«Φρένο» στον διαγωνισμό για την ανάθεση της συντήρησης και λειτουργίας του εξωτερικού υδροδοτικού συστήματος της ΕΥΔΑΠ έβαλε το Συμβούλιο της Επικρατείας. Το ενδιαφέρον είναι ότι, όπως έκρινε το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο, ο διαγωνισμός αντίκειται όχι στο Σύνταγμα αλλά στην ίδια τη νομοθεσία που διέπει την ΕΥΔΑΠ, καθώς το δίκτυο μεταφοράς νερού από τα φράγματα στην Αθήνα θεωρήθηκε «ενιαίο λειτουργικό σύστημα» και το Δημόσιο πρέπει να διατηρεί τον έλεγχο.
Ο διαγωνισμός είχε προκηρυχθεί από το υπουργείο Υποδομών (καθώς η ΕΥΔΑΠ Παγίων, στην οποία ανήκει το εξωτερικό υδροδοτικό σύστημα, ανήκει εξ ολοκλήρου στο κράτος). Αφορούσε την ανάθεση μέσω σύμπραξης με ιδιώτη της συντήρησης και λειτουργίας για 20 έτη των φραγμάτων και ταμιευτήρων Ευήνου, Μόρνου, Μαραθώνα και Υλίκης, των γεωτρήσεων της Πάρνηθας και του βοιωτικού κάμπου, των υδραγωγείων και των δικτύων μεταφοράς του νερού στα αντλιοστάσια (μήκους 400 χλμ.). Ο διαγωνισμός έχει προϋπολογισμό 291 εκατ. ευρώ και πριν από ένα μήνα είχε περάσει στη β΄ φάση του, με δύο ενδιαφερομένους, τις κοινοπραξίες ΤΕΡΝΑ – Ιντρακάτ και Ακτωρ – Ηλέκτωρ.
Το δικαστήριο θεωρεί ότι ο διαγωνισμός αντίκειται στην ίδια τη νομοθεσία που διέπει την ΕΥΔΑΠ.
Κατά του διαγωνισμού είχαν προσφύγει πολίτες, αλλά και διάφοροι σύλλογοι εργαζομένων της ΕΥΔΑΠ. Προ ημερών, λοιπόν, βγήκε από το Δ΄ τμήμα (μείζονα σύνθεση) η απόφαση 1866/2022, η οποία «έκοψε» τον διαγωνισμό. Σύμφωνα με τους δικηγόρους των προσφευγόντων (η δήλωσή τους προέρχεται από ανακοίνωση του συλλόγου επιστημονικού προσωπικού ΕΥΔΑΠ), το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο όρισε ότι «η παροχή ύδρευσης είναι ένα ενιαίο σύστημα από τις πηγές μέχρι τις βρύσες και η ΕΥΔΑΠ Α.Ε. και η ΕΥΔΑΠ Παγίων αποτελούν ενιαίο λειτουργικό σύστημα». Περαιτέρω, σύμφωνα με τη νομοθεσία που διέπει την ΕΥΔΑΠ και τις ΣΔΙΤ, «η παραχώρηση με ΣΔΙΤ είναι επιτρεπτή μόνο για την εκτέλεση συγκεκριμένου κάθε φορά έργου ή την παροχή συγκεκριμένης υπηρεσίας και όχι, όπως εν προκειμένω, για την εν γένει συντήρηση και λειτουργία του ΕΥΣ στο σύνολό του». Επομένως, το ΣτΕ ακύρωσε όλες τις πράξεις (προκήρυξη, απόφαση υπουργού, απόφαση διυπουργικής επιτροπής) ως παράνομες, διότι παραβίασαν τους ίδιους τους νόμους (και όχι λόγω αντίθεσης των νόμων στο Σύνταγμα), επομένως δεν απαιτείται η παραπομπή της υπόθεσης στην Ολομέλεια για οριστική κρίση.
«Πρόκειται για μια σημαντική νίκη για το δημόσιο νερό, τη δημόσια ΕΥΔΑΠ, τα συμφέροντα των εργαζομένων στον κύκλο του νερού και το δικαίωμα των πολιτών στην απρόσκοπτη πρόσβαση σε ποιοτικές υπηρεσίες ύδρευσης αποχέτευσης», σχολίασαν με κοινή ανακοίνωσή τους οι σύλλογοι επιστημονικού προσωπικού ΕΥΔΑΠ και μηχανικών ΕΥΔΑΠ και το σωματείο εργαζομένων αποχέτευσης ΕΥΔΑΠ. Από πλευράς υπουργείου Υποδομών δεν υπήρξε χθες κάποια επίσημη αντίδραση, αλλά στελέχη του ανέφεραν στην «Κ» ότι αναμένουν τη δημοσίευση της απόφασης για να αποφασίσουν τα επόμενα βήματα.
Πρόκειται για την τρίτη απόφαση με την οποία το Συμβούλιο της Επικρατείας μπλοκάρει την άμεση ή έμμεση ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης νερού στην πρωτεύουσα. Προηγήθηκε το 2014 (αρ. απόφασης 1906) η απαγόρευση διάθεσης του πλειοψηφικού πακέτου της ΕΥΔΑΠ και η ακύρωση της μεταβίβασής του στο ΤΑΙΠΕΔ. Και το 2022 (αρ. 191-192) ακολούθησε απόφαση με την οποία το ΣτΕ ζήτησε να μετακινηθούν ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ εκτός υπερταμείου (την οποία στη συνέχεια η πολιτεία «παρέκαμψε» μέσω νομοθετικής ρύθμισης). Υπενθυμίζεται πως το ΣτΕ είχε «κόψει» τις προσπάθειες αυτές με το επιχείρημα ότι οι εταιρείες ύδρευσης πρέπει να έχουν κοινωφελή χαρακτήρα και άρα να ανήκουν στον «πυρήνα» του Δημοσίου, καθώς οι υπηρεσίες τους είναι αναγκαίες για την επιβίωση του πληθυσμού.
Πηγή: https://www.kathimerini.gr/economy/562080559/freno-ston-diagonismo-diacheirisis-toy-diktyoy-tis-eydap-apo-idiotes/