Ένα «νέο μικρό Ελληνικό» ετοιμάζει η κυβέρνηση στην έκταση που σήμερα καταλαμβάνει το αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης», ενώ στον ΒΟΑΚ έρχονται διόδια σε ένα μεγάλο κομμάτι του, που θα προχωρήσει με σύμβαση παραχώρησης.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, μιλώντας στο συνέδριο της Capital Link, περιέγραψε με ξεκάθαρο τρόπο τα κυβερνητικά σχέδια για το «φιλέτο» της έκτασης που θα απελευθερωθεί μετά τη μεταφορά του αεροδρομίου στη Ν. Αλικαρνασσό, για το οποίο θα ζητηθεί, όπως είπε, μια κοστολογημένη πρόταση από τον ιδιωτικό τομέα, ενώ σε ό,τι αφορά τον ΒΟΑΚ μίλησε για διόδια με λελογισμένη χιλιομετρική χρέωση, όπως ήδη εφαρμόζεται στην Ολυμπία Οδό.
Οι εξελίξεις αυτές προκάλεσαν αμηχανία και παγωμάρα στο Ηράκλειο, αφού την ίδια ώρα που η Λότζια έχει ετοιμάσει πλήρη τεχνικό φάκελο για να ζητήσει την άδεια του αρμόδιου υπουργείου και να αναθέσει ειδικό χωρικό σχέδιο για την ανάπτυξη της περιοχής που καταλαμβάνει το αεροδρόμιο της Ν. Αλικαρνασσού, η κυβέρνηση έχει δώσει ήδη το εναρκτήριο λάκτισμα για τη διαβούλευση με τους ιδιώτες.
Για άλλη μια φορά η τοπική αυτοδιοίκηση του Ηρακλείου έπεται και δυστυχώς δεν προηγείται των εξελίξεων. Μια περιοχή που αποτελεί ζωντανό κύτταρο του πολεοδομικού ιστού του Ηρακλείου, ερήμην της αυτοδιοίκησης μπαίνει σε διαδικασία οικονομικής διαπραγμάτευσης με ιδιώτες, μακριά από κάθε διαβούλευση με την τοπική κοινωνία.
Ο αποκλεισμός της τοπικής κοινωνίας συνιστά βαθιά αδικία, όχι μόνο επειδή της στερεί τη δυνατότητα να έχει άποψη για το μέλλον μιας τόσο σημαντικής περιοχής, αλλά και γιατί, εκτός όλων των άλλων της αποκόπτει τη δυνατότητα να εισπράξει την αυτονόητη ανταπόδοση που πρέπει να απολαύσει, μετά τη μακροχρόνια όχληση που έχει υποστεί από τη λειτουργία του αεροδρομίου εδώ και σχεδόν έναν αιώνα.
Δυστυχώς δεν είναι η πρώτη φορά που η αυτοδιοίκηση έρχεται τελευταία και καταϊδρωμένη στις εξελίξεις που αφορούν το μέλλον της έκτασης του αεροδρομίου, αφού αυτό το ίδιο ακριβώς σκηνικό επαναλήφθηκε όταν η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων άνοιξε με αποικιοκρατικούς όρους την κάννουλα της χρηματοδότησης του αεροδρομίου Καστελλίου, ξεκαθαρίζοντας ότι για να διαθέσει το ποσό των 180 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί στην κατασκευή του, θα δεσμεύσει την έκταση – «φιλέτο» του σημερινού αεροδρομίου «Ν.Καζαντζάκης» στη Ν. Αλιναρνασσό.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία καλύπτει το κόστος της εθνικής συμμετοχής στην κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι, διαθέτει τα χρήματα αυτά με απαράβατο όρο ότι θα κρατήσει για λογαριασμό της, την έκταση των 3.000 στρεμμάτων που καταλαμβάνει σήμερα το αεροδρόμιο στη Νέα Αλικαρνασσό, την οποία θεωρεί όχι μόνο αναπόσπαστο όρο του δανείου, αλλά ξεκαθαρίζει ότι διατηρεί το αποκλειστικό δικαίωμα να αποφασίσει για τη μελλοντική εικόνα που θα αποκτήσει η περιοχή.
Τι ανακοίνωσε ο υπουργός
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής μιλώντας στο συνέδριο της Capital Link, άνοιξε όλο το πακέτο των μεγάλων έργων στη χώρα ανάμεσα στα οποία ήταν ο ΒΟΑΚ και το αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης». Συγκεκριμένα παρουσιάζοντας τον σχεδιασμό της κυβέρνησης για τα έργα και τις προτάσεις καινοτομίας που όπως είπε θα «απογειώσουν» τη χώρα, αναφέρθηκε στην έκταση που απελευθερώνεται από το αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης» την οποία χαρακτήρισε ως ένα “νέο μικρό Ελληνικό”.
Όπως είπε, «με το μοντέλο των προτάσεων καινοτομίας που έχει εφαρμοστεί στην Ιταλία, αντί να καθόμαστε να τσακωνόμαστε τι θα γίνει αυτή η μεγάλη ιδιοκτησία στην παραλιακή της Κρήτης, θα καλέσουμε τον ιδιωτικό τομέα και θα μας κάνει μία κοστολογημένη πρόταση».
Σημείωσε ότι οι προτάσεις καινοτομίας θα αφορούν μεγάλα έργα προϋπολογισμού άνω των 200 εκατ. ευρώ και υπογράμμισε: «Θα γλιτώνουμε τουλάχιστον δύο με τρία χρόνια μεγάλων καθυστερήσεων και απίστευτων διαβουλεύσεων και θα τελειώνουμε με αυτό το γαϊτανάκι που ρίχνει ο ένας την πολιτική ευθύνη στον άλλον».
Έρχονται διόδια
Ο υπουργός κ. Καραμανλής μίλησε ξεκάθαρα για διόδια στον ΒΟΑΚ επισημαίνοντας ότι το μοντέλο των συμβάσεων παραχώρησης έχει λειτουργήσει, γιατί έτσι επιδοτείται η συντήρηση και λειτουργία των αυτοκινητοδρόμων. Ανέφερε ότι και ένα μεγάλο κομμάτι του ΒΟΑΚ θα γίνει με σύμβαση παραχώρησης, επομένως θα έχει διόδια. Τόνισε όμως ότι τα διόδια πρέπει να είναι λελογισμένα και να γίνεται χιλιομετρική χρέωση, όπως ήδη εφαρμόζεται στην Ολυμπία Οδό.
Πηγή: https://www.patris.gr/2021/04/23/aerodromio-irakleioy-poia-aytodioikisi-idiotes-apofasizoyn/?fbclid=IwAR1iGALrXVyfDWl8QNXMPCKYj1W9J1N3Qp5ht-Gjy5rwdfNlV1ELx4DYufE