Αντί αυτού ζητούν να προχωρήσει η μελέτη Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης
Ρουκέτα” από το ΤΕΕ ΤΑΚ για το περίφημο Σχέδιο Ολοκληρωμένων Αστικών Παρεμβάσεων (ΣΟΑΠ), για το οποίο ζητά από το Δήμο Ηρακλείου να μην προχωρήσει, καθώς όπως τεκμηριώνει αποτελεί μια αποσπασματική και βεβιασμένη απόπειρα λύσης προβλημάτων σε εξαιρετικά περιορισμένο χρόνο διαβούλευσης. Αντίθετα ζητά να προχωρήσει το σχεδιασμό του σε σχέση με τη μελέτη της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξη (ΒΑΑ) από την οποία εξηγεί ότι θα προκύψουν οι χρηματοδοτήσεις των παρεμβάσεων που δρομολογεί.
Προς επίρρωση της θέσης του εξηγεί ότι το περίφημο Σχέδιο Ολοκληρωμένων Αστικών Παρεμβάσεων δεν είναι προϋπόθεση για τη μελέτη της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξη για την οποία επίσης προσδιορίζει μια σειρά από παρατηρήσεις καθώς όπως αξιολογεί το ΤΕΕ/ΤΑΚ, δεν έχει τεκμηριωθεί επαρκώς από τη μελέτη που τίθεται σε διαβούλευση.
Το ΤΕΕ/ΤΑΚ καταθέτει ένα κείμενο με πολλές αιχμές αλλά και ευθείες βολές για το περιεχόμενο της διαβούλευσης, καθώς χαρακτηρίζει τον δημόσιο διάλογο που πρόσφατα ολοκληρώθηκε σχεδόν προσχηματικού χαρακτήρα Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στην παρέμβαση του “η σημερινή διαβούλευση για τα θέματα του σχεδίου ολοκληρωμένων αστικών παρεμβάσεων του Δήμου Ηρακλείου, σε μηδενικό χρόνο τείνει να επικαλύψει πολύχρονες διαδικασίες ουσιαστικής δημόσιας συζήτησης για θέματα όπως το άφαντο Ρυθμιστικό της πόλης (δεύτερη φορά μετά από 50 χρόνια από το οραματικό Ρυθμιστικό του Αριστομένη Προβελέγγιου που χάθηκε στον καιάδα μιας γελοίας δικτατορίας ιδιαίτερα επιζήμιας για τα ζητήματα του σχεδιασμού και του δημόσιου χώρου) και τις παράλληλες σε εξέλιξη προβλέψεις του αναθεωρούμενου χωροταξικού περιφερειακού πλαισίου αλλά και όλων των αποφάσεων με πολεοδομικό χαρακτήρα που εκκρεμούν και αφορούν την περαίωση πολύχρονων υποθέσεων για τις οποίες έχει υπάρξει εκτενής συζήτηση και πιεστική ανάγκη θεσμοθέτησης ουσιαστικών κανονιστικών πλαισίων (π.χ. Παλιά πόλη, ανατολικό πολεοδομικό κέντρο κ.λπ.)”.
Ειδικότερα το πρώτο ζήτημα που αναδεικνύει το Τμήμα Ανατολικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου στην παρέμβαση του είναι το γεγονός ότι ο Δήμος Ηρακλείου επέλεξε να θέσει σε διαβούλευση μέσα από μια κοινή παρουσίαση το Σχέδιο Ολοκληρωμένων Αστικών Παρεμβάσεων (ΣΟΑΠ) και τη μελέτη Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξη (ΒΑΑ). Όπως εξηγεί, δεν γίνεται αντιληπτό γιατί επιλέχθηκε η εκπόνηση και παρουσίαση δύο διαφορετικών σχεδίων σε ένα, το οποίο μάλιστα αφήνει έξω από το κάδρο σημαντικές περιοχές που χρήζουν κρίσιμων παρεμβάσεων εκτός πλαισίου όπως για παράδειγμα τις περιοχές των Δειλινών της Νέας Αλικαρνασσού του Ξηροποτάμου και των Τριών Βαγιών.
Το δεύτερο ζήτημα αφορά στα ερωτηματικά που εγείρει η επικάλυψη του πεδίου δράσης των δύο σχεδιασμών, αφού από τις 16 πολεοδομικές ενότητες που έχουν επιλεγεί για να αναπτυχθεί η δραστηριότητα του Σχεδίου Ολοκληρωμένων Αστικών Παρεμβάσεων, οι 11 από αυτές είναι ταυτόσημες και καλύπτονται από μελέτη Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης. Όπως εξηγεί το ΤΕΕ ΤΑΚ, “δεν γίνεται διακριτός ο λόγος επιλογής επικαλυπτόμενων τμημάτων για τα δύο αυτά σχέδια, καθώς το μεν ΒΑΑ αποτελεί εργαλείο υλοποίησης Ολοκληρωμένης Χωρικής Ανάπτυξης (ΟΧΕ) και δεν απαιτεί την εκπόνηση του εντός περιοχής ΣΟΑΠ”.
Μάλιστα, όπως σημειώνεται, ενώ γίνεται λεπτομερής αποτύπωση των κρίσιμων στοιχείων της κάθε περιοχής παρέμβασης, δεν παρουσιάζονται οι εξειδικευμένες και εντοπισμένες χωρικά δράσεις που θα «διορθώσουν» προβλήματα όπως για παράδειγμα, ποιες θα είναι οι δράσεις στις χωρικές ενότητες με εντοπισμένη μείωση του οικονομικά ενεργού πληθυσμού.
Ένα τρίτο ζήτημα που εντοπίζει το ΤΕΕ ΤΑΚ είναι ότι θα πρέπει να διασαφηνιστούν οι άξονες στρατηγικής του στρατηγικού επιχειρησιακού προγράμματος του Δήμου Ηρακλείου, του στρατηγικού σχεδίου για την έξυπνη πόλη, της περιφερειακής στρατηγικής για την έξυπνη εξειδίκευση, αν στόχος της δημοτικής αρχής είναι η επιλεξιμότητα των ώριμων έργων προς ολοκλήρωση, καθώς κρίνεται σκόπιμο οι προτάσεις για τη ΒΑΑ να διακρίνονται για το βαθμό ωριμότητας, τα ενδεικτικά χρονοδιαγράμματα υλοποίησης.
Το τέταρτο ζήτημα που αναδεικνύει στις παρατηρήσεις του το ΤΕΕ/ΤΑΚ αφορά το περιεχόμενο του Προγράμματος Δράσης τόσο του ΣΟΑΠ όσο και του σχεδίου ΒΑΑ, καθώς ο ενδεικτικός κατάλογος δράσεων συμπίπτει και για τα δύο σχέδια, με διαφοροποιήσεις που αφορούν μόνο τον προϋπολογισμό. Μάλιστα όπως αναφέρει, “οι επιμέρους δράσεις δεν επεξηγούνται και κρίνεται χρήσιμη η ανάλυση τους, ώστε να δύναται η διαβούλευση να παράξει ικανοποιητικό αποτέλεσμα.
Επιπλέον, σκόπιμη κρίνεται η εξειδίκευση των περιοχών εφαρμογής των προτεινόμενων δράσεων σε επίπεδο πολεοδομικών ενοτήτων”.
Πέμπτο και κρίσιμο ζήτημα σύμφωνα με το ΤΕΕ/ΤΑΚ είναι “η θεσμοθέτηση μέσω ΣΟΑΠ νέων κατηγοριών χρήσεων γης, οι οποίες πιθανά δεν θα εναρμονίζονται με το εν ισχύ αλλά και υπό αναδιαμόρφωση θεσμικό πλαίσιο, ενώ παράλληλα θα δεσμεύουν τα μελλοντικά πολεοδομικά σχέδια κάθε βαθμίδας.
Ένα ακόμη θέμα που πρέπει να μας απασχολήσει είναι το στενό χρονικό περιθώριο που δόθηκε τόσο για την εκπόνηση όσο και για τη δημόσια διαβούλευση του όλου εγχειρήματος. Και ενώ είναι κατανοητή η ανάγκη συντόμευσης των γνωστών «ελληνικών χρονοδιαγραμμάτων», θεωρούμε ότι δεν επαρκεί σε κανέναν φορέα ο χρόνος για τη σωστή και (όσο το δυνατόν) αντικειμενική κρίση τόσο σύνθετων θεμάτων. Οι πρωθύστερες διαδικασίες για την εφαρμογή καινοτόμων πολιτικών μόνο προβλήματα μπορούν να φέρουν κατά την υλοποίηση και όχι αλλαγή νοοτροπίας”.
Καταλήγοντας το ΤΕΕ/ΤΑΚ την παρέμβαση του υπογραμμίζει ότι “το ισχύον (και παρεμπιπτόντως και το υπό αναθεώρηση) Περιφερειακό Χωροταξικό προωθεί με έμφαση τον ολοκληρωμένο στρατηγικό πολεοδομικό σχεδιασμό (ΓΠΣ-ΣΧΟΟΑΠ και σήμερα Τοπικά Χωρικά Σχέδια (ΤΧΣ)) και τις αστικές αναπλάσεις καθορίζοντας ότι «το σύνολο του περιαστικού χώρου των σημαντικών αστικών κέντρων της Κρήτης απαιτεί την κατάρτιση και εφαρμογή σχεδίων ολοκληρωμένων αστικών παρεμβάσεων, οι οποίες και θα πρέπει να προωθηθούν με τα εργαλεία του Ν. 2508/97 και ειδικότερα τις διατάξεις για τις αστικές αναπλάσεις».
Το ΣΟΑΠ αποτελεί μια αποσπασματική και βεβιασμένη απόπειρα λύσης προβλημάτων, σε εξαιρετικά περιορισμένο χρόνο διαβούλευσης, δεσμεύοντας το μελλοντικό τοπικό χωρικό σχέδιο του Δήμου Ηρακλείου και με κίνδυνο να περιπλέξει ακόμα περισσότερο τα ήδη υφιστάμενα προβλήματα. Επίσης το ΣΟΑΠ δεν είναι προϋπόθεση της μελέτης Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης η οποία μπορεί να στηριχθεί με ασφάλεια σε ό,τι αφορά στην περιοχή μελέτης της παλιάς πόλης, στη προκαταρκτική πρόταση ανάπλασης που έχει θεσμοθετηθεί (ΦΕΚ 89/Δ/2002) και σε αντίστοιχες θεσμοθετημένες πολεοδομικές ρυθμίσεις για όποιες ακόμα περιοχές συμπεριλάβει. Στο πλαίσιο αυτό το ΤΕΕ/ΤΑΚ προτείνει να μην προχωρήσει η μελέτη ΣΟΑΠ, αλλά μόνο η μελέτη ΒΑΑ, έχοντας τις επιφυλάξεις που προαναφέραμε για το όριο της μελέτης ΒΑΑ, που δεν έχει τεκμηριωθεί επαρκώς από την υπό διαβούλευση μελέτη”.
Της Λίλιαν Δαφερμάκη
πηγή : ΠΑΤΡΙΣ
http://www.patris.gr/articles/301779?PHPSESSID=2i2jcb4gquonfuik7oqnvghvl6#.V5MLEddxnGg