Κατά 32% «μεγαλώνει» το αεροδρόμιο του Καστελλίου στο Ηράκλειο Κρήτης η νέα συμπληρωματική σύμβαση παραχώρησης, την οποία κύρωσε η Βουλή ως άρθρο στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας.
Στόχος είναι το νέο αεροδρόμιο, που υλοποιεί, μέσω σύμβασης παραχώρησης, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – GMR, να μπορεί να εξυπηρετεί σε βάθος 25ετίας 14 εκατομμύρια επισκέπτες. Άλλωστε βάσει των στοιχείων στο υφιστάμενο αεροδρόμιο του Ηρακλείου το 2019 καταγράφηκαν 8 εκατομμύρια επισκέπτες. Το 2022 ο αριθμός αυτός ξεπεράστηκε, ενώ η προοπτική για το 2030 θέλει την επιβατική κίνηση να φτάνει τα 10 εκατομμύρια.
Για το λόγο αυτό, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχώρησε στην τροποποίηση της βασικής σύμβασης, ώστε οι χώροι του Αεροδρομίου να αυξηθούν κατά 32% και να φτάσουν περίπου στα 91.000 τ.μ. αντί για 68.000 τ.μ. που προέβλεπε η αρχική σύμβαση. Αναλυτικά οι αλλαγές που προωθούνται είναι:
- Η συνένωση των χώρων Σένγκεν και μη Σένγκεν με μια νέα πρόσβαση, με μια νέα γέφυρα.
- Η δημιουργία ενός μεγαλύτερου αεροσταθμού εξαιτίας της αναθεώρησης του χρόνου διεκπεραίωσης που απαιτείται για να εξυπηρετηθεί ένας επιβάτης. Για την αλλαγή αυτή, ελήφθη υπόψη και η πανδημία του COVID, η οποία διαφοροποίησε τις ανάγκες και τις απαιτήσεις.
- Η δημιουργία χώρων υγιεινής στις πύλες αναχώρησης.
- Η αύξηση του αστυνομικού σταθμού από τα 89 τετραγωνικά μέτρα σε περίπου 500 τ.μ.
Η δυνατότητα στάθμευσης πολύ μεγαλύτερου αριθμού αεροσκαφών, καθώς από τις 5 αυξήθηκαν σε 16 οι θέσεις στάθμευσης και δημιουργήθηκαν και 4 νέες για αεροπλάνα Airbus Α321neo.
Εντάχθηκαν στη σύμβαση αντιπλημμυρικά έργα.
Επιπλέον, όπως επεσήμανε ο κ. Καραγιάννης, μετά τον σεισμό στο Ηράκλειο αυξήθηκε και ο συντελεστής επαναφοράς και ως σημείο αναφοράς, ειδικά για το αεροδρόμιο του Καστελλίου τέθηκαν τα οκτακόσια χρόνια, (ήταν στα τετρακόσια με τη σύμβαση παραχώρησης): «Δηλαδή να μπορεί να προλαμβάνει σεισμούς και να αντέχει ένα σεισμό στα οκτακόσια χρόνια», είπε χαρακτηριστικά.
Να σημειωθεί ότι το Αεροδρόμιο του Καστελίου που κατασκευάζεται αυτή τη στιγμή είναι το μοναδικό υπό κατασκευή αεροδρόμιο σε όλη τη νοτιοανατολική Ευρώπη και στη Μεσόγειο και εκτιμάται ότι η στρατηγική του θέση θα του προσδώσει τεράστια υπεραξία αφού απέχει τέσσερεις ώρες από την Ντόχα, τέσσερεις ώρες από τη Μαδρίτη, τέσσερεις ώρες από τη Μόσχα και τέσσερεις ώρες από το Λονδίνο.
Η τροποποιημένη σύμβαση προβλέπει παράταση κατά 24 μήνες, της Συνολικής Προθεσμίας της Περιόδου Μελετών – Κατασκευών του Έργου, ενώ η δαπάνη για την εκτέλεση των Συμπληρωματικών Εργασιών προσδιορίστηκε στο ποσό των 104.943.699,85 ευρώ (το κατασκευαστικό αντικείμενο του έργου είχε υπολογιστεί σε 520 εκ. ευρώ) συν κόστος περίπου 1,6 εκ. ευρώ για την κάλυψη της αμοιβής του Ανεξάρτητου Μηχανικού που αφορά στις Συμπληρωματικές Εργασίες. Η περίοδος παραχώρησης, που ξεκίνησε το 2020, εκτείνεται σε 35 χρόνια, στα οποία περιλαμβάνονται τα 5 έτη κατασκευαστικής περιόδου.
Αντιπολίτευση: Απαραίτητη η αναθεώρηση της σύμβασης, αλλά καθυστέρησε
Για 9μηνη καθυστέρηση στην έναρξη της παραχώρησης για το αεροδρόμιο στο Καστέλλι της Κρήτης μίλησε ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς προσθέτοντας πως η κυβέρνηση είχε παραλάβει κυρωμένη συμφωνία. Αναφέρθηκε σε περαιτέρω εξάμηνη καθυστέρηση στη συγκρότηση της εταιρείας παραχώρησης, ενώ τόνισε ότι παραμένουν «αναπάντητα ερωτήματα σε σχέση με τον δρόμο σύνδεσης του αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ και την προστασία του περιβάλλοντος, καθυστερήσεις στις αρχαιολογικές έρευνες και τον διαγωνισμό για τα συστήματα αεροναυτιλίας».
Σημείωσε, πάντως ότι «από τον διαγωνισμό έως την υπογραφή της σύμβασης έχουν μεταβληθεί τα δεδομένα και ο επανασχεδιασμός είναι αναγκαίος» και κάλεσε τους αρμόδιους να λάβουν υπόψη τους τις παρατηρήσεις της αρμόδιας Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και του ανεξάρτητου μηχανικού.
Επιβεβλημένο χαρακτήρισε τον επανασχεδιασμό του Αεροδρομίου και ο βουλευτής Ηρακλείου του ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής, Βασίλης Κεγκέρογλου συμπληρώνοντας μάλιστα πως καθυστέρησε επειδή «η κυβέρνηση δεν ασχολήθηκε όλο αυτό το διάστημα με την προώθηση των έργων του αεροδρομίου».
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στις δεσμεύσεις που δεν συμπεριλήφθηκαν ούτε στην αναθεωρημένη σύμβαση και συγκεκριμένα ότι:
- Δεν έχουν συμπεριληφθεί μελέτες και αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα της ευρύτερης λεκάνης της περιοχής, «ενώ έχει γίνει η προκαταρκτική μελέτη από την ΤΕΡΝΑ για τις αναγκαίες μελέτες και έργα, που έχει παραδοθεί στο Υπουργείο, το οποίο δεν έχει προχωρήσει».
- Δεν περιλαμβάνεται η επέκταση του διαδρόμου από τρία διακόσια σε τρία οκτακόσια.
- Δεν περιλαμβάνεται για τον δρόμο αεροδρόμιο - Χερσόνησος η αναγκαία σήραγγα, όπως έχει προτείνει το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας Ανατολικής Κρήτης, για να αποφευχθεί η περιβαλλοντική καταστροφή που θα γίνει με τη νέα χάραξη και τα έργα που προβλέπονται επί του ποταμού και εις βάρος του ιδιαίτερου φυσικού κάλλους της περιοχής.
- Δεν περιλαμβάνεται η αναβάθμιση και η βελτίωση της οδικής ασφάλειας των άλλων συνδετήριων δρόμων του αεροδρομίου με Ηράκλειο, νότο και Μεσαρά.
- Δεν περιλαμβάνονται οι αναγκαίες παρεμβάσεις για την προστασία του υδροφόρου ορίζοντα και τη διασφάλιση της ύδρευσης του αεροδρομίου και της περιοχής.
Πηγή: https://www.ethnos.gr/greece/article/238620/akomamegalyteroginetaitoaerodromiostohrakleiokrhthsoiallageskaioixoroipoyenisxyontai