπόνηση νέας κυκλοφοριακής μελέτης επί του ΒΟΑΚ, η οποία θα λάβει υπόψη τους κυκλοφοριακούς φόρτους, τα στατιστικά ατυχημάτων κ.τ.λ.

-Θέση σε προτεραιότητα των παρεμβάσεων στα επί μέρους τμήματα του ΒΟΑΚ, βάσει των αποτελεσμάτων της συγκεκριμένης μελέτης.

-Εξέταση των εναλλακτικών λύσεων χρηματοδότησης για την υλοποίηση του συνόλου του ΒΟΑΚ.

-Εκπόνηση των βασικών μελετών για το σύνολο του ΒΟΑΚ, προκειμένου να εξασφαλιστεί η αδειοδότηση για τη δημοπράτηση των έργων.

Τα τεύχη δημοπράτησης της μελέτης έχουν ολοκληρωθεί και έχει ζητηθεί από το υπουργείο Ανάπτυξης η άμεση χρηματοδότησή της από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων «ως εμποσθοβαρές έργο ώστε να δημοπρατηθεί εντός του τρέχοντος έτους». Με βάση τα αποτελέσματά της και ανάλογα με τη δυνατότητα ανακατανομής πόρων του νέου ΕΣΠΑ «θα επιδιωχθεί η συγχρηματοδότηση των πλέων ώριμων νέων έργων επί του ΒΟΑΚ στο δεύτερο μισό της προγραμματικής περιόδου 2014-2020», αναφέρει το υπουργείο Υποδομών.

Αντιδρούν οι Κρητικοί

Βέβαια τα 125 εκατ. ευρώ που προτείνει το υπουργείο Υποδομών δεν αρκούν για τις ανάγκες τόσο του ΒΟΑΚ όσο και του Νότιου Αξονα (ΝΟΑΚ), οι οποίες σύμφωνα με τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης προσεγγίζουν τα 650 εκατ. ευρώ.

Σε αναφορά που κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής Ηρακλείου κ. Κώστας Δαμαβολίτης σημειώνεται ότι, με βάση τα στοιχεία του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης ΑΕ, οι ως σήμερα χρηματοδοτήσεις για την ανάπτυξη του αυτοκινητοδρόμου από το Β' ΚΣΠ, το Γ' ΚΠΣ και το ΕΣΠΑ ανέρχονται σε 373 εκατ. ευρώ, «όταν οι ανάγκες προσεγγίζουν τα 2 δισ. ευρώ», των απαλλοτριώσεων συμπεριλαμβανομένων, για την ανάπτυξη των ΒΟΑΚ και ΝΟΑΚ.

Οπως σημειώνεται, ο Οργανισμός προωθεί μελέτη για την κατασκευή επιπλέον οδικών τμημάτων μήκους 51 χλμ. για τον ΒΟΑΚ, εκ των οποίων 34 είναι διπλού κλάδου και 17 μονού κλάδου, με προϋπολογισμό 553 εκατ. ευρώ, ενώ για τον ΝΟΑΚ προτείνονται τμήματα 14 χλμ. διπλού κλάδου, εκτιμώμενου κόστους 90 εκατ. ευρώ. Συνολικά δηλαδή 643 εκατ. ευρώ.

Σε επιστολή του Οργανισμού προς τους υφυπουργούς Εργασίας Γ. Πλακιωτάκη και Β. Κεγκέρογλου, τον περιφερειάρχη Κρήτης κ. Στ. Αρναουτάκη και τους βουλευτές και ευρωβουλευτές του νησιού σημειώνεται ότι η πρόταση του υπουργείου Υποδομών για τη χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ μέσα από το νέο πρόγραμμα «αφορά την αναβάθμιση δύο οδικών τμημάτων συνολικού μήκους 19 χλμ., μόλις δηλαδή το 6% του συνολικού μήκους του ΒΟΑΚ, με προτεινόμενη χρηματοδότηση 125 εκατ. ευρώ».

«Το απαιτούμενο μήκος για αναβάθμιση του ΒΟΑΚ πέραν της πρότασης... είναι 185 χλμ., από τα οποία 139 χλμ. διπλού κλάδου και 46 χλμ. μονού κλάδου, δηλαδή το 61% του συνολικού μήκους του» αναφέρεται.

Ο φορέας υπογραμμίζει ότι «τα στατιστικά των τροχαίων ατυχημάτων στον ΒΟΑΚ παραμένουν τραγικά, με τουλάχιστον 60 νεκρούς, 100 σοβαρά τραυματίες και 240 ελαφρά τραυματίες ανά έτος», ενώ υπογραμμίζει ότι καθώς οι ανάγκες των μετακινήσεων αυξάνονται, θα πρέπει να αυξηθεί ο ρυθμός εξέλιξης της κατασκευής του το συντομότερο, «όχι μόνο στο πλαίσιο των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, αλλά ενδεχομένως σε συνδυασμό και με άλλες μεθόδους χρηματοδότησης».

Μάλιστα, σχολιάζει ότι στο Νέο ΕΣΠΑ προτείνονται προς χρηματοδότηση οδικοί άξονες «με τον μισό ή λιγότερο κυκλοφοριακό φόρτο από αυτόν του ΒΟΑΚ, ενώ την ίδια στιγμή κατασκευάζονται (ορθά) συνδυασμένα νέα και επάλληλα δίκτυα μεταφορών».

 

Η χρηματοδότηση της Τράπεζας

 

Στο μεταξύ θετικοί, αλλά με πολλές επιφυλάξεις εμφανίζονται οι άνθρωποι και τα στελέχη του ΟΑΚ για την «ξαφνική ανάμειξη της ΕΤΕΠ» σε σχέση με τη χρηματοδότηση του Βόρειου Οδικού Άξονα.

Οι “εξαγγελίες” των ανθρώπων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων που συνάντησαν τον περιφερειάρχη την περασμένη Πέμπτη έπιασαν εξ απήνης τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης που χειρίζεται ως αρμόδιος τον ΒΟΑΚ (η Περιφέρεια έχει τη συντήρηση) και η αντίδρασή τους ήταν άμεση.

«Εμείς ζητήσαμε επαφή κι ενημέρωση από τα στελέχη της ΕΤΕΠ αφού μάθαμε από τα μέσα την πρόθεση τους να χρηματοδοτήσουν ένα τέτοιο έργο» είπε στην ο πρόεδρος του ΟΑΚ κ. Ροκαδάκης που επεσήμανε ότι «κάθε βοήθεια για το μεγάλο αυτό έργο είναι καλοδεχούμενη» αν και κρατά ο ίδιος μικρό καλάθι.

«Δεν είναι τόσο εύκολο να πούμε οτιδήποτε γιατί θα είναι πρόχειρο. Μακάρι να ήταν έτσι και να βρίσκαμε τα λεφτά, αλλά οι διαδικασίες είναι πολύ αυστηρές και ειδικά τώρα με τα μνημόνια» τόνισε ο κ.Ροκαδάκης που μάλιστα ήρθε σε επαφή και με τον κ. Μυρτάκη της Πανελλήνιας Συνεταιριστικής Τράπεζας. Για τον κ. Ροκαδάκη και τον οργανισμό «η θέση ότι η ΕΤΕΠ θα δώσει τα χρήματα και δεν χρειάζονται διόδια ακούγεται ωραία, αλλά δεν είναι εύκολο να προχωρήσει, στην ουσία είναι πάλι δήμοσιες επενδύσεις».

Πρόσθεσε δε ότι «τρέχουμε όλοι να καλύψουμε τον χαμένο χρόνο σχετικά με τον ΒΟΑΚ» αφού όταν γίνονταν οι παραχωρήσεις η Κρήτη είπε όχι! «Δεν είναι μυστικό. Εκεί στις αρχες του 2000 που ξεκινησαν να συζητούνται οι παραχωρήσεις των δρόμων η Κρήτη είπε “όχι” και χάθηκε μια μοναδική ευκαιρία» ανέφερε ο κ. Ροκαδάκης. Ο οποίος θεωρεί ότι...λανθασμένα κάθε παραχώρηση σημαίνει και διόδια.

«Φυσικά και μπορούν να μπουν κάπου διόδια. Μπορεί κανένας και να δει για παράδειγμα να πληρώνονται από τους ξένους που κάνουν μεγάλες αποστάσεις. Αλλά μπορεί και να υπάρχει άλλη λύση. Μπορεί το ελληνικό Δημόσιο να διαθέσει στην Κρήτη ή αλλού μια μεγάλη έκταση που έχει σε ένα εργολάβο που θα αναλάβει να φτιάξει το δρόμο. Κι αυτό παραχώρηση είναι»!