Βόρειος Οδικός άξονας Κρήτης- κλειστός ευρωπαϊκός αυτοκινητόδρομος. Το πιο σύντομο ανέκδοτο μετά το...αεροδρόμιο Καστελιου. Όλες οι κυβερνήσεις και οι τοπικοί παράγοντες ευαγγελίζονται την κατασκευή του, αλλά μέχρι τώρα σχεδιάζουν στα...λόγια αφού δεν υπάρχει το απαραίτητο εργαλείο- δηλαδή μιας μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού για τον ΒΟΑΚ που παραμένει ο χειρότερος και πιο επικίνδυνος οδικός άξονας ίσως σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Μόλις πρόσφατα εξαγγέλθηκε ότι θα γίνει αυτή η μελέτη και πρόσφατα ο υπουργός Υποδομών το επιβεβαίωσε στη Βουλή  παραδεχόμενος ότι ‘έπρεπε να είχε γίνει εδώ και χρόνια’! Και χωρίς αυτή τη μελέτη κανένας δεν μπορεί να γνωρίζει ποια τμήματα του ΒΟΑΚ έχουν προτεραιότητα, που πρέπει να πέσει το βάρος, θα μπουν και...που διόδια. «Τέτοιο έργο σαν τον ΒΟΑΚ χωρίς master plan» δεν μπορεί να γίνει» λένε χαρακτηριστικά στο υπουργείο.

«Μόνο μέσα από αυτή τη μελέτη θα προκύψουν οι προτεραιότητες με τις αντίστοιχες δαπάνες τους, αλλά και η εξέταση διαφόρων δυνατοτήτων χρηματοδοτήσεων μεσα από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα ή άλλες μεθόδους κατασκευής» λέει  ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης κ.Λευτέρης Κοπάσης που επισημαίνει ότι είναι θέμα χρόνου να εκπονηθεί η μελέτη αφού το υπουργείο εγκρίνει το σχετικό κονδύλι.

Από την πλευρά του ο κ.Γιώργος Αγαπάκης, πρώην διευθυντής της ΕΔΥΕ ΒΟΑΚ και νυν στέλεχος του νέου οργανισμού, του ΟΑΚ, που έχει πάρει όλα τα έργα της Κρήτης, υποστηρίζει ότι ο ίδιος έχει προτείνει εδώ και χρόνια αυτή την εκπόνηση μελέτης και σε Κάθε περίπτωση είναι ευτυχής συγκυρία που την προωθεί το υπουργείο.

Όπως επισημαίνει το υπουργείο περιμένει κάποιες τελικές λεπτομέρειες για να δημοπρατήσει το έργο- εκπόνηση της μελέτης που σίγουρα θα χρειαστεί ένα μεγάλο ποσό που μπορεί να είναι της τάξης του 1 εκατομμυρίου ευρώ.

«Με την στρατηγική μελέτη έχουμε πολλά να κάνουμε για να καταλήξουμε στο πως και γιατί πρέπει να προχωρήσει ο ΒΟΑΚ» αναφέρει ο κ.Αγαπάκης που τονίζει ότι σήμερα υπάρχουν υπολογισμοί ότι για να τελειώσει ο δρόμος αυτός πρέπει να δοθούν 1,5 δις ευρώ.

«Αυτό είναι ένα νούμερο που έχουμε δώσει με βάση τις χονδρικές εκτιμήσεις. Δεν έχει υπολογιστεί όπως θα το Κάνει η στρατηγική μελέτη που θα τα μαζέψει όλα αυτά» δηλώνει.

Μεταξύ αυτών:

-Να καταγραφούν όλες οι μελέτες για τον ΒΟΑΚ και να επισημανθεί ποιες και πως πρέπει να προχωρήσουν ακόμη.

Με βάση τα ως τώρα δεδομένα υπάρχουν μελέτες για 135 χιλιόμτρα δρόμου και έχουν κατασκευαστεί 41 χιλιόμετρα σύγχρονου αυτοκινητοδρομου

-Να καταδείξει ανά τμήματα τι δρόμο θέλουμε και σε ποια σημεία πρέπει να γίνουν οι παρεμβάσεις που χρειάζονται.

-Να ενταχθεί ο δρόμος στα ευρύτερα σχέδια της Κρήτης και τα όσα προβλέπονται από το Χωροταξικό, τα ρυθμιστικά σχέδια κλπ που σήμερα είναι...ξεκομμένα

-ΝΑ γίνει μια συνολική εκτίμηση κόστους του δρόμου, αλλά και των επιμέρους τμημάτων, ενώ παράλληλα η μελέτη θα πει και πως θα γίνει όλο αυτό.

«Η στρατηγική μελέτη χρειάζεται ακριβώς για να μας πει πως και με ποια διαδικασία θα προχωρήσει ο δρόμος, που θα βρεθούν τα χρήματα» λέει ο κ.Κοπάσης.

Αυτό σημαίνει και σε κάποιες περιοχές , σε ορισμένα τμήματα διόδια;

«Μα, ακριβώς σε όλα αυτά θα απαντήσει η μελέτη για να μην λέει ο καθένας αυθαίρετα τι νομίζει. Πως θα γίνει; Με αυτοχρηματοδότηση; Μέσω κοινοτικών προγραμμάτων; Είναι οι απαντήσεις που δεν έχουμε σήμερα» λέει ο κ.Κοπάσης.

 ΠΑΤΡΙΣ- Κ.Μπογδανίδης