Καστέλλι: Πληθαίνουν τα «όχι» για το αεροδρόμιο

Γράφτηκε από  Κατηγορία ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ Δευτέρα, 16 Ιουλίου 2018 08:28

 

Σαφείς αρνητικές τοποθετήσεις για το αεροδρόμιο Καστελλίου, προτάσεις ακόμα και για δημοψήφισμα και γενικά σοβαρό προβληματισμό για τις επιπτώσεις του έργου στην περιοχή προκάλεσε η συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Μινώα Πεδιάδος τη Δευτέρα 25 Ιουνίου. Καταλυτική ήταν η προβολή βίντεο που γυρίστηκε στα Σπάτα με ευθύνη της Πρωτοβουλίας Πολιτών Πεδιάδας και στο οποίο κάτοικοι και φορείς των Μεσογείων μιλούν για τις αλλαγές που επέφερε στη ζωή τους η λειτουργία του αεροδρομίου της Αθήνας.

Μεταξύ άλλων, στο βίντεο διάρκειας μισής ώρας, κάτοικοι των Σπάτων, επιστήμονες, εκπαιδευτικοί, εκπρόσωποι τοπικών παραγωγικών συνεταιρισμών και απλοί πολίτες κατήγγειλαν τις ψεύτικες υποσχέσεις που έλαβαν για αντισταθμιστικά οφέλη, την καταστροφή της τοπικής παραγωγής (από 16.000 τόνους κρασί που παρήγαγαν, έπεσαν στις 3.000), το κλείσιμο των τοπικών επιχειρήσεων λόγω των εμπορικών κέντρων μέσα στο αεροδρόμιο, αλλά και τα προβλήματα στην υγεία τους που επέφερε ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών. Μίλησαν επίσης για τις απατηλές υποσχέσεις περί αύξησης του τουρισμού στα Σπάτα (δεν έχουν δει ποτέ τουρίστες), για αύξηση των θέσεων εργασίας (στο αεροδρόμιο εργάζονται μόλις 10 ντόπιοι) και για τα τεράστια ποσοστά ρύπων που δέχεται πλέον η περιοχή τους (ανάλογα με μια τυπική ημέρα στο κέντρο της Αθήνας, όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν). 

Η συζήτηση  στο Δημοτικό Συμβούλιο Μινώα Πεδιάδος προκλήθηκε με πρωτοβουλία του δημοτικού συμβούλου Γιώργου Μαυραντωνάκη ο οποίος κατέθεσε και σειρά στοιχείων για τις επιπτώσεις του σχεδιαζόμενου αεροδρομίου κυρίως σε περιβαλλοντικό επίπεδο, μιλώντας για καταστροφή όχι μόνο των προβλεπόμενων 200.000 ελιών αλλά και χιλιάδων ακόμα εξαιτίας των βαρέων μετάλλων από τα καύσιμα των αεροπλάνων. Μίλησε επίσης για τις ανυπολόγιστες συνέπειες που θα έχει το αεροδρόμιο στην αλλαγή της ποιότητας ζωής των κατοίκων κάνοντας λόγο για τεράστιες ελλείψεις στις περιβαλλοντικές μελέτες στις οποίες βασίζεται το έργο ενώ τόνισε πως η... «ζυγαριά» γέρνει πλέον σαφώς στην πλευρά των αρνητικών συνεπειών.  

Στα λεγόμενα του κ. Μαυραντωνάκη απάντησε ο δήμαρχος Καστελλίου κάνοντας μια αναλυτική εξιστόρηση των διαδικασιών που ακολουθήθηκαν μέχρι τη δημοπράτηση του αεροδρομίου, τονίζοντας πως η επιλογή για το συγκεκριμένο έργο δεν ήταν του Δήμου αλλά της πολιτείας διαχρονικά από το 2001 έως σήμερα. «Βρήκαμε το έργο αυτό και δεν το επιβάλαμε εμείς» είπε οι κ. Καλογεράκης υπενθυμίζοντας ωστόσο πως στις τελευταίες εκλογές η θέση όλων των δημοτικών παρατάξεων (και του κ. Μαυραντωνάκη) ήταν υπέρ της κατασκευής του έργου. Τόνισε μάλιστα πως διαχρονικά το Δημοτικό Συμβούλιο δεν έχει σταθεί αρνητικά στο έργο αλλά αντίθετα με ομόφωνες αποφάσεις ζητούσε την επιτάχυνση των διαδικασιών ώστε να λήξει η ομηρία των κατοίκων της περιοχής. «Τώρα που είμαστε στο παρά πέντε της ανάδειξης οριστικού αναδόχου και της κύρωσης της σύμβασης στη Βουλή είναι αδύνατον να κάνουμε πίσω και να ζητάμε ακύρωση του έργου» ανέφερε ο δήμαρχος Μινώα Πεδιάδος.

Κατά του αεροδρομίου

Ωστόσο το κλίμα στην αίθουσα του παλαιού δημαρχείου Καστελλίου ήταν φορτισμένο  μετά από τα δεδομένα που παρουσιάστηκαν και κυρίως μετά από την κατάθεση των εμπειριών των κατοίκων των Σπάτων. Αρκετοί ήταν οι δημοτικοί σύμβουλοι που εξέφρασαν τον προβληματισμό τους  για το ισοζύγιο μεταξύ αρνητικών και θετικών συνεπειών του έργου. Χαρακτηριστικότερη ήταν η πλήρης μεταστροφή του πρώην αντιδημάρχου και μέλους της παράταξης Καλογεράκη, κ. Βασίλη Εργαζάκη ο οποίος τάχθηκε πλέον ανοιχτά κατά του έργου προβλέποντας ότι για ακόμα μία φορά οι κάτοικοι της περιοχής και το Δημοτικό Συμβούλιο θα εξαπατηθούν.  «Με όλα αυτά που μαθαίνω πια ο προβληματισμός μου είναι έντονος. Κάνω σήμερα την υπέρβαση και συνειδησιακά δηλώνω πως είμαι κατά του αεροδρομίου» είπε χαρακτηριστικά.  

Τη σταθερή του θέση κατά του αεροδρομίου εξέφρασε και ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Γιώργος Καλογεράκης ενώ την ήδη δεδηλωμένη μεταστροφή της επανέλαβε και η δημοτική σύμβουλος Μαρίνα Μουράτη, η οποία αν και εξελέγη με την παράταξη «Δημοκρατική Συνεργασία» (Γιαννόπουλου) που υποστήριζε το έργο, εντούτοις από νωρίς διαπίστωσε, όπως είπε, τον παραλογισμό του όλου σχεδιασμού και εξ αυτού του λόγου ανεξαρτητοποιήθηκε, ενώ σήμερα βρίσκεται στη θέση της προέδρου της Πρωτοβουλίας Πολιτών της Πεδιάδας.

Αρκετοί ακόμα ήταν οι δημοτικοί σύμβουλοι που κράτησαν αποστάσεις από τον όλο σχεδιασμό μιλώντας για μεγάλα κενά στις μελέτες που είναι ζητούμενο αν μπορούν να καλυφθούν. «Να το ξαναδούμε το έργο, να ενημερώσει συνολικά η Πρωτοβουλία Πολιτών τους κατοίκους σε όλα τα χωριά και πραγματικά αν το συμπέρασμα είναι αρνητικό να ταχθούμε κατά του αεροδρομίου» ανέφερε ο δημοτικός σύμβουλος της πλειοψηφίας Γιώργος Πατρωνάκης, ξεκαθαρίζοντας πάντως πως προς το παρόν παραμένει υπέρμαχος του έργου. 

Πρόταση για δημοψήφισμα

Τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος στον δήμο Μινώα Πεδιάδος για το θέμα του αεροδρομίου ζήτησε ο δημοτικός σύμβουλος της πλειοψηφίας Αριστείδης Μανουράς, τονίζοντας πως ο ίδιος προσωπικά είναι κατά του έργου, ειδικά μετά τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν αλλά ως δημοτικός σύμβουλος είναι υποχρεωμένος να τηρήσει τη θέση που έχει ήδη λάβει υπέρ του σχεδιασμού. Κατέθεσε ωστόσο και πρόταση να δοθεί ο λόγος στους πολίτες για ένα τόσο σοβαρό θέμα, μέσω τοπικού δημοψηφίσματος.

Επί της πρότασης για δημοψήφισμα τοποθετήθηκε κατόπιν ο δήμαρχος Ζ. Καλογεράκης τονίζοντας πως πράγματι θα μπορούσε να γίνει αλλά αν σε αυτή τη φάση το δημοψήφισμα βγάλει θετικό αποτέλεσμα για το έργο  τότε θα αδυνατίσει τη διαπραγμάτευση που είναι σε εξέλιξη και από την οποία ο δήμος αποσκοπεί σε όσο το δυνατόν περισσότερα οφέλη.

Θολό πάντως έμεινε το θέμα των ανταποδοτικών τελών 2% από τα έσοδα του αεροδρομίου που έχει μεν υποσχεθεί ο υπουργός Υποδομών για την τοπική κοινωνία χωρίς ωστόσο να διευκρινίζεται αν αυτά τα χρήματα θα κατευθυνθούν στον τοπικό δήμο, ή στους όμορους δήμους, στην Περιφέρεια ή αλλού.

Την κατάρτιση του ΣΧΟΑΠ για τον Δήμο Μινώα Πεδιάδος πριν από την τελική απόφαση για το αεροδρόμιο ζήτησε ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος Μανώλης Φραγκάκης επισημαίνοντας πως τα χρόνια που πέρασαν χάθηκαν μεγάλες ευκαιρίες για τον έλεγχο του έργου από την ίδια την κοινωνία ενώ αρκετοί ήταν οι σύμβουλοι όπως η αντιπρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Όλγα Δραμουντάνη, αλλά και ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Νίκος Χρονάκης που υπερασπίστηκαν τις μέχρι τώρα αποφάσεις τονίζοντας πως αποτελούν πια μια πραγματικότητα η οποία δεν μπορεί να αλλάξει.  

Τη σταθερή (πλέον) αντίθεσή τους στην υλοποίηση του αεροδρομίου εξέφρασαν οι εκπρόσωποι των κατοίκων που απαλλοτριώνονται οι περιουσίες τους. Ο πρόεδρος της τοπικής κοινότητας Ευαγγελισμού Μηνάς Ανδρεαδάκης τόνισε πως «οι κάτοικοι του Ευαγγελισμού ήταν, είναι και θα είναι ενατίον του έργου». Ο Μανώλης Ζαχαριουδάκης γεωπόνος και μέλος του Συλλόγου Κατοίκων και Ιδιοκτητών Περιοχής Ευαγγελισμού Πεδιάδος «Ο ΚΥΠΕΡΑΣ» επεσήμαναν πως δεν είναι πια διατεθειμένοι να πουλήσουν τη γη τους, τονίζοντας πως θα αντισταθούν με κάθε τρόπο στην υλοποίηση του έργου.

 

Το λόγο πήραν αρκετοί πολίτες κάτοικοι της περιοχής, που ήταν παρόντες καθόλη τη διάρκεια της συζήτησης και οι οποίοι στο σύνολό τους τάχθηκαν κατά της κατασκευής του αεροδρομίου. Ο πρώην πρόεδρος της Πρωτοβουλίας Πολιτών Πεδιάδας Τάκης Μάρας, κατήγγειλε τον αποκλεισμό της πρωτοβουλίας από τον δημόσιο διάλογο και από τα ΜΜΕ όλα τα προηγούμενα χρόνια (με ελάχιστες εξαιρέσεις) ενώ σε φορτισμένο κλίμα ζήτησε από τους δημοτικούς συμβούλους να μην επιμείνουν σε μια λανθασμένη απόφαση, να επανεξετάσουν τη θέση τους ζητώντας τους να κοιτάζονται στον καθρέφτη αναλογιζόμενοι την ευθύνη τους προς τον τόπο και προς τις επόμενες γενιές.    

 

 Πηγή: www.efsyn.gr / Μάριος Διονέλλης

 

 

Διαβάστηκε 1294 φορές