ΣΥΝΔ. ΕΡΓΟΛΗΠΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ Π.Ε. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
ΣΥΝΔ. ΕΡΓΟΛΗΠΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ Π.Ε. ΛΑΣΙΘΙΟΥ
ΣΥΝΔ. ΕΡΓΟΛΗΠΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ Π.Ε. ΡΕΘΥΜΝΟΥ
ΣΥΝΔ. ΕΡΓΟΛΗΠΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ Π.Ε. ΧΑΝΙΩΝ
ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΟΣ/Τ. ΑΝΑΤ. ΚΡΗΤΗΣ
ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΟΣ/Τ. ΔΥΤ. ΚΡΗΤΗΣ
Αριθ. Πρωτ.: 312 Ηράκλειο, 10 Σεπτεμβρίου 2014
ΠΡΟΣ: 1. Γεν. Γραμματέα απ. Διοίκησης περ. Κρήτης
κ. Γρηγόρη Ροκαδάκη
2. Βουλευτές περιφέρειας Κρήτης
ΚΟΙΝ: 1. Παν. Εργοληπτικές Οργανώσεις
2. ΤΕΕ
3. Μ.Μ.Ε.
ΥΠΟΜΝΗΜΑ
Θέσεων και προτάσεων προκειμένου να αναχαιτιστεί η εξόντωση των μικρών και μεσαίων εργοληπτών της χώρας εξαιτίας των πρόσφατων αλλά και των επικείμενων νομοθετικών παρεμβάσεων της Κυβέρνησης.
Αξιότιμε κύριε Γενικέ,
Αξιότιμοι Κύριοι Βουλευτές,
Οι μικροί και μεσαίοι εργολήπτες Δημοσίων Έργων της Κρήτης μετά από Παγκρήτια συνέλευση τους στις 8.8.2014 στο Ηράκλειο, με την συμμετοχή και των τμημάτων Ανατολικής και Δυτικής Κρήτης του ΤΕΕ, εκφράζουμε την μεγάλη αγωνία μας για την επιβίωση μας, καθώς, μετά την καταδικαστική για τον κλάδο τροπολογία του άρθρου 59 του Ν. 4278/14, με την οποία καταργήθηκαν τα ανώτερα και κατώτερα όρια συμμετοχής σε διαγωνισμούς αλλά και το μητρώο πιστοποίησης εργοληπτικών επιχειρήσεων (ΜΕΕΠ), η πρόσφατη ψήφιση του νόμου-πλαίσιο της ΕΑΑΔΗΣΥ (ΜΕΡΟΣ Β’, άρθρα 14 έως 201 του πολυνομοσχεδίου Ν.4281/14), θα λειτουργήσει ως αποτελεσματικός μηχανισμός εξόντωσης μας.
ΦΕΚ 157 Α/4-8-2014 ο Ν.4278/2014, Άρθρο 59:
Καταργήθηκαν τα κατώτερα και ανώτερα όρια συμμετοχής στους διαγωνισμούς και το μητρώο ΜΕΕΠ.
Περί των κατηργημένων ανωτέρων ορίων συμμετοχής, αλλά και περί των κατηργημένων μητρώων ΜΕΕΠ αναμένεται να εκδοθεί σύντομα προεδρικό διάταγμα που θα καθορίζει τις προϋποθέσεις συμμετοχής στους διαγωνισμούς αλλά και τα νέα «μητρώα» των εχόντων δικαίωμα συμμετοχής.
Παρατηρήσεις:
Η κατάργηση των κατωτάτων ορίων σηματοδοτεί την έναρξη της κατεδάφισης του ισχύοντος συστήματος παραγωγής των Δημοσιών έργων και την «άνευ όρων» παράδοση του στους ελαχίστους που διακαώς επιθυμούσαν την επικράτηση και επιβολή των δικών τους μονοπωλίων και στον τομέα των δημόσιων έργων.
Σε ότι αφορά τις περιφέρειες της χώρας, η ανάπτυξη των οποίων στηρίζονταν κυρίως στην εκτέλεση πλήθους μικρών έργων υποδομής, πολιτισμικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος αλλά και έργα αξιοποίησης και προστασίας του περιβάλλοντος, η κατάργηση αυτή, ασφαλώς, δεν υπηρετεί, ούτε το δημόσιο και κοινωνικό συμφέρον, ούτε την ποιότητα των μελλοντικών έργων. Οι λόγοι αυτονόητοι: Ο παραδοσιακός εργολήπτης, φίλος και μέλος της τοπικής κοινωνίας, εμφορούμενος από τις ίδιες ανάγκες και ευαισθησίες με αυτές της τοπικής κοινωνίας, θα εξοστρακιστεί από την Χ μεγάλη και απρόσωπη εργοληπτική επιχείρηση για την οποίαν το κέρδος θα είναι ο μοναδικός, ψυχρός, οδηγός λειτουργίας και συμπεριφοράς.
Προτάσεις, σε ότι αφορά την επικείμενη έκδοση του προεδρικού διατάγματος που θα καθορίζει τα νέα ανώτερα όρια και τα νέα «Μητρώα»:
--Η πιστοποιημένη εμπειρία που, σήμερα, ορίζεται από τα μητρώα Μ.Ε.Κ. δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση να τεθεί σε άμεση ή έμμεση αμφισβήτηση.
--Το Μ.Ε.Κ. (Μητρώο εμπειρίας κατασκευαστών) πρέπει να αποτελέσει το θεμέλιο βάθρο για τα νέα «μητρώα»
--Τα νέα (αυξημένα ελπίζουμε) ανώτερα όρια θα πρέπει να καθοριστούν λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες διαμορφωμένες συνθήκες της κρίσης αλλά και την διαπιστωθείσα – λόγω «Καλλικράτη» - τάση μεγέθυνσης των προϋπολογισμών και μείωσης του αριθμού των έργων των Δήμων.
--Η εμπειρία είναι προσωπική και δεν μεταβιβάζεται ούτε δανείζεται σε τρίτους. Σε αντίθετη περίπτωση (όπως και στην περίπτωση της δάνειας πιστοληπτικής ικανότητας) θα ανοίξουν οι «ασκοί του Αιόλου» σε οικονομικούς παράνομους (κάτω από το τραπέζι) εκβιασμούς και το αλισβερίσι της διαφθοράς θα κυριαρχήσει στην διαδικασία της δημοπράτησης των έργων.
ΦΕΚ Α'160/8-8-2014 ως Ν4281/2014 (ΜΕΡΟΣ Β’, άρθρα 14 έως 201)
Το μέρος Β’ (άρθρα 14 έως 201) του πολυνομοσχεδίου 4281/14 με τίτλο «Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, οργανωτικά θέματα Υπουργείου Οικονομικών και άλλες διατάξεις», συνιστά τον Νόμο-πλαίσιο της ΕΑΑΔΗΣΥ για τις Δημόσιες συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών, το αρχικό σχέδιο του οποίου –με τίτλο «Για τη διαμόρφωση ενός ενιαίου κανονιστικού και θεσμικού πλαισίου σύναψης δημοσίων συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών» -είχε τεθεί (από την ΕΑΑΔΗΣΥ) σε δημόσια διαβούλευση τον Δεκέμβριο του 2013. Η διαβούλευση, ως αποδείχτηκε, ήταν εντελώς προσχηματική αφού τελικά ο Νόμος-πλαίσιο της ΕΑΑΔΗΣΥ ψηφίστηκε ακριβώς, (με ελάχιστες μόνο και εντελώς επουσιώδεις αλλαγές), ως το αρχικό σχέδιο, παρά το πλήθος των ενστάσεων και προτάσεων των Εργοληπτικών Οργανώσεων και του ΤΕΕ.
Μερικές μόνο Παρατηρήσεις,επί του Νόμου-Πλαίσιο της ΕΑΑΔΗΣΥ για τις Δημόσιες Συμβάσεις (στο οποίο προβλέπεται ως ημερομηνία γενικής έναρξης ισχύος του η 1.3.2015, ως ημερομηνία έναρξης της ηλεκτρονικής διεκπεραίωσης των δημοσίων συμβάσεων η 1.3.2015 για την κεντρική δημόσια διοίκηση και η 1.10.2015 για τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, ως καταληκτική ημερομηνία έκδοσης του Π.Δ. για τον Κανονισμό Ανάθεσης Δημοσίων Συμβάσεων Έργων η 1.5.2015 και ως καταληκτική ημερομηνία έκδοσης του Π.Δ. για τον Κανονισμό Εκτέλεσης Δημοσίων Συμβάσεων Έργων, η 1.10.2015):
- Το «τσουβάλιασμα» ΕΡΓΩΝ, ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ και ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ, δηλαδή ανόμοιων πραγμάτων, σε ένα γιγάντιο ενιαίο νομοσχέδιο ασφαλώς δεν συμβάλλει σε καμία περίπτωση στην απλοποίηση και τον περιορισμό της γραφειοκρατίας.
- Η κατάργηση των παραδοσιακών όρων «Εργολήπτης», «Προμηθευτής» και «Πάροχος Υπηρεσιών» και η αντικατάσταση τους από τον ενιαίο όρο «Οικονομικός Φορέας» υποδηλώνει και την «ολιγοπωλιακή» λογική η οποία κυριαρχεί στον σύνολο του Νόμου.
- Είναι εξαιρετικά ανησυχητικό το γεγονός να επαφίεται σε Προεδρικά Διατάγματα και όχι σε νόμους, η βαθύτερη ουσία της παραγωγής των Δ.Ε., αυτή που θα αποτυπωθεί στους προβλεπόμενους Κανονισμούς Ανάθεσης και Εκτέλεσης Έργων.
- Το δικαίωμα συμμετοχής στη διαγωνιστική διαδικασία οιουδήποτε που θα μπορεί να στηρίζεται στις οικονομικές και τεχνικές ή επαγγελματικές ικανότητες τρίτων, υπονομεύει, ασφαλώς, τόσο την βιωσιμότητα του πιστοποιημένου εργολήπτη όσο και την ποιοτική και ασφαλή παραγωγή των έργων.
- Αντί να υπηρετεί την διαφάνεια θεσμοθετεί την πολύμορφη αδιαφάνεια μέσα από ανεξέλεγκτες απευθείας αναθέσεις.
- Αντί να μάχεται τις αιτίες που γενούν την συναλλαγή και την διαπλοκή εισάγει πλήθος νέων γενεσιουργιών εστιών με τις προβλεπόμενες ρυθμίσεις. (π.χ. ανταγωνιστικός διάλογος, προεπιλογή ενδιαφερομένων, πλειστηριασμοί κ.α.)
- Αντί, να σηματοδοτήσει την πρόοδο και την μεταρρύθμιση στα Δημόσια Έργα επιφέρει την οπισθοδρόμηση τους σε «φεουδαρχική» λογική με «φεουδάρχες» τους οικονομικά ισχυρούς.
- Με αυτές τις απορρυθμιστικές και όχι μεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις, η Κυβέρνηση παραδίδει στην «πυρά» της εξόντωσης τις χιλιάδες μικρές και μεσαίες κατασκευαστικές επιχειρήσεις, εκείνες που μεταπολεμικά αποτέλεσαν την «ατμομηχανή» της ανάπτυξης της χώρας, τους «αιμοδότες» της εθνικής Οικονομίας και τους σημαντικότερους υποστηρικτές και φίλους των τοπικών κοινωνιών.
- Αυτοί οι νομοθετικοί ακροβατισμοί της κυβέρνησης σε καμιά περίπτωση δεν υπηρετούν το Εθνικό, Δημόσιο, Κοινωνικό και Οικονομικό συμφέρον. Καταφέρνουν όμως να προσφέρουν θεσμικό άλλοθι στους λίγους που ορέγονται να λυμαίνονται το ευρωπαϊκό και εθνικό χρήμα
- Ο Νόμος-πλαίσιο της ΕΑΑΔΗΣΥ σε συνδυασμό με το άρθρο 59 του Ν. 4278/14, ανοίγει διάπλατα τις πόρτες της αδιαφάνειας, της διαπλοκής και των συναλλαγών κάτω από το τραπέζι, σε εκείνους που διαθέτουν την οικονομική δυνατότητα, αναγορεύει, δηλαδή, το χρήμα σε ρυθμιστή παραγωγής των Δ.Ε., ενώ απαξιώνει την εμπειρία και την επιστημονική γνώση
Αρχικές Προτάσεις, σε ότι αφορά την επικείμενη έκδοση του προεδρικού διατάγματος που θα θεσπίσει τον κανονισμό Ανάθεσης των Έργων:
--Η λογική της ενιαίας διακήρυξης (η θέσπιση της οποίας, το 2008, αποτέλεσε μεταρρυθμιστική και εξυγιαντική τομή στα Δημόσια έργα) πρέπει να διατηρηθεί.
--Να απαγορευθεί «δια ροπάλου» η ανάθεση έργου χωρίς να είναι εξασφαλισμένη, στο σύνολο της, η πίστωση για την εκτέλεση του.
-- Η Δάνεια εμπειρία, καθώς και η δάνεια πιστοληπτική δυνατότητα, δεν πρέπει να ισχύσουν στην αναδοχή έργου. Δεν μπορεί και δεν πρέπει να ανακηρύσσεται ανάδοχος έργου όποιος δεν διαθέτει την απαιτούμενη προσωπική ή στελεχική πιστοποιημένη εμπειρία και πιστοληπτική ικανότητα.
--Να θεσπισθεί η, χωρίς εξαιρέσεις, κατάργηση των απευθείας αναθέσεων.
--Η εγγυοδοσία, όλων των κατηγοριών, να είναι δυνατή, είτε από πιστωτικά ιδρύματα, είτε από το ΤΣΜΕΔΕ. Στην απευκταία περίπτωση της κατάργησης του κλάδου εγγυοδοσίας του ΤΣΜΕΔΕ, μοναδικού - για τους περισσότερους - φορέα εγγυοδοσίας των μικρομεσαίων εργοληπτών και μελετητών, οι Τράπεζες θα καταστούν οι απόλυτοι ρυθμιστές του συστήματος, αφού θα παρέχουν εγγυοδοσία κατ’ επιλογή και κατ’ εντολή καθορίζοντας εκείνες τους αναδόχους, ενώ όσοι μικρομεσαίοι εργολήπτες καταφέρουν να επιβιώσουν μέχρι τότε θα δεχθούν την χαριστική βολή της εξόντωσης τους. Για τον λόγο αυτό, είναι θέμα υψίστης και ζωτικής εθνικής και κοινωνικής ανάγκης ο κλάδος εγγυοδοσίας του ΤΣΜΕΔΕ να διατηρηθεί ανεξάρτητα από τις όποιες σχεδιαζόμενες συγχωνεύσεις Ταμείων.
Αρχικές Προτάσεις, σε ότι αφορά την επικείμενη έκδοση του προεδρικού διατάγματος που θα θεσπίσει τον κανονισμό Εκτέλεσης των Έργων:
--Ο κανονισμός εκτέλεσης πρέπει να απαρτίζεται από διατάξεις που θα είναι απλές, κατανοητές και ενιαίας εφαρμογής.
--Η ευθύνη για την ποιοτική εκτέλεση του έργου, που μέχρι σήμερα καταλογίζεται, στο ακέραιο σχεδόν, στον εργολήπτη κατασκευαστή, θα πρέπει να επιμερίζεται με συγκεκριμένους κανόνες σε μελετητή, επιβλέποντα και κατασκευαστή.
--Σε κάθε περίπτωση πρέπει να διατηρηθεί ο δημόσιος χαρακτήρας τόσο της μελέτης όσο και της επίβλεψης. Σε αντίθετη περίπτωση δεν θα μιλούμε για δημόσια έργα εθνικού συμφέροντος, αλλά για ιδιωτικά έργα δημοσίου ενδιαφέροντος.
Κεντρική πρόταση-αίτημα:
Ανεξάρτητα από τα παραπάνω που αποτελούν, σε μεγάλο βαθμό, αντικειμενική κριτική στις τετελεσμένες και εποικοδομητικές προτάσεις στις επικείμενες, νομοθετικές παρεμβάσεις της Κυβέρνησης:
Οι εργολήπτες της Κρήτης υπογραμμίζουμε ότι, από πουθενά δεν προκύπτει η υποχρέωση της κυβέρνησης να καταργήσει την εθνική νομοθεσία και για τα «μικρά» έργα κάτω του κοινοτικού ορίου (5.186.000 €). Είναι, αποκλειστικά, δική της επιλογή και ευθύνη. Οφείλει η κυβέρνηση και η κάθε κυβέρνηση που πραγματικά επιθυμεί να υπηρετεί το εθνικό και δημόσιο συμφέρον να απαλλαγεί από την πολιτική λογική του: «Νόμος είναι το δίκιο του οικονομικά ισχυρότερου».
Δια τον λόγο αυτό:
Οι εργολήπτες της Κρήτης καλούμε την κυβέρνηση, να αλλάξει -πριν είναι πολύ αργά- την καταστροφική πολιτική της στον τομέα των Δ.Ε. και να θεσμοθετήσει τον διαχωρισμό των «μικρών» έργων κάτω του κοινοτικού ορίου (5.186.000 €). Για τα έργα αυτά να προχωρήσει άμεσα -μέσα από ανοικτό διάλογο με τους εμπλεκόμενους παραγωγικούς και επιστημονικούς φορείς- σε μια αναμορφωμένη εθνική νομοθεσία που θα εδράζεται στην πλήρη διαφάνεια, στον υγιή και χωρίς αποκλεισμούς ανταγωνισμό, στην ισονομία και, τέλος, θα στοχεύει στην εξυπηρέτηση του δημόσιου και κοινωνικού συμφέροντος.
Αξιότιμε κύριε Γενικέ,
Αξιότιμοι Κύριοι Βουλευτές,
Οι εργολήπτες της Κρήτης, με την ενεργή συμπαράσταση των τμημάτων ΤΕΕ Κρήτης, σας ζητούμε -εφόσον αναγνωρίσετε το δίκαιον μας -την ενεργή στήριξη σας στις παραπάνω θέσεις και προτάσεις μας. Παράλληλα, σας καλούμε να υιοθετήσετε το κεντρικό αίτημα μας για θέσπιση νέας εθνικής νομοθεσίας για τα «μικρά έργα» (κάτω του κοινοτικού ορίου των 5.186.000 €)
Σε κάθε περίπτωση είμαστε στην διάθεση σας.
Με κάθε τιμή
Για τον ΣΠΕΔΕ Ηρακλείου, ο πρόεδρος Στέφανος Μπελιμπασάκης
Για τον ΣΠΕΔΕ Λασιθίου, ο πρόεδρος Ντίνος Κατσιδονιωτάκης
Για τον ΣΠΕΔΕ Ρεθύμνης, ο πρόεδρος Δημήτριος Ανυφαντάκης
Για τον ΣΠΕΔΕ Χανίων, ο πρόεδρος Εμμανουήλ Καλογρίδης
Για το ΤΕΕ/Τμήμα Ανατ. Κρήτης, ο πρόεδρος Ιωάννης Χαρωνίτης
Για το ΤΕΕ/Τμήμα Δυτ. Κρήτης, ο πρόεδρος Ιωάννης Στρογγυλός