Πληθαίνουν οι πληροφορίες για επικείμενες αντιδράσεις ως προς τον διαγωνισμό για το αεροδρόμιο Καστελίου, από τις υπόλοιπες εταιρίες οι οποίες ενδιαφέρονταν για το συγκεκριμένο έργο. Ενώ από την πλευρά της κυβέρνησης και της ΤΕΡΝΑ εκφράζεται η πεποίθηση ότι έστω και με μία μόνο προσφορά ο διαγωνισμός μπορεί να προχωρήσει κανονικά, εντούτοις σε όλους κυριαρχούν και… δεύτερες σκέψεις.
Θεωρείται σχεδόν βέβαιη η υποβολή ένστασης στον διαγωνισμό από τουλάχιστον μία εκ των «ανταγωνιστριών» εταιριών, τη γαλλική Vinci η οποία θεωρεί πως υπήρχαν τουλάχιστον δύο λόγοι για να γίνει δεκτό το αίτημα νέας αναβολής και αυτοί είναι η αλλαγή του νόμου για τη σύσταση και λειτουργία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας αλλά και οι περαιτέρω διευκρινίσεις που ζητήθηκαν επί πιθανής τροποποίησης των ποσοστών συμμετοχής του δημοσίου στην εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου.
Μάλιστα εξετάζεται το ενδεχόμενο παρέμβασης όχι στις ελληνικές αλλά στην ευρωπαϊκές αρχές και συγκεκριμένα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού. Σε αυτό η κυβέρνηση (και κύκλοι της κοινοπραξίας ΤΕΡΝΑ - GMR) πως και στο παρελθόν έχουν εγκριθεί διαγωνισμοί με μόνο μία προσφορά, εφόσον οι όροι και οι κανόνες ήταν γνωστοί σε όλους τους ενδιαφερόμενους. «Αν κάποιοι από αυτούς επέλεξαν να μην καταθέσουν προσφορά είναι δικό τους θέμα και δεν μπορούν εξ’ αυτού του λόγου να μπλοκάρουν τη διαδικασία» αναφέρει υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Υποδομών.
Ωστόσο, ακόμα και αν ο διαγωνισμός περάσει τον έλεγχο «νομιμότητας», το σημαντικό κομμάτι είναι η έγκριση χρηματοδότησης του έργου και εκεί τα σύννεφα αρχίζουν να πυκνώνουν. Όπως επισημαίνουν στελέχη των ανταγωνιστριών εταιριών με βάση τη διεθνή εμπειρία, σε παρόμοια έργα, τα τελευταία χρόνια, η υποβολή μίας μόνο προσφοράς θεωρείται ισχυρή ένδειξη «μη βιωσιμότητας» και δύσκολα θα εγκριθεί.
Η αναφορά αυτή χτυπάει «καμπανάκι» για την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, από την οποία η ελληνική κυβέρνηση έχει ήδη ζητήσει τη χρηματοδότηση του έργου, αλλά είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν θα δει το αίτημά της να εγκρίνεται μετά από έναν διαγωνισμό με μόνο μία προσφορά.
Υπό αυτό το πρίσμα, ιδιαίτερη σημασία αποκτά και η πολυσέλιδη παρέμβαση στην ΕΤΕπ, που πραγματοποίησε από τις 20 Οκτωβρίου, μία εβδομάδα πριν τον διαγωνισμό, η Πρωτοβουλία κατοίκων της Πεδιάδας Ηρακλείου, αναλύοντας διεξοδικά και με στοιχεί τις οικονομικές επισφάλειες του έργου και τον λάθος σχεδιασμό του.
Το ενδεχόμενο να προχωρήσει η κυβέρνηση στην υλοποίηση του έργου ακόμα και χωρίς χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ συνεπάγεται την αποκοπή πόρων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων από άλλα αναγκαία έργα της Κρήτης (και όλης της χώρας), γεγονός που ενδέχεται να προκαλέσει σοβαρές αντιδράσεις ιδιαίτερα αν οι πόροι κατευθύνονται σε ένα «επισφαλές» και αμφιβόλου αποτελεσματικότητας έργο.
Σε αυτό το φόντο η αγωνία για την έκβαση του διαγωνισμού κορυφώνεται, την ώρα που η αρμόδια επιτροπή ελέγχει τα τυπικά στοιχεία της υποβληθείσας πρότασης.
Μάριος Διονέλλης
πηγή : ekriti
http://www.ekriti.gr/kriti/anamenontai-anataraxeis-ston-diagonismo-gia-aerodromio-kastelioy