Εξαιρετικά υψηλές είναι οι συγκεντρώσεις αερίων ρύπων που προκαλούν κρουαζιερόπλοια και επιβατηγά πλοία στη Σαντορίνη. Γερμανοί ειδικοί, σε συνεργασία με την Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, κατέδειξαν ότι τα επίπεδα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης γύρω από την Καλντέρα είναι 100 φορές υψηλότερα σε σχέση με τις περιοχές του νησιού που έχουν καθαρό αέρα. Η Ελλάδα πρέπει να πιέσει για τη δημιουργία περιοχών ελεγχόμενων ρύπων από τα πλοία, εκτιμά ο επικεφαλής της επιστημονικής ομάδας, προσθέτοντας ότι η επίδραση των ρύπων αυτών στην υγεία των πολιτών είναι εξαιρετικά υποεκτιμημένη.
Ομάδα επιστημόνων, με επικεφαλής τον εμπειρογνώμονα σε θέματα ατμοσφαιρικής ρύπανσης Αξελ Φρίντριχ (ο οποίος συμμετείχε στην ομάδα που αποκάλυψε το σκάνδαλο με τους ρύπους από τα ντιζελοκίνητα οχήματα), βρέθηκε τις προηγούμενες δύο ημέρες στη Σαντορίνη για να πραγματοποιήσει μετρήσεις αερίων ρύπων. Χρησιμοποιώντας ειδικό εξοπλισμό, η ομάδα πραγματοποίησε μετρήσεις στον λιμένα του Αθηνιού και σε περιοχές της Καλντέρας, με στόχο να εκτιμήσει τα επίπεδα της ρύπανσης που δέχονται κάτοικοι και επισκέπτες από τα πλοία. Οι επιστήμονες μέτρησαν τις συγκεντρώσεις μικροσωματιδίων (ΡΜ10), λεπτόκοκκων μικροσωματιδίων (από 7 έως 150 εκατομμυριοστά του μέτρου), διοξειδίου του άνθρακα, οξειδίων του αζώτου και του θείου και βρήκαν ότι οι συγκεντρώσεις κατά τις ώρες άφιξης, παραμονής και αναχώρησης των πλοίων (κρουαζιερόπλοιων και επιβατηγών) ήταν ανησυχητικά υψηλές.
«Σε όλα τα λιμάνια της Μεσογείου καταγράφονται πολύ υψηλά επίπεδα ρύπανσης από τα πλοία. Η Μασσαλία, η Βαρκελώνη, η Βενετία, ο Πειραιάς, όλα τα λιμάνια αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα», λέει στην «Κ» ο δρ Φρίντριχ. «Συχνά, σε περιπτώσεις όπως της Σαντορίνης, οι άνθρωποι πιστεύουν ότι ζουν σε ένα καθαρό περιβάλλον. Ομως η “κρυφή” αέρια ρύπανση έχει μεγάλες συνέπειες για την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον. Ειδικά για την περίπτωση της Σαντορίνης εξεπλάγην με τις μετρήσεις, γιατί τις ημέρες που πραγματοποιήθηκαν είχε πολύ αέρα. Πιστεύω ότι οφείλεται, κατά κύριο λόγο, στα κρουαζιερόπλοια, που χρησιμοποιούν παλιές μηχανές, συχνά όλη την ημέρα».
«Οι εταιρείες που ασχολούνται με τη διαχείριση και τη λειτουργία κρουαζιερόπλοιων αποκομίζουν πολλά χρήματα από το συγκεκριμένο είδος τουρισμού, μιας και είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος τομέας στην τουριστική βιομηχανία», εκτιμά η Κωνσταντίνα Ντεμίρη, υπεύθυνη Πολιτικής στην Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία. «Ταυτόχρονα όμως αρνούνται να στραφούν σε πιο καθαρά καύσιμα ή να ξοδέψουν χρήματα για τεχνολογίες αντιρρύπανσης, θέτοντας σε κίνδυνο όχι μόνο την υγεία των δικών τους πελατών, αλλά και των κατοίκων και επισκεπτών της Σαντορίνης. Εχουμε έρθει αντιμέτωποι με ένα τεράστιο πρόβλημα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, συνεπώς απαιτούνται άμεσες πολιτικές ενέργειες για την προστασία της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος».
Ο δρ Φρίντριχ εκτιμά ότι η Ελλάδα πρέπει να ακολουθήσει το παράδειγμα των χωρών του ευρωπαϊκού Βορρά, που ύστερα από χρόνια διαπραγματεύσεων κατάφεραν να χαρακτηρίσουν «περιοχή ελεγχόμενων εκπομπών θείου» μια τεράστια ζώνη, από τη Βαλτική έως τη Βόρεια Θάλασσα, με μέγιστο όριο περιεκτικότητας σε θείο 0,1% στα καύσιμα των πλοίων. «Η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να υποστηρίξει κάτι αντίστοιχο στη Μεσόγειο, αντί να μπλοκάρει κάθε προσπάθεια των περιβαλλοντικών οργανώσεων και επιστημόνων στον Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας (ΙΜΟ) για περιορισμούς. Σύμφωνα με έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος, κάθε έτος 50.000 άνθρωποι πεθαίνουν πρόωρα στην Ευρώπη εξαιτίας της αέριας ρύπανσης από τα πλοία. Είναι ένα πραγματικό πρόβλημα που αφορά και την Ελλάδα, ως τουριστικό προορισμό αλλά και ως δίαυλο στις θαλάσσιες μεταφορές. Πρέπει και οι πολίτες να πιέσουν σε αυτή την κατεύθυνση, γιατί υφίστανται επιβάρυνση την οποία δεν γνωρίζουν».
Πηγή: http://www.kathimerini.gr