ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΑΜΑΚ
3 Ιουνίου 2021
Β.Ο.Α.Κ. : Καθρεφτάκια για τους ιθαγενείς
Σε εκδήλωση του Υπουργείου Υποδομών στα Χανιά, παρουσία του Πρωθυπουργού, παρουσιάστηκε το σχέδιο για τον ΒΟΑΚ, το Σάββατο 29-5-2021.
Ο σχεδιασμός που ανακοινώθηκε: α) Κίσσαμος - Χανιά: θα εκτελεστεί ως προαίρεση της Σύμβασης Παραχώρησης, β) Χανιά - Χερσόνησος: θα εκτελεστεί με το σύστημα της Παραχώρησης, γ) Χερσόνησος - Νεάπολη: προκηρύχθηκε με το σύστημα Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), δ) Νεάπολη - Αγ. Νικόλαος: σχεδιάζεται να δημοπρατηθεί ως Δημόσιο Έργο και ε) Αγ. Νικόλαος - Σητεία: σχεδιάζεται να δημοπρατηθεί ως Δημόσιο Έργο. Ο ίδιος σχεδιασμός, ως προς τα οδικά τμήματα και τον τρόπο δημοπράτησης, είχε ανακοινωθεί από το Υπουργείο Υποδομών και τον τότε Υπουργό τον Ιούνιο του 2018.
Μας ενημέρωσαν ότι, όταν θα κατασκευαστεί ο ΒΟΑΚ, οι Κρητικοί θα έχουμε συγκοινωνιακό πλεονέκτημα έναντι των υπόλοιπων Ελλήνων γιατί θα αντιστοιχούν 40 χλμ αυτοκινητοδρόμου ανά 100Κ μόνιμους κατοίκους, έναντι 22,5 χλμ στην υπόλοιπη Ελλάδα!
Επίσης θεωρήθηκε δεδομένο ότι ο ΒΟΑΚ θα έχει διόδια!
Αυτή η παρουσίαση ήταν καλή επικοινωνιακά αλλά δημιούργησε στον τεχνικό κόσμο πάρα πολλά ερωτήματα:
1. Γιατί δεν παρουσιάστηκε η χάραξη, αφού, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις τους, αυτή έχει ολοκληρωθεί;
2. Πώς προκύπτει το κόστος του έργου το οποίο σε πρώτη ανάγνωση κρίνεται ως υπέρογκο; Π.χ. για το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος το οποίο είναι 107 χλμ και όχι 157 χλμ που αναφέρεται (τα υπόλοιπα ήδη έχουν κατασκευαστεί) το μέσω κόστος κατασκευής αυτοκινητοδρόμου ίδιων τεχνικών χαρακτηριστικών, σύμφωνα με τις τελευταίες δύο δημοπρατήσεις του ίδιου άξονα, ανέρχεται σε 7 εκ ευρώ ανά χλμ. Άρα το συνολικό κόστος για τα 107 χλμ θα προέκυπτε ίσο με 0,75 δις ευρώ αντί των 1,32 δις ευρώ που παρουσιάστηκε).
3. Γιατί δεν παρουσιάστηκε η οικονομοτεχνική μελέτη από την οποία θα προέκυπτε η αναγκαιότητα των διοδίων; Μήπως επειδή δεν προκύπτει τέτοια αναγκαιότητα;
Σύμφωνα με την Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου του 2018, οι Συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα στην ΕΕ (ΣΔΙΤ), δημιουργούν συνθήκες μη υγιούς ανταγωνισμού, αυξάνουν το κόστος των έργων κατά σχεδόν 70% , με ταυτόχρονη μείωση του αντικειμένου των έργων έως και κατά 55% και άρα έχουν μικρή οικονομική αποδοτικότητα και δεν διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον.
Ο ΒΟΑΚ είναι ο κύριος οδικός άξονας της Κρήτης - ενός νησιού που έχει πολύ μεγάλη συμβολή στο ΑΕΠ της Ελλάδας - είναι ένας δρόμος επικίνδυνος και είναι ο μόνος από τους μεγάλους οδικούς άξονες της χώρας που δεν έχει ολοκληρωθεί . Για τη μη ολοκλήρωσή του υπάρχουν τεράστιες πολιτικές ευθύνες στις οποίες έχουμε αναφερθεί αναλυτικά στο Δελτίο μας το Φεβρουάριο του 2020.
Η πολιτεία έχει υποχρέωση να υλοποιήσει το συντομότερο δυνατό:
· τον ΒΟΑΚ από την Κίσσαμο μέχρι το Παλαίκαστρο,
· τους κάθετους άξονές του,
· τα τμήματα του ΝΟΑΚ καθώς και,
· τις συνδέσεις με τις πύλες εισόδου της Κρήτης,
με πλήρη διαφάνεια, με σεβασμό στα χρήματα των Ελλήνων πολιτών εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα ελεύθερη πρόσβαση, χωρίς διόδια, σε όλους.