Σε μια κινεζογερμανική διαμάχη για τον έλεγχο του σχεδιαζόμενου στρατηγικού ηλεκτρικού διαδρόμου Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας εξελίσσεται η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική. Η εμπλοκή στο έργο μετά το αδιέξοδο στη συνεργασία ΑΔΜΗΕ - EuroAsia Interconnector (επίσημος φορέας υλοποίησής του) φαίνεται να μην είναι άσχετη με τη στάση της Γερμανίας στην ενίσχυση των κινεζικών συμφερόντων στις ευρωπαϊκές υποδομές ενέργειας.
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι την ίδια στιγμή που η γερμανική κυβέρνηση ύψωνε «τοίχο» στην είσοδο της State Grid στα ενεργειακά δίκτυα της χώρας βάζοντας την κρατική τράπεζα KfW να εξαγοράσει το 20% της 50Hertz Tramsmission Gmb (Διαχειριστής Δικτύου της Γερμανίας), o ελβετογερμανικών συμφερόντων Εlia που ελέγχει σε ποσοστό 60% την 50Hertz Tramsmission ετοιμάζεται για «κάθοδο» στη Ν. Ευρώπη, διεκδικώντας το 49% της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ - Ελλάδας - Κύπρου.
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, την Πέμπτη το βράδυ το διοικητικό συμβούλιο του Εlia αποφάσισε να λάβει επίσημα μέρος στις συνομιλίες με τον EuroAsia Interconnector για τη συμμετοχή του με ποσοστό μέχρι και 49% στο έργο αλλά με ενισχυμένα δικαιώματα στη λήψη των αποφάσεων για τις τεχνικές προδιαγραφές. Η εξέλιξη είναι ενδεικτική του ενδιαφέροντος της Γερμανίας να ανακόψει την ενίσχυση της κινεζικής State Grid στην ευρύτερη περιοχή που θεωρείται στρατηγικής σημασίας για τη μεταφορά ενέργειας από το Ισραήλ και την Κύπρο στην ευρωπαϊκή αγορά μέσω της Ελλάδας, αφού η κινεζική εταιρεία αποτελεί από τον περασμένο Ιούνιο τον στρατηγικό επενδυτή του ΑΔΜΗΕ, ο οποίος μετά τη διακοπή των διαπραγματεύσεων με τον EuroAsia, εμφανίζεται έτοιμος να υλοποιήσει αυτόνομα το κομμάτι Κρήτης - Αττικής.
Τις εξελίξεις παρακολουθεί με ενδιαφέρον η Ε.Ε., η οποία έχει συμπεριλάβει την ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας στα έργα κοινού ενδιαφέροντος (PCI) και σύμφωνα με πληροφορίες ανέλαβε εκ νέου πρωτοβουλία για την αναζήτηση λύσης ώστε το έργο Κρήτης - Αττικής να προχωρήσει όπως έχει σχεδιαστεί, δηλαδή ως PCI. Στο πλαίσιο αυτό έχει καλέσει τους εμπλεκόμενους φορείς (ΑΔΜΗΕ, EuroAsia, ΡΑΕ, ΡΑΕΚ, ΑCER) σε συνάντηση μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα. Η Επιτροπή ενημερώνει τους εμπλεκόμενους ότι κατά την ίδια δεν έχουν εξανλτηθεί όλα τα περιθώρια για να προχωρήσει η υλοποίηση του έργου ως PCI που είναι η πλέον ενδεδειγμένη λύση. Στο κάλεσμα φέρεται να έχει ανταποκριθεί ο EuroAsia, ο οποίος θα εμφανιστεί συνοδευόμενος από τους νομικούς του συμβούλους αλλά και τον Elia με την ιδιότητα του τεχνικού συμβούλου.
Πολλά σε σχέση με την κατάληξη της συνάντησης των Βρυξελλών θα κριθούν από την επαφή που σύμφωνα με πληροφορίες θα επιδιώξει νωρίτερα ο Εlia με τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ. Η συμμετοχή του Εlia στο EuroAsia, πάντως, εγγυάται τη φερεγγυότητα χρηματοδότησης του έργου από πλευράς του EuroAsia, κάτι που η υφιστάμενη μετοχική του σύνθεση δεν διασφαλίζει και έχει σχολιαστεί από τον ΑΔΜΗΕ. Οπως επισήμως δηλώνουν από τον ΑΔΜΗΕ, ο EuroAsia όταν κλήθηκε να παράσχει οικονομικές εγγυήσεις για το έργο πρότεινε 24.000 ευρώ όταν ο ίδιος έχει διασφαλίσει 200 εκατ. δάνειο ως βάση χρηματοδότησης.
Ο ΑΔΜΗΕ είναι αδιαπραγμάτευτος ως προς τα ποσοστά συμμετοχής στον φορέα υλοποίησης της διασύνδεσης που έχουν συμφωνηθεί βάσει μνημονίου που υπέγραψε τον περασμένο Οκτώβριο με τον EuroAsia μέσω του οποίου διασφάλισε το 51%. Ο EuroAsia φέρεται να αποδέχεται τα συμφωνηθέντα ποσοστά. Αντικείμενο διαπραγμάτευσης σε αυτή τη νέα συνάντηση των Βρυξελλών θα είναι το δικαίωμα λήψης στην απόφαση για τον καθορισμό των τεχνικών προδιαγραφών του έργου με τον EuroAsia αλλά και τον Εlia ως δυνητικό επενδυτή να διεκδικεί συμμετοχή και τον ΑΔΜΗΕ να υποστηρίζει ότι η απόφαση είναι δική του ως μέτοχος του 51%.
Πηγή : http://www.kathimerini.gr