Την πόρτα για τη μεγάλη μπίζνα της εγκατάστασης «έξυπνων μετρητών», που θα καταγράφουν σε πραγματικό χρόνο την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος σε 7.000.000 καταναλωτές, ανοίγει η ΔΕΗ. Η θυγατρική της στη διανομή, ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε., προκήρυξε τον πρώτο -από τους πολλούς διαγωνισμούς που θα ακολουθήσουν στο μέλλον- για την προμήθεια 200.000 «έξυπνων μετρητών», οι οποίοι προβλέπεται ότι θα εγκατασταθούν σε ισάριθμα νοικοκυριά και επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα τα επόμενα δύο χρόνια. Ο προϋπολογισμός του συγκεκριμένου διαγωνισμού είναι 86,5 εκατ. ευρώ και η περίοδος υποβολής προσφορών λήγει στις 22 Σεπτεμβρίου.
Ωστόσο, το φιλόδοξο σχέδιο, που προβλέπει την εγκατάσταση συσκευών τηλεμέτρησης στο σύνολο των καταναλωτών μέχρι το 2020, αναμένεται ότι θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ και το κόστος θα το επωμιστούν με νέα «χαράτσια» οι καταναλωτές. Ανάμεσα στις εταιρείες που εικάζεται ότι θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον για το φαραωνικό αυτό έργο, που κι άλλες φορές επιχειρήθηκε να «ανοίξει» στο παρελθόν αλλά δεν προχώρησε, είναι η Enel και η Ericsson, από το εξωτερικό, και από το εσωτερικό οι όμιλοι Μπόμπολα, Κόκκαλη κ.ά.
Η τοποθέτηση των 170.000 «έξυπνων μετρητών» είναι υποχρεωτική από τη σύμβαση και προβλέπεται ότι θα τοποθετηθούν στην Ξάνθη (60.000), στη Λέσβο, στη Λήμνο και στον Αϊ-Στράτη (80.000), στη Λευκάδα (20.000), στην Αθήνα (7.000) και στην Κεντρική Μακεδονία (3.000). Επιπλέον, 30.000 μετρητές θα εγκατασταθούν από τον νικητή του διαγωνισμού προαιρετικά στη Σαντορίνη, στην Κύθνο και στη Μήλο. Οι «έξυπνοι μετρητές» δίνουν το πλεονέκτημα της «ζωντανής» ενημέρωσης για την καταναλισκόμενη ενέργεια τόσο στους καταναλωτές μέσω Ιντερνετ, όσο και στους προμηθευτές ρεύματος. Το σύγχρονο «ρολόι» συγκεντρώνει και καταγράφει τα στοιχεία κατανάλωσης κάθε κατοικίας ανά 15 λεπτά και τα στέλνει ασύρματα ή ενσύρματα στον πλησιέστερο υποσταθμό.
Από εκεί τα στοιχεία θα διαβιβάζονται στις κεντρικές εγκαταστάσεις του ΔΕΔΔΗΕ (Ρουφ), ώστε ο διαχειριστής να έχει πλήρη και αναλυτική εικόνα για το τι συμβαίνει στο δίκτυο.
«Πολυζωνικά» τιμολόγια
Ειδικά για τους προμηθευτές (ΔΕΗ κ.ά.), οι «έξυπνοι μετρητές» δημιουργούν τεράστιες ευκαιρίες να κερδίσουν από την πώληση ρεύματος στους καταναλωτές, καθώς ανοίγουν τον δρόμο για την εφαρμογή των λεγόμενων «πολυζωνικών» τιμολογίων, χρεώνοντας κάθε νοικοκυριό ξεχωριστά, ανάλογα με το «προφίλ» κατανάλωσης που παρουσιάζει.
Με τα πολυζωνικά τιμολόγια, η χρέωση του ρεύματος θα είναι ακριβότερη στις ώρες αιχμής και φτηνότερη λ.χ. τα απογεύματα, υποχρεώνοντας τους καταναλωτές να αναπροσαρμόσουν τις συνήθειές τους ή να βάζουν βαθύτερα το χέρι στην τσέπη.