ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΑΝΗΣΥΧΗΤΙΚΟ, ΟΤΙ ΤΙΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΡΓΑ, ΣΤΟΥΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΕΠΙΜΕΝΕΙ ΝΑ ΜΗ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΤΙΣ ΑΝΤΙΛΗΦΘΕΙ ΤΟ ΤΕΕ/ΤΑΚ

Γράφτηκε από  Κατηγορία ΤΑΥ Τρίτη, 16 Νοεμβρίου 2010 00:00

Αγαπητοί συνάδελφοι,

στις 2 του Οκτώβρη στην κοινή συνεδρίαση των Τμημάτων του ΤΕΕ Ανατολικής και Δυτικής Κρήτης ο Γ.Γ. του υπουργείουΥποδομών Σέργιος Λαμπρόπουλος μας σόκαρε. Όχι μόνο γιατί  δεν ακούμε κάθε μέρα να μας λέει επίσημος κυβερνητικός εκπρόσωπος με τόσο κυνικό τρόπο το πως σκοπεύει να χρησιμοποιήσει τους νέους μηχανικούς το σύστημα παραγωγής έργων για να κάνει αποτελεσματικότερα τη δουλειά του. Η μεταχείρηση των «νέων μηχανικών, που έχουν διάθεση, θέλουν να μάθουν, δουλεύουν και 15 ώρες τη μέρα με ελάχιστα χρήματα, ή και χωρίς χρήματα και ανέχονται να φάνε και καμιά φάπα» υπάρχειεδώ και χρόνια κυρίως στις μεγάλες επιχειρήσεις, κατασκευαστικές και μελετητικές του κέντρου και έχει αποκεντρωθεί προ πολλού στα εργοτάξια της περιφέρειας και στις υπεργολαβίες των μελετών.

Η διαφορά είναι ότι η κατάσταση αυτή που κρύβεται κάτω από το χαλί με ευθύνη των φορέων των μηχανικών αλλά και εξαιτίας της έλλειψης εμπιστοσύνης των νέων μηχανικών να πιέσουν τους φορείς τους να πάρουν θέση -κάτι που παλιότερα γινόταν- έρχεται σήμερα να γίνει «επίσημη πολιτική».   

Η πολιτική αυτή σερβίρεται προς πάσα κατεύθυνση ως μονόδρομος: στους μηχανικούς που αγωνιούν για το μέλλον τους και στους πολίτες που θέλουν «επιτέλους τα έργα» χωρίς κανείς να τους εξηγεί και παράλληλα να τους ρωτήσει αν είναι διατεθειμένοι να τα πληρώσουν με πολύ μεγάλο κόστος, με πολύ μεγαλύτερο δανεισμό και βέβαια με πολύ μεγαλύτερη εξάρτηση της χώρας από τους δανειστές της.

Το «πακέτο» της τοποθέτησης Λαμπρόπουλου δεν περιλαμβάνει μόνο τους νέους μηχανικούς. Περιλαμβάνει την πλήρη απαξίωση του τρόπου παραγωγής των δημοσίων έργων και των συντελεστών του, μελετητών, εργοληπτών και δημόσιας διοίκησης.

Πάνε όλα καλά στην παραγωγή των δημοσίων έργων; Κάθε άλλο! Τι έφταιξε όμως κι από πότε συμβαίνει αυτό; Πριν λίγα χρόνια ακόμα τα δημόσια έργα ήταν πρότυπα ποιότητας, σε σχέση βέβαια με τις τότε προδιαγραφές και απαιτήσεις. Στη συνέχεια, ο προγραμματισμός υποκαταστάθηκε από τις πρωτοβουλίες της αγοράς και της μικροπολιτικής, τη διασπάθηση και τον κατακερματισμό των πόρων για ψηφοθηρικές ανάγκες. Με πρόσχημα την ευελιξία, την επιτάχυνση των διαδικασιών, τις υποτιθέμενες οικονομικότερες λύσεις, με καθαρά ψέματα ακόμη και σε σχέση με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης  -όπως για παράδειγμα ότι δήθεν δεν χρηματοδοτούσε μελέτες ή ότι δεν επέτρεπε τη διατήρηση της εντοπιότητας για τις μικρές μελέτες- όλο το θεσμικό πλαίσιο έγινε διάτρητο. Πρώτος πρώτος έγινε διάτρητος ο νόμος για τις μελέτες ενώ ταυτόχρονα αναπτυξιακές, σύμβουλοι και συμβασιούχοι στο δημόσιο διέλυσαν συστηματικά τις δημόσιες τεχνικές υπηρεσίες. Στη συνέχεια, τα χαμηλά τιμολόγια –που δεν ισχύουν για τα μεγάλα έργα παραχώρησης και τις ΣΔΙΤ- οι τεράστιες καθυστερήσεις στις πληρωμές, η μείωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων διέλυσαν τις εργοληπτικές επιχειρήσεις.

Η ισορροπία στη σχέση ανάμεσα στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα που πάντα ζητούσαμε, δηλαδή οι δημόσιες υπηρεσίες να προγραμματίζουν, να διοικούν και να επιβλέπουν με αξιοπιστία τα έργα, οι μελετητές να μελετούν και οι εργολήπτες να κατασκευάζουν δεν έγινε ποτέ πραγματικότητα. Έγινε ακριβώς το αντίθετο! Οι μεγάλες ιδιωτικές εταιρείες σχεδιάζουν, το θεσμικό πλαίσιο προσαρμόζεται και οι δημόσιες υπηρεσίες μετατρέπονται σε «υπογραφείς» και συνένοχοι στην κατάργηση της έννοιας του δημοσίου συμφέροντος. Αυτό το πρότυπο προασπίστηκε στις 2 του Οκτώβρη ο Γ.Γραμματέας Υποδομών. Αυτοί είναι και οι λόγοι που αντιδράσαμε.

·         Ζητήσαμε και ξαναζητήσαμε  από τη Δ.Ε. του ΤΕΕ/ΤΑΚ να τοποθετηθεί χωρίς αποτέλεσμα.

·         Γράψαμε και ξαναγράψαμε στο Ενημερωτικό Δελτίο του ΤΕΕ, πρώτα το τι συνέβη και στη συνέχεια την εκτίμησή μας γι αυτό, συνδέοντας και όλα τα πρόσφατα σχετικά μέτρα πολιτικής για τα έργα: τις 5 αποφάσεις που υπέγραψαν το Σεπτέμβριο ο υφυπουργός Οικονομίας Στ. Αρναουτάκης και ο υπουργός Υποδομών Δ. Ρέππας, για να αναλάβει η ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. την αρμοδιότητα μελέτης και κατασκευής έργων υποδομών στις Περιφέρειες της Μακεδονίας της Θράκης και τα νησιά του Αιγαίου, την προοπτική δημιουργίας της ΚΡΗΤΗ Α.Ε. και βέβαια την τροποποίηση του θεμικού πλαισίου μελετών και έργων.

·         Οργανώσαμε εκδήλωση – συζήτηση για να αναδείξουμε όλες τις παραπάνω παραμέτρους.

Κατορθώσαμε, μαζί με άλλους συναδέλφους, την καταδίκη της πολιτικής που διαλύει τους μηχανικούς και τα έργα και της στάσης του Γ.Γ. Υποδομών από την Αντιπροσωπεία του ΤΕΕ.

Διαβάστηκε 16349 φορές