Σε μια ύστατη προσπάθεια να περιορίσει τον ανεξέλεγκτο πλέον τουρισμό που τα τελευταία χρόνια έχει εξελιχθεί σε μάστιγα για πολλές ευρωπαϊκές μητροπόλεις, οι Αρχές του Αμστερνταμ αποφάσισαν να κλείσουν τον τερματικό σταθμό των κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι του. Επικαλέστηκαν τη ρύπανση που προκαλούν τα κρουαζιερόπλοια, τονίζοντας ότι «δεν είναι συμβατή με τις φιλοδοξίες της πόλης να αναδειχθεί σε πλήρως βιώσιμη περιοχή». Υποστήριξαν επίσης ότι η είσοδος των κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι εμποδίζει τα σχέδια της πόλης για την ανέγερση νέας γέφυρας στον ιστορικό νότιο τομέα της που βρίσκεται στο επίκεντρο των τελευταίων αναπτυξιακών έργων.
Η κίνηση εντάσσεται στις προσπάθειες των δημοτικών αρχών να κρατήσουν το μέτρο τόσο στον τουρισμό όσο και σε περιθωριακές δραστηριότητες για τις οποίες φημίζεται η ολλανδική πρωτεύουσα. Εχουν απαγορεύσει το κάπνισμα κάνναβης δημοσίως στους διάσημους δρόμους της με τα κόκκινα φανάρια και τις ιερόδουλες στις πόρτες και τα παράθυρα. Τον Μάρτιο εγκαινίασαν εκστρατεία με την οποία επιχειρούν να αποθαρρύνουν τα πάρτι για την κατανάλωση ναρκωτικών και αλκοόλ. Παρά τις ιδιαιτερότητες της ολλανδικής πρωτεύουσας, πάντως, πρόκειται για κίνηση που στοχεύει στον έλεγχο του τουρισμού και δεν είναι πρώτη φορά που αποφασίζουν κάποιο μέτρο του είδους οι Αρχές της πόλης. Εχουν επιβάλει από το 2019 τουριστικό φόρο ύψους 8 ευρώ την ημέρα σε όσους καταφθάνουν στην πόλη με κρουαζιερόπλοιο. Η κίνηση προκάλεσε τότε την αντίδραση δύο εταιρειών κρουαζιερόπλοιων, των CMV και MSC, που αποφάσισαν να αφαιρέσουν την πόλη από το δρομολόγιό τους και να την αντικαταστήσουν με το λιμάνι του Ρότερνταμ. Η κίνησή τους επικρίθηκε, πάντως, από τη Διεθνή Ενωση Κρουαζιερόπλοιων (CLIA).
Αντίστοιχες κινήσεις έχουν γίνει ήδη από τη Βενετία, την Μπριζ, το Ντουμπρόβνικ, το Δουβλίνο και τη Βαρκελώνη.
Εχουν, άλλωστε, προηγηθεί αντίστοιχες κινήσεις από τις Αρχές άλλων δημοφιλών τουριστικών προορισμών που κυριολεκτικά έχουν γνωρίσει την κακή πλευρά του τουρισμού. Το τελευταίο καλοκαίρι πριν από την πανδημία, τον Ιούνιο του 2019, οι Αρχές της Βενετίας που επί δεκαετίες έχουν κύριο έσοδο τον τουρισμό, απαγόρευσαν στα κρουαζιερόπλοια να ελλιμενίζονται στο κέντρο της πόλης. Είχε προηγηθεί η πρόσκρουση κρουαζιερόπλοιου στην αποβάθρα του λιμανιού και η σύγκρουση με τουριστικό πλοιάριο, που προκάλεσε τον τραυματισμό τεσσάρων ανθρώπων. Το περιστατικό ανάγκασε τότε ακόμη και την UNESCO να κηρύξει τη Βενετία απειλούμενη παγκόσμια κληρονομιά, καθώς η υπερβολική κίνηση πλοίων απειλούσε να προκαλέσει ζημιά στα αναγεννησιακά κτίρια της εμβληματικής ιταλικής πόλης.
Ακολούθησαν σύντομα το παράδειγμά της οι Αρχές της βελγικής πόλης Μπριζ που γνώρισε αιφνιδιαστική εκτόξευση του τουρισμού, οφειλόμενη σε μεγάλο βαθμό στην κρουαζιέρα. Επέβαλαν αυστηρότερο περιορισμό στον αριθμό τον πλοίων που επέτρεπαν να μπουν στο λιμάνι της πόλης και από πέντε το μείωσαν στα δύο. Είχε προηγηθεί ιλιγγιώδης αύξηση του τουρισμού στη μικρή ανθοστόλιστη πόλη του Βελγίου που το 2018 κατέγραψε ξαφνικά ρεκόρ 8,3 εκατ. τουριστών, όταν το αμέσως προηγούμενο έτος δεν ήταν παρά μόνον 900.000. Στο ίδιο μοτίβο κινήθηκε μια άλλη πόλη χαρακτηρισμένη μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς από την UNESCO, το Ντουμπρόβνικ, που επίσης έχει υιοθετήσει από το 2018 στρατηγική για την προστασία της πόλης, επιβάλλοντας ανώτατο όριο τα δύο κρουαζιερόπλοια την ημέρα και με ανώτατο όριο τουριστών τα 5.000 άτομα. Η κροατική πόλη έχει μάλιστα υπογράψει μνημόνιο κατανόησης για τη διαχείριση του υπεύθυνου τουρισμού με τη Διεθνή Ενωση Κρουαζιερόπλοιων (CLIA).
Το Δουβλίνο επίσης τα τελευταία δύο χρόνια επέβαλε αυστηρούς περιορισμούς στον αριθμό των κρουαζιερόπλοιων, όπως και η Βαρκελώνη που έφτασε να αριθμεί 4,4 εκατ. τουρίστες εκ των οποίων τα τρία ήταν επιβάτες κρουαζιερόπλοιων. Ο δήμαρχος της ισπανικής πόλης είχε παλαιότερα παρομοιάσει την επέλαση των τουριστών με «ακρίδες που πέφτουν πάνω στην πόλη».
Πηγή: https://www.kathimerini.gr/economy/562533595/ypertoyrismos-mploko-toy-amsterntam-sta-kroyazieroploia/