Ο Πεζοπορικός Όμιλος Ηρακλείου κατέθεσε προσφυγή στο ΣτΕ, από κοινού με άλλους 23 Συλλόγους και Συλλογικότητες από την Κρήτη και την υπόλοιπη χώρα για την προστασία των περιοχών Natura 2000.
Ειδικότερα στις 19 Απριλίου 2022 οι 24 συλλογικότητες από όλη την Ελλάδα κατέθεσαν Αίτηση Ακύρωσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της υπερδεκαετούς "παράλειψης" της Ελληνικής διοίκησης, να εκδώσει Προεδρικά Διατάγματα (ΠΔ) που εξειδικεύουν τους Στόχους Διατήρησης (ΣΔ) για τους Οικοτόπους και τα Πουλιά, κατ' εφαρμογή των δύο αντίστοιχων ευρωπαϊκών Οδηγιών όπως αυτές ενσωματώθηκαν στο Ελληνικό Δίκαιο και συνιστούν το δίκτυο Natura 2000.
Για την παραπάνω "παράλειψη" η χώρα μας καταδικάστηκε τον 12/2020 από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Όπως αναφέρουν: Τα αντικείμενα προστασίας του δικτύου αποτελούν κοινή φυσική κληρονομιά της Ευρώπης και την ευθύνη προστασίας τους έχουν από κοινού όλες οι χώρες μέλη του.
Το δίκτυο Natura 2000 δεν απαγορεύει, ούτε επιτρέπει οριζοντίως και άκριτα τις ανθρώπινες δραστηριότητες. Σκοπός του είναι να τις εναρμονίσει σε κάθε ξεχωριστή περίπτωση με τα φυσικά αντικείμενα που προστατεύει, έτσι ώστε αυτές να μην βλάπτουν τη φύση και δη τη βιοποικιλότητα, στηριζόμενο σε εμπεριστατωμένα επιστημονικά δεδομένα. Την επίτευξη αυτού του σκοπού εξυπηρετούν οι διαδικασίες που καθιερώνουν οι δύο Οδηγίες που συνιστούν το Natura 2000 και οφείλουν να ακολουθήσουν απαρέγκλιτα τα κράτη μέλη ενσωματώνοντάς τες στο Εθνικό Δίκαιο.
Τα βήματα που ακολουθούνται εν συντομία είναι τα εξής:
- Εκπόνηση Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών (ΕΠΜ) για κάθε περιοχή του δικτύου.
- Έγκρισή τους και θέσπιση Στόχων Διατήρησης (ΣΔ) με Προεδρικά Διατάγματα (ΠΔ) και με βάση αυτά, Μέτρα Διατήρησης και σχέδια διαχείρισης των προστατευτέων αντικειμένων.
- Κάθε έργο ή δραστηριότητα που δύναται να επηρεάσει μια περιοχή που είναι ενταγμένη στο Natura 2000 ή πρόκειται να ενταχθεί σε αυτό, υπόκειται σε Δέουσα Εκτίμηση (ΔΕ) των επιπτώσεών του στο περιβάλλον μέσω Ειδικής Οικολογικής Αξιολόγησης (ΕΟΑ).
Όπως ξεκαθαρίζει το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι ΔΕ, οι ΕΟΑ και τα Μέτρα Διατήρησης δεν νοούνται παρά μόνο σε συσχετισμό με θεσπισμένους με Προεδρικά διατάγματα Στόχους Διατήρησης. Η ελληνική διοίκηση λοιπόν δεν έχει θεσπίσει τη βάση πάνω στην οποία στηρίζονται όλα τα άλλα, ενώ η διορία της να το πράξει έληγε τον Ιούλιο του 2012. Αποκαλυπτικό των προθέσεων εξυπηρέτησης οικονομικών συμφερόντων εις βάρος της φύσης και του Natura 2000 είναι το γεγονός ότι, παρ' όλες τις πιέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από το 2012, όλες οι ελληνικές διοικήσεις δεν εξέδωσαν τα ΠΔ, έχοντας καθυστερήσει πάνω από μία δεκαετία, ενώ ταυτόχρονα έχει προηγηθεί κατά μία δεκαετία η χωροθέτηση αιολικών πάρκων, υπερβαίνοντας τον στόχο του 2030 ήδη από το 2020 (αν λάβουμε υπόψη τα εγκατεστημένα μαζί με αυτά σε τελική αδειοδότηση) με σχεδόν τα μισά εντός του Natura 2000.
Τέλος, μνημείο νομικού πραξικοπήματος αποτελούν δύο διαδοχικά εδάφια του άρθρου 10 του Νόμου 4014/2011, όπου το εδάφιο α' καθιερώνει την διαδικασία του Natura 2000 που προαναφέραμε χωρίς όμως ποτέ να την ενεργοποιήσουν με έκδοση ΠΔ, ενώ το εδάφιο β' δίνει "εναλλακτικά" τη δυνατότητα περιβαλλοντικής αδειοδότησης κατά παρέκκλιση της διαδικασίας του α' με ad hoc ΕΟΑ, ακυρώνοντας στην πράξη τη διαδικασία του Natura 2000, η οποία δεν εφαρμόστηκε ποτέ και πουθενά (!) οδηγώντας στην καταδίκη της Ελλάδας από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αφού όλες οι αδειοδοτήσεις γίνονται με το εδάφιο β', κατά παράβαση των Οδηγιών."
Πηγή: https://www.newshub.gr/el/kriti/prosfygi-sto-ste-apo-24-syllogoys-tis-kritis-kai-tis-ypoloipis-choras-gia-tis-perioches-natura-2000?fbclid=IwAR1o8ieQ67dxpUcly6SWaoUTcFs8SXWqU7eaGv9801vH4Ybeaia6UBIb3qo