Της Χαράς Τζαναβάρα
Περιφερειακό «σπατόσημο», προφανώς για τη χρηματοδότηση των έργων αναβάθμισης, προβλέπουν τα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ για τη δήθεν ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων. Εγκυρη πηγή ανέφερε στην «Εφ.Συν.» ότι με βάση τα… ψιλά γράμματα της διακήρυξης του διαγωνισμού θα επιβάλλεται «κεφαλικός φόρος» 14,5 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη για τα πέντε χρόνια που προβλέπεται η περίοδος κατασκευής, ο οποίος στη συνέχεια θα μονιμοποιηθεί και θα αυξηθεί στα 20 ευρώ!
Το νέο «χαράτσι» όμως τινάζει στον αέρα το βασικό σχέδιο της κυβέρνησης για ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος και επέκταση της τουριστικής περιόδου, ενώ κάνει ακριβότερες τις πτήσεις προς τα περιφερειακά αεροδρόμια, που τα τελευταία χρόνια είχαν τη σημαντικότερη αύξηση της επιβατικής κίνησης σε σχέση με το «Ελ. Βενιζέλος». Εχει ενδιαφέρον ότι στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας εισπράττεται το περίφημο «σπατόσημο» που αποφέρει σε ετήσια βάση 130 εκατ. ευρώ. Η επιβάρυνση είναι 12 ευρώ ανά επιβάτη για πτήσεις εσωτερικού και 22 για εξωτερικού. Με βάση τη σύμβαση του 1996, το τέλος αυτό θα σταματήσει από την 1η Νοεμβρίου και στη θέση του θα υπάρχει μια επιβάρυνση 3 ευρώ ανά επιβάτη, που θα κάνει ελκυστικότερα τα εισιτήρια για το «Ελ. Βενιζέλος».
Στην περίπτωση των περιφερειακών αεροδρομίων, οι όμιλοι που θα τα αναλάβουν θα πάρουν την εκμετάλλευση για 30 χρόνια, με δυνατότητα παράτασης της σύμβασης για άλλη μια δεκαετία. Νεότερες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο χρόνος θα αυξηθεί στα 50 χρόνια και η υποχρέωση ολοκλήρωσης των επενδύσεων, που υπολογίζονται σε 250-300 εκατ. ευρώ, «ξεχείλωσε» από τα τρία στα πέντε χρόνια, μετά την υπογραφή της σύμβασης.
Στην τελική φάση του διαγωνισμού για τα περιφερειακά αεροδρόμια υπέβαλαν δεσμευτικές προσφορές μόνον τρεις όμιλοι. Στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ προβλέπουν ότι οι φάκελοι θα εξεταστούν το επόμενο εικοσαήμερο και σε συνδυασμό με την εισήγηση των ακριβοπληρωμένων τεχνικών συμβούλων του Ταμείου θα επιλεχθεί ένας ή δύο ανάδοχοι. Η διαδικασία είχε ξεκινήσει τον περυσινό Σεπτέμβριο με προσφορές από 11 σχήματα, από τα οποία εγκρίθηκαν τα επτά και κατέληξαν στα τρία. Παρά την… αποψίλωση που παρατηρείται στους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ, η συγκεκριμένη συμμετοχή είναι από τις υψηλότερες.
Δεν δεσμεύτηκαν
Με βάση τις επίσημες ανακοινώσεις πριν από την έναρξη της διαδικασίας, ο διαγωνισμός αφορούσε 20+1 αεροδρόμια. Είναι χωρισμένα σε δύο ομάδες με επτά βασικά αεροδρόμια και υποψήφιοι επενδυτές έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν άλλα τρία, ενώ υπήρχε ως «μπαλαντέρ» η περίπτωση της Νέας Αγχιάλου. Στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ τις τελευταίες ημέρες κάνουν λόγο για 14 αεροδρόμια, και παρά τις επίμονες ερωτήσεις της «Εφ.Συν.» δεν δεσμεύτηκαν για το τι θα γίνει με τα υπόλοιπα, με το επιχείρημα ότι αποτελεί στοιχείο του διαγωνισμού που θα γίνει γνωστό από το άνοιγμα των τριών τελικών προσφορών.
Στην τελική ευθεία θα αναμετρηθούν τα εξής σχήματα:
● Η γαλλική κατασκευαστική Vinci, με έντονη παρουσία στη χώρα μας (γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, αυτοκινητόδρομοι κ.λπ.), που διαχειρίζεται 12 αεροδρόμια σε όλο τον κόσμο. Συμπράττει με την «Ελλάκτωρ» του ομίλου Μπόμπολα.
● Η Fraport, που έχει την ευθύνη για το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης και άλλες 10 εγκαταστάσεις, κυρίως στην Ασία. Συνεργάζεται με τον όμιλο Κοπελούζου, που διαθέτει το 5% του «Ελ. Βενιζέλος».
● Η αργεντίνικη CASA, που διαχειρίζεται 50 αεροδρόμια, κυρίως στη Νότια Αμερική, και συνεργάζεται με τη ΜΕΤΚΑ του ομίλου Μυτιληναίος.
πηγή: Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ