Αστικά διόδια σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και αργότερα άλλες μεγάλες πόλεις, εις βάρος όσων κινούνται με συμβατικά οχήματα, προκειμένου να συγκεντρώνονται πόροι υπέρ των ηλεκτροκίνητων, περιλαμβάνονται στο Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης, που κατέθεσε την Παρασκευή σε δημόσια διαβούλευση το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ).
Η επιβολή διοδίων στις εισόδους των μεγάλων πόλεων για τα εκατομμύρια αυτοκίνητα που κινούνται με κινητήρες εσωτερικής καύσης περιλαμβάνεται στα πιλοτικά μέτρα τα οποία περιέχονται στο Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης το οποίο, παραδόξως, βγήκε σε δημόσια διαβούλευση την τελευταία ημέρα πριν τις εκλογές και σε περίοδο που ελάχιστα περιθώρια υπάρχουν στον Τύπο να ασχοληθεί με το θέμα. Το Σχέδιο εκπονήθηκε με συνεργασία του ΥΠΕΝ με τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων ενώ συνοδεύεται από πανηγυρικές δηλώσεις των αρμόδιων υπουργών.
Σύμφωνα με το σχέδιο, θα διαμορφωθούν Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών (LEZ) με τέλη για τα οχήματα κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE). Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, «ο προϋπολογισμός του μέτρου θα καθοριστεί με βάση τα έσοδα που προέρχονται από τα τέλη που εισπράττονται από την κυκλοφορία συμβατικών οχημάτων στις LEZ». «Οι ζώνες LEZ, σημειώνεται, θα μπορούσαν να εισαχθούν αρχικά σε κεντρικές αστικές περιοχές στις μητροπόλεις της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και να επεκταθούν σταδιακά σε άλλους δήμους». «Ένα σύστημα χρέωσης διοδίων LEZ θα μπορούσε να εισαχθεί στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη για να αντισταθμίσει το περιβαλλοντικό κόστος των συμβατικών οχημάτων. Ως σημείο αναφοράς, ο Πράσινος Δακτύλιος της Αθήνας θα μπορούσε να αναβαθμιστεί σε Ζώνη Χαμηλών Εκπομπών (χωρίς πινακίδες που εξαρτώνται από την απαγόρευση των οχημάτων εσωτερικής καύσης, με τέλη που επιβάλλονται στα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης που εισέρχονται στη LEZ) και αυτή η LEZ θα μπορούσε να αποτελέσει παράδειγμα για το κέντρο της Θεσσαλονίκης».
Το Σχέδιο αποδέχεται ότι είναι οι δήμοι που έχουν την ευθύνη για είναι υπεύθυνοι για τις LEZ, αλλά όπως αναφέρει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «θα μπορούσε να στηρίξει τη διαδικασία συντονίζοντας τις πιλοτικές δραστηριότητες, ξεκινώντας την ανταλλαγή γνώσεων μεταξύ των δήμων και αναπτύσσοντας κανονιστικά πλαίσια, όπως καταλόγους τελών σε εθνικό επίπεδο ή πινακίδες οδών». Πριν από την εφαρμογή τέτοιων μέτρων, θα πρέπει να διεξαχθούν σχετικές μελέτες σκοπιμότητας τόσο για την Αθήνα όσο και για τη Θεσσαλονίκη
Το ύψος των τελών που θα πρέπει να πληρώνουν εκατομμύρια ιδιοκτήτες συμβατικών οχημάτων στα αστικά διόδια δεν περιγράφεται αλλά στο Σχέδιο αναφέρεται ότι «η δράση θα έχει ιδιαίτερα θετικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις για τις περιοχές των LEZ, όπως μείωση του θορύβου ή της ατμοσφαιρικής ρύπανσης» ενώ θα οδηγήσει «σε αυξημένη ζήτηση για υποδομές φόρτισης». Παραδέχεται δε ότι οι Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών «ενδέχεται να συνεπάγονται αυξημένες διοικητικές και οργανωτικές προσπάθειες σε δημοτικό επίπεδο που συνδέονται με τα μέτρα επιβολής (έλεγχοι, διαχείριση τελών)».
Οι υπόχρεοι της καταβολής των αστικών διοδίων, πάντως, περιγράφονται αναλυτικά στο Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης: « Ο αριθμός των επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα εκτιμάται σε περίπου 5,5 εκατομμύρια το 2020, με περισσότερο από το 56% του ελληνικού στόλου να αποτελείται από οχήματα ηλικίας 10-20 ετών, ενώ το 25% είναι άνω των 20 ετών. Ο μέσος όρος ηλικίας των επιβατικών αυτοκινήτων είναι 16,6 έτη, ενώ την ίδια στιγμή στην ΕΕ είναι μόλις 11,8 έτη. Με μέσο όρο ηλικίας για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα τα 20,2 έτη, για τα μεσαία και βαρέα επαγγελματικά οχήματα τα 21,4 έτη και για τα λεωφορεία τα 19,4 έτη, τα ελληνικά οχήματα είναι τα παλαιότερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.). Επίσης, η μέση ηλικία του στόλου των εμπορικών οχημάτων και των ταξί στην Ελλάδα υπερβαίνει τα 15 και 12 έτη αντίστοιχα».
Οπως αναφέρεται στην σχετική ανακοίνωση των συναρμοδίων υπουργείων, το Σχέδιο θα μείνει αναρτημένο στον ιστότοπο μέχρι και την Παρασκευή 16 Ιουνίου 2023, σκοπός είναι να παρέχει καθοδήγηση σχετικά με τον εξηλεκτρισμό όλων των τομέων μεταφορών και για αυτό κινείται σε 3 βασικές διαστάσεις που αφορούν:
- Την ανάπτυξη των αναγκαίων υποδομών φόρτισης.
- Τον εξηλεκτρισμό των υφιστάμενων στόλων οχημάτων και μέσων μεταφορών.
- Την ανάπτυξη του οικοσυστήματος γύρω από αυτήν την αγορά, με στόχο την παροχή έξυπνων λύσεων στις νέες ανάγκες που φέρνει μαζί της η ηλεκτροκίνηση.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, το Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης, «θεσπίζει, για πρώτη φορά στη χώρα μας, συγκεκριμένους στόχους για τις αναγκαίες δημόσια προσβάσιμες υποδομές φόρτισης που θα εξυπηρετούν τις οδικές μεταφορές, με χρονικά ορόσημα το 2025, 2030 και 2035. Οι στόχοι αυτοί λαμβάνουν υπόψη τους τους εθνικούς στόχους για ταξινομήσεις νέων ηλεκτρικών οχημάτων που περιλαμβάνονται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα καθώς και στον Εθνικό Κλιματικό Νόμο, συμπληρώνοντας και ολοκληρώνοντας έτσι τη στοχοθεσία για την ηλεκτροκίνηση, αποτελώντας την πυξίδα των πολιτικών της χώρας στον τομέα αυτό τα επόμενα χρόνια».
Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, δήλωσε σχετικά:
«Το Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης θέτει τις βάσεις για τη συνέχιση των επιτυχημένων πολιτικών που σχεδιάσαμε και υλοποιούμε τα τελευταία 4 χρόνια με στόχο τις μεταφορές μηδενικών εκπομπών αερίων ρύπων! Η ηλεκτροκίνηση είναι μια από τις πλέον βασικές συνιστώσες για την επίτευξη του στόχου της κλιματικής ουδετερότητας και για αυτό είναι σημαντικό να συνεχίσουμε να υποστηρίζουμε τη μετάβαση σε αυτήν, έχοντας ως οδηγό ένα συνεκτικό σχέδιο δράσης με κατάλληλα μέτρα και πολιτικές. Καλούμε όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς να καταθέσουν τις απόψεις τους επί του Σχεδίου, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης, με σκοπό τη συμπλήρωση και βελτίωσή του με καλές προτάσεις από την αγορά και τους πολίτες».
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης, δήλωσε:
«Τα τελευταία χρόνια, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών (ΥΠΥΜΕ) και το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων (ΥΠΑΝ) σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD), έβαλαν τις βάσεις ώστε να εκπονηθεί το Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης. Ένα Σχέδιο το οποίο διασφαλίζει ότι η Ελλάδα θα επιτύχει τους βραχυπρόθεσμους, μεσοπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους που έχουν τεθεί για την μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος στον κλάδο των μεταφορών. Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που συνεισφέραμε σε αυτό το εγχείρημα, δημιουργώντας το κατάλληλο υπόβαθρο για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας το οποίο πιστοποιεί το αναπτυξιακό άλμα που βρίσκεται σε εξέλιξη στην Ελλάδα».
Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Μεταφορές, Μιχάλης Παπαδόπουλος, δήλωσε σχετικά:
«Το Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης αποτυπώνει τη συντονισμένη προσπάθειας της Κυβέρνησης για την αύξηση της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης στο εθνικό σύστημα μεταφορών, με στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του τομέα και την εξοικονόμηση κόστους από τους χρήστες.
Την τελευταία τετραετία πολλαπλασιάστηκαν τα σημεία φόρτισης και οι ταξινομήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων, ενώ σε θεσμικό επίπεδο, τέθηκαν οι βάσεις ώστε να μπορέσει η Ελλάδα να εκπληρώσει τους ευρωπαϊκούς στόχους για τον εξηλεκτρισμό των μεταφορών.
Σε αυτή την κατεύθυνση, με διυπουργική συνεργασία και την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD), καταρτίσαμε το Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης, που περιλαμβάνει στοχευμένες δράσεις σε τρεις πυλώνες: εξηλεκτρισμό των μεταφορών, ανάπτυξη υποδομών φόρτισης και ανάπτυξη οικοσυστημάτων ηλεκτροκίνησης στη χώρα.
Με αυτόν τρόπο, η ελληνική Πολιτεία αποκτά ένα συγκροτημένο πλάνο ενεργειών που αποτελεί τον οδηγό πολιτικής των δημόσιων φορέων και το πλαίσιο ενίσχυσης του ιδιωτικού τομέα υπέρ της χρήσης της ηλεκτροκίνησης, ασκώντας, ταυτόχρονα, τον εποπτικό ρόλο στο πλαίσιο και της Κοινοτικής Νομοθεσίας.
Τα επόμενα χρόνια, οι εξελίξεις στον εκσυγχρονισμό του ενεργειακού μείγματος των μεταφορών προμηνύονται καταιγιστικές και με την παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία, διαμορφώνουμε το πλαίσιο ώστε η Ελλάδα να γίνει πρωταγωνίστρια στις πράσινες μεταφορές».
Πηγή: https://www.efsyn.gr/oikonomia/elliniki-oikonomia/390467_astika-diodia-gia-enishysi-tis-ilektrokinisis