Πολεοδομικό σχέδιο... λάστιχο

Γράφτηκε από  Κατηγορία ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ Παρασκευή, 01 Φεβρουαρίου 2019 08:46

Μια ωμή καταστρατήγηση του πολεοδομικού σχεδιασμού προς εξυπηρέτηση ενός και μόνο ιδιοκτήτη στο όνομα της υλοποίησης μιας επένδυσης - φάντασμα επιχειρείται στη Μαγούλα, μια περιοχή που πέρσι, στις 27 Ιουνίου, επλήγη από τις υπερχειλίσεις ρεμάτων με πολλές καταστροφές. Πρόκειται για μια σκοτεινή υπόθεση, από αυτές που έχουν περάσει στο λεξιλόγιό μας ως «τακτοποίηση».

Ολα ξεκίνησαν τον Νοέμβριο του 2017, ύστερα από αίτημα ενός ιδιοκτήτη οικοπέδου 4 στρεμμάτων, το οποίο βρίσκεται σε απόσταση 180 μέτρων από το βόρειο όριο του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ) της Μαγούλας, ο οποίος προκειμένου να αποκτήσει το δικαίωμα χρήσης του οικοπέδου ζήτησε την επέκταση των ορίων του ΓΠΣ κατά 85 ολόκληρα στρέμματα. Η περιοχή όπου βρίσκεται το οικόπεδο είναι σχεδόν εφαπτόμενη με το μεγάλο ρέμα του Σαρανταπόταμου, το ρέμα Μεγάλο Κατερίνη και με δάσος.

Ως αιτιολογία, προκειμένου το εκτός σχεδίου οικόπεδο να ενταχθεί στο ΓΠΣ διά της μεθόδου της επεκτάσεώς του, επικαλέστηκε την επαναχρησιμοποίηση αποθήκης-κτιρίου που βρίσκεται μέσα σε αυτό, προκειμένου να υλοποιηθεί επένδυση ύψους 25 εκατομμυρίων ευρώ που αφορά μια σύνθετη αγροτοβιομηχανική εγκατάσταση ενός... ανώνυμου καναδέζικου fund, εμπνεόμενη από το όραμα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης. Στην προκειμένη, της Ελευσίνας το 2021.

Η παρουσίαση του σχεδίου

Το αίτημα του ιδιοκτήτη εισήχθη από τον δήμαρχο στο δημοτικό συμβούλιο Ελευσίνας και η εξωφρενική αυτή πρόταση παρουσιάστηκε «ως εκλογίκευση ή εξορθολογισμός των ορίων» του ΓΠΣ (δηλαδή κάτι σαν διόρθωση του ΓΠΣ) και βαφτίστηκε «σημειακή τροποποίηση-επέκταση του ΓΠΣ».

Το δημοτικό συμβούλιο Ελευσίνας ενέκρινε την πρόταση, η οποία όμως στη συνέχεια απορρίφθηκε από την αρμόδια Διεύθυνση Σχεδιασμού Μητροπολιτικών Αστικών και Περιαστικών Περιοχών του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που αποφάνθηκε ότι ο σχετικός φάκελος «δεν έχει συνταχθεί σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία» και ότι το σχετικό αίτημα του Δήμου Ελευσίνας «αφορά σε επέκταση και μόνο του ΓΠΣ και όχι σε σημειακή τροποποίηση-επέκταση του ΓΠΣ», ενώ συστηνόταν να ακολουθηθεί η νόμιμη οδός.

Ωστόσο, τέσσερις μήνες μετά την απόρριψη, ο δήμαρχος Ελευσίνας επανέφερε στις 31/7/2018 την πρόταση στο δημοτικό συμβούλιο, αυτή τη φορά αναθεωρημένη, προτείνοντας μειωμένη την επέκταση του ορίου του ΓΠΣ στα 18,5 στρέμματα. Και πάλι, η πρόταση εγκρίθηκε.

Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι σε αυτό το δεύτερο δημοτικό συμβούλιο ο ιδιώτης μελετητής που εκπροσωπούσε τον ιδιοκτήτη του οικοπέδου εμφάνισε τη νέα πρόταση επέκτασης του ΓΠΣ μόνο ως «σημειακή τροποποίηση του ΓΠΣ», μια διατύπωση που, όπως είπε, υποδείχθηκε/εντάλθηκε σε σύσκεψη υπηρεσιακών παραγόντων, ύστερα από πρωτοβουλία του υπουργού Περιβάλλοντος!

Οπως ανέφερε αυτολεξεί ο μελετητής, «στη σύσκεψη που έγινε με τη γενική γραμματέα του ΥΠΕΧΩΔΕ κ. Κλαμπατσέα, η κ. Κλαμπατσέα επιφυλάχθηκε να απαντήσει γιατί περίμενε μια γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους».

Σύμφωνα με τον ίδιο, «ακολούθησε δεύτερη συνάντηση στο υπουργείο παρουσία των υπηρεσιακών παραγόντων του υπουργού, των συμβούλων του και της κ. Κλαμπατσέα, προκειμένου να ερμηνευτεί η έννοια της σημειακής τροποποίησης.(...)

»Ζητήθηκε λοιπόν στη σημειακή τροποποίηση να περιλαμβάνονται κατά κανόνα μόνο εν λειτουργία ή εγκαταλειμμένα εργοστάσια ή αποθήκες τα οποία προϋπήρχαν της έγκρισης του ΓΠΣ.(...) Η Μαγούλα, πέραν της συγκεκριμένης τροποποίησης, που μας κατεύθυναν ότι αυτή είναι η σημειακή τροποποίηση για κείνους, εννοώ το υπουργείο με το οποίο συζητήσαμε, κι εννοώ τους συμβούλους του υπουργού και τη γ.γ. του υπουργείου, χρειάζεται νέο ΓΠΣ...».

Δηλαδή, εφόσον αληθεύουν τα λεγόμενα του μελετητή, με την αφαίρεση του όρου «επέκταση του ΓΠΣ» επιχειρείται μια «κομψή» παράκαμψη της νομοθεσίας η οποία αφήνεται να εννοηθεί ότι υπαγορεύεται από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου! Πάντως, όπως και να έχει, και οι δύο προτάσεις του δημοτικού συμβουλίου απορρίφθηκαν από το τοπικό Συμβούλιο Δημοτικής Κοινότητας Μαγούλας.

Αξίζει να επισημανθεί ότι όλα αυτά συμβαίνουν τη στιγμή που το ισχύον από το 1997 ΓΠΣ της Μαγούλας κρίνεται από όλες τις πλευρές ανεπαρκές να επιλύσει τα βασικά προβλήματα της περιοχής. Ο δήμαρχος και η δημοτική αρχή Ελευσίνας ουδέποτε έλαβαν πρωτοβουλία για την επιβεβλημένη σύγχρονη αναθεώρησή του, ώστε να αντιμετωπίσει τα μείζονα προβλήματα στην επικράτεια της Μαγούλας.

Ιδιαίτερα για τη βιοτεχνική και βιομηχανική περιοχή, όπου έχουν εγκατασταθεί δραστηριότητες χωρίς τις στοιχειώδεις υποδομές, δίκτυα και εξυπηρετήσεις, δεν κινήθηκε καν η διαδικασία εκπόνησης της αναγκαίας πολεοδομικής μελέτης ένταξης στο σχέδιο.

Αυτά συμβαίνουν «παρ’ όλο που η συγκεκριμένη δημοτική ενότητα του Δήμου Ελευσίνας έχει άλλες πολεοδομικές προτεραιότητες, όπως ένα σύγχρονο αναθεωρημένο ΓΠΣ που θα επιλύσει τα κραυγαλέα προβλήματα του οικιστικού ιστού (ούτε άδεια κομμωτηρίου δεν μπορεί να εκδοθεί στο κέντρο της πόλης, ούτε νέος χώρος για το κορεσμένο νεκροταφείο ή για ένα απλό γυμναστήριο έχει προβλεφθεί), που θα οργανώσει ορθολογικά τους υποδοχείς της βιοτεχνικής και βιομηχανικής δραστηριότητας (όχι εκεί που επιθυμεί ο κάθε κτηματίας αλλά εκεί που απαιτεί το δημόσιο συμφέρον), που θα βάλει φρένο στην περιπτωσιακή και αυθαίρετη χρήση, θα αποκαταστήσει τις κοίτες των καταπατημένων ρεμάτων, θα θωρακίσει τον οικιστικό ιστό και θα διαφυλάξει το υφιστάμενο πράσινο καθώς και τη λιγοστή εναπομείνασα γεωργική γη», επισημαίνει η Κίνηση Πολιτών Ecoeleusis, που παρενέβη για το θέμα στο δημοτικό συμβούλιο Ελευσίνας.

Επιπλέον, με βάση την κείμενη νομοθεσία, μια πιθανή έγκριση της σκανδαλώδους ρύθμισης που προτείνει το δημοτικό συμβούλιο Ελευσίνας, επειδή αποτελεί επέκταση -έστω και μικρή-, θα εμποδίσει την επιβεβλημένη αναθεώρηση του ΓΠΣ της Μαγούλας μέσα στην επόμενη πενταετία.

Η επένδυση

Δεν είναι η πρώτη φορά που επιστρατεύεται ένα αόριστο επενδυτικό fund προκειμένου να ευνοηθεί σκανδαλωδώς ένας ιδιοκτήτης, ώστε το οικόπεδό του να αποκτήσει βιομηχανική χρήση. Στην προκειμένη, η ύψους 25 εκατομμυρίων ευρώ επένδυση που προτείνεται από κάποιο ανώνυμο καναδέζικο επενδυτικό fund μέσω μιας ελληνικής εταιρείας αφορά την ίδρυση ενός καινοτόμου «θεματικού πάρκου αγροτικής κουλτούρας» που θα συνδυάζει δραστηριότητες οινοποιείου, τυποποίησης λαδιού, παρασκευής πετιμεζιού, μικρή αλυκή και αίθουσα συγκεντρώσεων στο πλαίσιο της Ελευσίνας ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης το 2021.

Με την περιγραφή της επένδυσης προς τον Δήμο Ελευσίνας να αναδεικνύει και τη… σοβαρότητα που την περιστοιχίζει: «Η επένδυση πρόκειται να αποτελέσει ένα οδοιπορικό “σκηνικό” που θα ξεμυαλίζει μικρούς και μεγάλους, αναδεικνύοντας τα ωραία της αγροτικής ζωής και κουλτούρας μας. Ενα ταξίδι “πραγματικότητας” μέσα από ενδιαφέροντα αρώματα, καθώς και τις αμέτρητες αποχρώσεις της ελληνικής φύσης...».

Δεδομένου ότι η επέκταση του ορίου του ΓΠΣ στα 18,5 στρέμματα, που εγκρίθηκε από τη δεύτερη για το θέμα συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Ελευσίνας, απορρίφθηκε επίσης από τη Διεύθυνση Σχεδιασμού Μητροπολιτικών Αστικών και Περιαστικών Περιοχών, ο μελετητής που ενεργεί για λογαριασμό του ιδιοκτήτη επιχειρεί να το εισαγάγει στο Συμβούλιο Μητροπολιτικού Σχεδιασμού του υπουργείου Περιβάλλοντος, έτσι ώστε να παρακαμφθεί η αρνητική γνωμάτευση της προηγούμενης διεύθυνσης.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.», το Συμβούλιο πρόκειται να συνεδριάσει αύριο, με μοναδικό θέμα στην ατζέντα του τη «φωτογραφική» επέκταση του ΓΠΣ Μαγούλας, κάτι που φανερώνει τις πιέσεις που ασκούνται για την επείγουσα διευθέτηση του ζητήματος.

Το ερώτημα που ζητάει απάντηση είναι αν τελικά το υπουργείο θα βάλει σκανδαλωδώς στο ΓΠΣ μία ιδιοκτησία για να τη νομιμοποιήσει, όχι μόνο καταστρατηγώντας τον πολεοδομικό σχεδιασμό, αλλά και ανοίγοντας κερκόπορτα για νέες παρόμοιες ρυθμίσεις άλλων μεμονωμένων ιδιοκτησιών.

Πηγή: http://www.efsyn.gr

Διαβάστηκε 64 φορές