Μπλόκο… στους επενδυτές έβαλαν σήμερα οι διαμαρτυρόμενοι στο αεροδρόμιο Χανίων. Δεν επέτρεψαν σε μέλη της κοινοπραξίας επενδυτών μέσω των διαδικασιών που έχει προωθήσει το ΤΑΙΠΕΔ, να βρεθούν στο χώρο ενώ όπως είπαν στη συνέχεια το γραφείο του αερολιμενάρχη Χανίων βρίσκεται πλέον υπό κατάληψη.
Με ένα πανό που έλεγε "όχι στην ιδιωτικοποίηση" με την προτροπή να επιστρέψουν στην Αθήνα με το ίδιο αεροπλάνο αλλά και με τσικουδιά, εργαζόμενοι στο αεροδρόμιο των Χανίων και εκπρόσωποι φορέων « υποδέχτηκαν» το πρωί την πρώτη ομάδα των ενδιαφερομένων επενδυτών μεσω των διαδικασιών που εχει προωθήσει το ΤΑΙΠΕΔ
Εκπρόσωποι από την μια από τις ενδιαφερόμενες κοινοπραξίεςγ ια το συγκεκριμένο αεροδρόμιο βρέθηκαν στο « Ιωάννης Δασκαλογιάννης» ωστόσο κατά την έξοδο τους από την αίθουσα αφίξεων βρέθηκαν αντιμέτωποι με συνδικαλιστές της Ομοσπονδίας Συλλόγων Πολιτικής Αεροπορίας και εργαζόμενους που είχαν υψώσει πανό έξω από την αίθουσα των αφίξεων στο οποίο ανέφεραν ότι το αεροδρόμιο δεν πωλείται.
«Δεν το πουλάμε»
Παράλληλα ο Πρόεδρος της ΟΣΥΠΑ Βασίλης Αλεβιζόπουλος κάλεσε τους εκπροσώπους των υποψηφίων επενδυτών να επιβιβαστούν στο ίδιο αεροπλάνο και να επιστρέψουν στην Αθήνα δηλώνοντας ότι, « δεν θα επιστρέψομε σε κανένα να δει τους χώρους του αεροδρομίου».
Οι εκπρόσωποι των επενδυτών κατευθύνθηκαν στο γραφείο του αερολιμενάρχη το οποίο ωστόσο είχαν καταλάβει συμβολικά συνδικαλιστές της ΟΣΥΠΑ με επικεφαλής τον κ Αλεβιζόπουλο.
Στο χώρο συγκεντρώθηκαν και δεκάδες εκπρόσωποι φορέων και κομμάτων στα Χανιά οι οποίοι και εξέφρασαν την αντίθεση τους σε κάθε προσπάθεια ιδιωτικοποίησης του αεροδρομίου.
Σύμφωνα με τον κ Αλεβιζόπουλο η ΟΣΥΠΑ η Ομοσπονδία είναι αντίθετη σε κάθε προσπάθεια πώλησης ελληνικών αεροδρομίων που αποτελούν μοχλό της τουριστικής και εθνικής οικονομίας.
Ο κ Αλεβιζόπουλος δήλωσε ότι στο πλαίσιο των δράσεων για να μην ιδιωτικοποιηθούν ελληνικά αεροδρόμια , « η ΟΣΥΠΑ θα προσφύγει με όλα τα νόμιμα μέσα στα ελληνικά και ευρωπαϊκά δικαστήρια».
Κοντά στους συναδέλφους τους των Χανίων βρέθηκαν και συνδικαλιστές εργαζόμενοι στο αεροδρόμιο Ηρακλείου Ο Πρόεδρος του συλλόγου εργαζομένων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας στο αεροδρόμιο Χανίων Μανώλης Αρμουτάκης αφού εξέφρασε την ικανοποίηση του για την ανταπόκριση των φορέων στη κινητοποίηση επεσήμανε ότι, « η τοπική κοινωνία έχει καταλάβει ότι η όποια ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου είναι εις βάρος του τουρισμού και της οικονομίας».
Μπλόκο και στους επόμενους επενδυτές- Ενδιαφέρον από Τούρκους
Στο πλαίσιο των διαδικασιών που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ εκπρόσωποι υποψηφίων επενδυτών έχουν προγραμματίσει επισκέψεις στο αεροδρόμιο Χανίων στις 4 και 6 Μαρτίου.
Ωστόσο μετά την αντίδραση των εργαζομένων είναι πιθανόν να υπάρξουν αλλαγές στο πρόγραμμα. Μάλιστα μια εκ των ενδιαφερομένων κοινοπραξιών είναι Τουρκικών συμφερόντων.
Αναφορά Ν.Μαριά στη βουλή
Ο Βουλευτής Ηρακλείου Νότης Μαριάς κατέθεσε αναφορά σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας «Νέα Κρήτη» το οποίο αναφέρεται στην ιδιωτικοποίηση του κρατικού αερολιμένα Χανίων μέσω ΤΑΙΠΕΔ.Σύμφωνα με το δημοσίευμα έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον για την παραχώρηση και εκμετάλλευση του αεροδρομίου Χανίων «Ι. Δασκαλογιάννης», μέσω ΤΑΙΠΕΔ, από ιδιώτες επενδυτές.
Τα ετήσια κέρδη του εν λόγω αεροδρομίου υπερβαίνουν τα 10 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, ενώ ήδη επεκτείνεται με χρηματοδότηση ΕΣΠΑ (υπερδιπλασιασμός του κτηρίου του αεροσταθμού, νέος πύργος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, επέκταση πίστας κ.λ.π.).Την αντίδραση τους στην ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου Χανίων εκφράζουν τοπικοί φορείς, όπως η Ένωση Ξενοδόχων του Ν. Χανίων, θεωρώντας ότι η εξέλιξη αυτή θα μετατρέψει το αεροδρόμιο σε ακριβό προορισμό (όπως συνέβη με τον διεθνή αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος») που θα σημαίνει το τέλος της αναπτυξιακής προοπτικής του «Ι.Δασκαλογιάννης» με δραματικές πλέον συνέπειες όσον αφορά την ανεργία στον νομό.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, ο Νότης Μαριάς ζητάει απάντηση, ενέργειες και σχετική ενημέρωση, για το πώς θα αντιμετωπιστεί η κατάσταση αυτή.
Το εμπόδιο στην ιδιωτικοποίηση
Πάντως είναι γνωστό πλέον ότι εμπόδιο στην ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου Χανίων φαίνεται ότι προκύπτει μέσω… Ευρώπης. Η ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου Χανίων παραβιάζει, όπως όλα δείχνουν, τους κανόνες περί ανταγωνισμού των διαρθρωτικών ταμείων της Ε.Ε. Έτσι, αν προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση, όχι μόνο θα υπάρξει εμπλοκή, αλλά και θα πρέπει να επιστραφούν εκατομμύρια ευρώ!
Κι αυτό γιατί το έργο της επέκτασης του αεροδρομίου θα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη την περίοδο της ιδιωτικοποίησης, και μάλιστα είναι ένα έργο το οποίο υλοποιείται με κοινοτικούς πόρους.
Σύμφωνα με τον κανονισμό υφίσταται σοβαρό ζήτημα για έργα δημοσίου συμφέροντος που χρηματοδοτούνται από την κοινότητα με σημαντικό ποσοστό επιδότησης.
Στην περίπτωση του αεροδρομίου Χανίων υπάρχει 100% κοινοτική χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.
Η αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος, μέσα μάλιστα στην περίοδο που εκτελείται επενδυτικό έργο με κοινοτικές πιστώσεις, αντίκειται στους κανόνες περί ανταγωνισμού και κρατικών ενισχύσεωνπου προβλέπονται στις γενικές διατάξεις και τους κανόνες των διαρθρωτικών ταμείων, που σημειώσαμε παραπάνω.
Όπως λοιπόν καθίσταται σαφές στον κανονισμό, αν επιχειρήσεις ή υποδομές περάσουν σε ιδιώτες, τότε θα πρέπει να επιστραφεί και η διαφορά χρηματοδότησης που έλαβαν ως έργα δημοσίου συμφέροντος.
Έτσι, μπορούν οι Ευρωπαίοι εταίροι μας να απαιτήσουν την επιστροφή του ποσού των περίπου 110 εκατ. ευρώ ή ακόμη ενός μεγάλου μέρους του, αφού θεωρείται ως «δημόσια επιχείρηση ή φορέας που έλαβε κοινοτική χρηματοδότηση για την υλοποίηση επένδυσης».
Βάσει του κανονισμού θα πρέπει σε έργα που εκτελέστηκαν ή εκτελούνται, όπως αυτό της επέκτασης, να μην αλλάξει ο χαρακτήρας της υποδομής για τουλάχιστον πέντε χρόνια, που πρακτικά σημαίνει πως θα πρέπει να επιστραφεί στα κοινοτικά ταμεία η διαφορά για την περίοδο που η επένδυση ήταν δημοσίου συμφέροντος.
Του Αντώνη Νομικού
ΠΗΓΉ : ΝΕΑ ΚΡΗΤΗ