Εκτός Ταμείου Ανάκαμψης μένει, όπως όλα δείχνουν, σχεδόν το σύνολο των οδικών έργων που προτάθηκαν για χρηματοδότηση από το υπουργείο Υποδομών. Εξαιρούνται το βόρειο τμήμα του Ε65, το οποίο έχει συνδεθεί με την ενίσχυση της Δυτικής Μακεδονίας στην πορεία απολιγνιτοποίησης, και ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), σχετικά με τον οποίο τονίστηκε στις κοινοτικές αρχές η ανάγκη μείωσης των τροχαίων δυστυχημάτων. Οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται, ωστόσο οι ελπίδες του υπουργείου περιορίζονται στη «διάσωση» κάποιων δευτερευόντων έργων, αλλά και ενός προγράμματος συντήρησης του επαρχιακού οδικού δικτύου.
Η συζήτηση των ελληνικών με τις κοινοτικές αρχές σχετικά με το περιεχόμενο του Ταμείου Ανάκαμψης είναι την περίοδο αυτή μια δυναμική διαδικασία. Ωστόσο, κάποια βασικά σημεία έχουν αρχίσει πλέον να αποκρυσταλλώνονται. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», βασικό πρόβλημα αντιμετωπίζουν (μεταξύ άλλων) όλα τα οδικά έργα που προτάθηκαν (και) από την Ελλάδα, καθώς ξεκαθαρίστηκε σε όλες τις χώρες ότι αυτά δεν συνάδουν με το πνεύμα που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει να προσδώσει στη συγκεκριμένη χρηματοδοτική παρέμβαση (και όχι θέμα ωριμότητας ή αναγκαιότητας). Γενικά, πάντως, θεωρείται ότι το ελληνικό πρόγραμμα είναι από τα πιο γερά δομημένα σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Τι σημαίνει αυτό για την Ελλάδα; Οτι πιθανότατα τίθενται εκτός Ταμείου Ανάκαμψης μια σειρά από οδικά έργα, όπως:
• Ο αυτοκινητόδρομος Ιωάννινα – Κακαβιά, μήκους 74 χλμ.
• Η επέκταση της λεωφόρου Κύμης (θα κατασκευαστεί με ΣΔΙΤ, η πρόταση αφορούσε τη συμμετοχή του Δημοσίου), μήκους 3,8 χλμ.
• Η παράκαμψη Χαλκίδας, μήκους 16,7 χλμ.
• Η υποθαλάσσια ζεύξη Περάματος – Σαλαμίνας.
• Ο οδικός άξονας Δράμας – Αμφίπολης, μήκους 29,5 χλμ.
Αντίθετα, παραμένουν:
• Το βόρειο κομμάτι του Ε65 (Τρίκαλα – Εγνατία, μήκους 70,5 χλμ.). Το έργο «διασώθηκε» καθώς παρουσιάστηκε (και) ως σχετιζόμενο με το πρόγραμμα απολιγνιτοποίησης της Δυτικής Μακεδονίας. Πρόσφατα πήρε το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να ανατεθεί στην ΤΕΡΝΑ, που έχει αναλάβει τα υπόλοιπα δύο κομμάτια του άξονα. Το έργο έχει προϋπολογισμό 442 εκατ. ευρώ, θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο και μετά θα ενταχθεί ως προς τη λειτουργία του στην υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης της Κεντρικής Οδού (όπως και το υπό κατασκευή σήμερα νότιο τμήμα, Λαμία – Ξυνιάδα).
• Ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης. Η χρηματοδότηση του Ταμείου αφορά το κομμάτι που θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης (Κίσσαμος – Χερσόνησος). Σύμφωνα με όσα έχει αναφέρει πρόσφατα στη Βουλή ο υπουργός Κώστας Καραμανλής, ο συνολικός προϋπολογισμός του ΒΟΑΚ (μαζί με το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, που θα κατασκευαστεί με ΣΔΙΤ, και Νεάπολη – Σητεία, που θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο) υπολογίζεται στο 1,5 δισ. ευρώ. Η συνολική χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου είναι 800 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων περίπου 200 εκατ. ευρώ θα ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης. Το έργο διασώθηκε καθώς οι ελληνικές αρχές προέταξαν τον μεγάλο αριθμό τροχαίων ατυχημάτων, καθώς και την υποκατάσταση του υφιστάμενου δρόμου (δεν δημιουργείται, δηλαδή, νέα ροή).
Τέλος, ένα οδικό πρόγραμμα που φαίνεται πως τελικά θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης αφορά την ενίσχυση της ασφάλειας του επαρχιακού οδικού δικτύου. Η πρόταση περιλαμβάνει τη «διόρθωση» κακών κλίσεων ή απότομων στροφών, την τοποθέτηση στηθαίων και έχει συνολικό προϋπολογισμό περί τα 700 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 500 εκατ. ευρώ θα καλυφθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και τα υπόλοιπα από την ΕΤΕπ.
Οσον αφορά τα σιδηροδρομικά, τα έργα που προκρίνει το Ταμείο Ανάκαμψης στη χώρα μας είναι εκείνα που σχετίζονται με την ανάταξη του βασικού σιδηροδρομικού δικτύου (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι).
Πηγή: https://www.kathimerini.gr/economy/561293287/stop-apo-e-e-se-entaxi-ton-odikon-ergon-sto-tameio-anakampsis/