Το «φιλέτο» του αεροδρομίου αναμένεται να ενταχθεί στο νέο μοντέλο όπου ιδιώτες προτείνουν έργα και μετά θα βγάζει διαγωνισμό το Δημόσιο.
Όπου καπνός και «φωτιά» άραγε σε σχέση με το νέο πλέον μοντέλο των λεγόμενων «πρότυπων προτάσεων» (δηλαδή έργων που θα προτείνουν οι ιδιώτες χωρίς να υπάρχει ήδη κάποιο σχέδιο από πλευράς ελληνικής Πολιτείας που θα βγάζει κατόπιν διαγωνισμούς) και το κομβικής για το Ηράκλειο σημασίας θέμα της μελλοντικής αξιοποίησης της μεγάλης έκτασης του αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης» όταν αυτό κλείσει με την έναρξη λειτουργίας του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Πεδιάδας;
Έτσι φαίνεται, καθώς λίγες μόλις ημέρες μετά την ψήφιση στη Βουλή του νομοσχεδίου για τις πρότυπες προτάσεις, και κεντρικά δημοσιεύματα σκιαγραφούν, ούτε λίγο-ούτε πολύ, ως πολύ πιθανή την «πρεμιέρα» του νέου μοντέλου αυτού με την αξιοποίηση του «φιλέτου» του αερολιμένα Ηρακλείου. Γεγονός που δείχνει ότι μόνο τυχαίες δεν πρέπει να ήταν τελικά οι προ μηνών αναφορές της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών στην περίπτωση του «Ν. Καζαντζάκης», με γνώμονα τη σχεδιαζόμενη - τότε - κυβερνητική ρύθμιση για τις πρότυπες προτάσεις.
Πριν από έναν σχεδόν χρόνο, συγκεκριμένα τον Απρίλιο του 2021, ο υπουργός Υποδομών-Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, μιλώντας τότε σε συνέδριο της Capital Link, είχε εμφανιστεί αποκαλυπτικός και σε σχέση με το κεφαλαιώδες ζήτημα της μελλοντικής αξιοποίησης της μεγάλης έκτασης του αερολιμένα «Ν. Καζαντζάκης», όταν βεβαίως αυτό κλείσει με την έναρξη της λειτουργίας του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι Πεδιάδος.
Παρουσιάζοντας λοιπόν το μοντέλο των προτάσεων καινοτομίας, που ήθελε να αντιγράψει από την Ιταλία η ελληνική κυβέρνηση, πιστεύοντας πως θα «απογειώσει» τα έργα και τις επενδύσεις, ο κ. Καραμανλής έφερε ως πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα τη μεταφορά του αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης» στο Ηράκλειο και την αξιοποίηση του χώρου, ένα έργο που χαρακτήρισε ως ένα «νέο μικρό Ελληνικό». Με το μοντέλο των προτάσεων καινοτομίας που έχει εφαρμοστεί στην Ιταλία, όπως επισήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, «αντί να καθόμαστε να τσακωνόμαστε τι θα γίνει αυτή η μεγάλη ιδιοκτησία στην παραλιακή της Κρήτης, θα καλέσουμε τον ιδιωτικό τομέα και θα μας κάνει μια κοστολογημένη πρόταση».
Σημείωσε ότι οι προτάσεις καινοτομίας θα αφορούν μεγάλα έργα προϋπολογισμού άνω των 200 εκατ. ευρώ και υπογράμμισε: «Θα γλιτώνουμε τουλάχιστον δύο με τρία χρόνια μεγάλων καθυστερήσεων και απίστευτων διαβουλεύσεων και θα τελειώνουμε με αυτό το “γαϊτανάκι”, που ρίχνει ο ένας την πολιτική ευθύνη στον άλλον».
Ανάλογες αναφορές του υπουργού, που μαρτυρούσαν σκέψεις της κυβέρνησης για την αξιοποίηση της έκτασης του αερολιμένα Ηρακλείου μέσω της πρακτικής αυτής που θέλει ιδιώτες να προτείνουν έργα και στη συνέχεια το Δημόσιο να προκηρύσσει διαγωνισμούς, είχαμε και μέσα στο φθινόπωρο... Για να φτάσουμε τώρα, λίγες μόλις ημέρες μετά την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου, σε κεντρικά δημοσιεύματα που αναφέρουν ότι είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο να ενταχθεί η αξιοποίηση του αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης» στις λεγόμενες «πρότυπες προτάσεις».
Μάλιστα, στα δημοσιεύματα σημειώνεται ότι το ακίνητο που θα αποδεσμευτεί μετά τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, το οποίο τελεί υπό κατασκευή, βρίσκεται σε μία από τις πλέον προνομιακές περιοχές του Ηρακλείου και θα αποτελέσει το «μήλον της Έριδος» για τους μεγάλους παίκτες του κατασκευαστικού κλάδου και του real estate.
Παράλληλα, υπενθυμίζεται ότι η ωρίμανση του διαγωνισμού για την αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου έχει εκχωρηθεί και με τη βούλα πλέον στη μονάδα ωρίμανσης έργων του ΤΑΙΠΕΔ, γνωστή και ως Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας.
Τι προβλέπεται - Πώς λειτουργούν οι πρότυπες προτάσεις
Οι πρότυπες προτάσεις αφορούν ουσιαστικά σε μια πρακτική υποβολής ολοκληρωμένων και κοστολογημένων προτάσεων έργων με αποδεδειγμένη συμβολή στην οικονομία από ιδιώτες.
Εάν οι προτάσεις αυτές - unsolicited proposals όπως είναι ο διεθνής όρος - γίνουν δεκτές, προκηρύσσεται διαγωνισμός για την ανάθεση του έργου.
Εάν δεν καταφέρει να αναδειχθεί ως οριστικός ανάδοχος η εταιρεία ή η κοινοπραξία που έχει διατυπώσει την πρόταση, αποζημιώνεται για το κόστος της προετοιμασίας της «μακέτας» του μεγάλου έργου.
Οι ιδιώτες, κυρίως μεγάλες εταιρείες, καταθέτουν τις προτάσεις τους αποκλειστικά κατά το πρώτο δεκαπενθήμερο εκάστου ημερολογιακού τριμήνου στην Επιτροπή Αξιολόγησης (πρότυπων προτάσεων) μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
Αυτές θα πρέπει να συνοδεύονται από πλήρη φάκελο υποστηρικτικών στοιχείων και εγγράφων, όπως η αναλυτική περιγραφή του αντικειμένου, η τεκμηρίωση της σκοπιμότητας της σύμβασης, η αναλυτική τεκμηρίωση της αξίας της προτεινόμενης επένδυσης, η μελέτη κόστους-οφέλους κ.τ.λ.
Απαιτείται η καταβολή παραβόλου, υπέρ του Δημοσίου, ίσου με το 1 τοις χιλίοις της προϋπολογιζόμενης αξίας του έργου.
Σε περίπτωση που έχουν υποβληθεί δύο προτάσεις με το ίδιο ή παρόμοιο αντικείμενο, η Επιτροπή Αξιολόγησης εισηγείται την έγκριση μόνο της πιο σκόπιμης και συμφέρουσας πρότυπης πρότασης. Όσον αφορά στις προτάσεις τίθενται υπό αξιολόγηση, εφόσον χρειαστεί, ο προτείνων καλείται μέσα σε ένα μήνα να υποβάλει συμπληρωματικές πληροφορίες, ενώ η διαδικασία αξιολόγησης ολοκληρώνεται σε 90 ημέρες, βάσει όσων προβλέπει το σχέδιο νόμου.
Τι μέλλει γενέσθαι εάν η πρόταση γίνει δεκτή; Η Επιτροπή Αξιολόγησης υποβάλλει τη θετική εισήγησή της στον αρμόδιο υπουργό (π.χ. Υποδομών ή Περιβάλλοντος), ο οποίος εισάγει, με πρότασή του, την πρότυπη πρόταση προς τελική κρίση στην Κυβερνητική Επιτροπή Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας. Στη συνέχεια προχωρούν οι διαδικασίες δημοπράτησης του έργου, η σύνταξη των τευχών δημοπράτησης κ.τ.λ.
Σημειώνεται ότι τα συγκεκριμένα έργα είναι δυνατόν να υλοποιηθούν μόνον μέσω ΣΔΙΤ.
Πηγή: https://www.neakriti.gr/article/kriti/1651685/irakleio-stis-protupes-protaseis-to-nikos-kazadzakis-ti-provlepetai-gia-to-neo-mikro-elliniko/?fbclid=IwAR3_gK7dtmhcZVLeY6xpU94zvQ0WfSW-cTe84mh2tZ-fhY0uzSAIv0RT7B4