Θέσεις ΑΜΑΚ για την αξιοποίηση του αεροδρομίου ‘’Νίκος Καζαντζάκης’’

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
Γράφτηκε από  Κατηγορία ΔΡΑΣΗ ΑΜΑΚ Σάββατο, 06 Ιουνίου 2020 17:36

 

Συζητήθηκε κατά τη συνεδρίαση της Δ.Ε. την Πέμπτη 30-04-2020, το θέμα της αξιοποίησης του αεροδρομίου ‘’Νίκος Καζαντζάκης’’.

Αναπτύξαμε τις θέσεις μας επισημαίνοντας και τα νέα δεδομένα που αναδείχτηκαν με την υγειονομική κρίση, το θέμα της ισόρροπης ανάπτυξης , τη μη κατασπατάληση των πόρων, το θέμα της επάρκειας των τροφίμων, ότι τίποτα δεν είναι δεδομένο (τουρισμός). Παράλληλα τονίσαμε ότι ο σχεδιασμός του χώρου του σημερινού αεροδρομίου “Ν. Καζαντζάκης” είναι κοινωνικά και χωροταξικά αναγκαίο να αφορά τη μετατροπή του αεροδρομίου σε Μητροπολιτικό Πάρκο "Ν. Καζαντζάκης", καταφύγιο δηλαδή πρασίνου και κοινοχρήστων χώρων για τους κατοίκους και επισκέπτες της περιοχής του Ηρακλείου.

 

Η εισήγησή μας καταψηφίστηκε. 

 

Δείτε την αναλυτικά , όπως κατατέθηκε στη Δ.Ε.:

 

Συνεδρίαση της Δ.Ε. του Τμήματος την Πέμπτη 30-04-2020 (μετά από διαδοχικές αναβολές ) και ώρα 19.00 μ.μ.

 

Θέμα : Αξιοποίηση του αεροδρομίου ‘’Νίκος Καζαντζάκης’’

 

Εισηγητής: Ειρήνη Βρέντζου , Π.Μ., Μέλος Δ.Ε.

 

Η χωροθέτηση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι αποφασίστηκε και υλοποιείται χωρίς να έχει προηγηθεί ουσιαστικός σχεδιασμός που θα λαμβάνει υπόψη όλες τις επιστημονικές παραμέτρους, με τη συμβολή και του ΤΕΕ/ΤΑΚ ως  συμβούλου της Πολιτείας.

 

Δύο σημεία, ωστόσο, φαίνονται αναντίρρητα: Αφενός η μη αντιστρεπτή περιβαλλοντική καταστροφή (τόσο του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος και του πρωτογενή παραγωγικού τομέα, όσο και του φυσικού περιβάλλοντος) σε ευρύτατη  περιοχή της μοναδικής σε αγροτικό, οικολογικό και πολιτιστικό πλούτο  περιοχής της πρώην επαρχίας Πεδιάδος. Αφετέρου, ως ελάχιστο αντιστάθμισα στην παραπάνω καταστροφή, υπάρχει η προσδοκία ανακούφισης μιας πυκνοκατοικημένης περιοχής, όπως η Νέα Αλικαρνασσός, και η απόδοση στο -εξαιρετικά πιεσμένο οικιστικά- πολεοδομικό συγκρότημα του Ηρακλείου ενός μεγάλου πνεύμονα πρασίνου και κοινόχρηστων χώρων, στο χώρο του σημερινού  Αεροδρομίου ‘’Νίκος Καζαντζάκης’’.

 

Ωστόσο,

τον Ιανουάριο η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και η Ελληνική Κυβέρνηση συμφώνησαν στη λήψη δανείου ύψους 180 εκ € για τη χρηματοδότηση της κατασκευής του νέου αερολιμένα στο Καστέλι. Οι ροές εκταμίευσης προς το Καστέλι είναι άμεσα εξαρτημένες με την ανάπλαση του υφιστάμενου αεροδρομίου “Ν. Καζαντζάκης”. Αυτά μνημονεύονται στο Φύλλο Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Δεδομένων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων με τίτλο προγράμματος “Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου”, όπου σαφώς αναφέρεται ότι αντικείμενο του προγράμματος είναι και η ανάπλαση του υφισταμένου αεροδρομίου.

Η κυβέρνηση διακηρύττει ότι το αεροδρόμιο ΄΄Νίκος Καζαντζάκης΄΄ δεν έχει υποθηκευτεί, όμως η Περιφέρεια, ο Δήμος Ηρακλείου αλλά και όλοι οι φορείς της Κρήτης δηλώνουν ότι δεν ρωτήθηκαν για την αξιοποίηση του σημερινού αεροδρομίου. Φτάσαμε δε να θεωρούμε αυτονόητο ότι το ΤΕΕ/ΤΑΚ δεν έχει ερωτηθεί και δεν συμμετέχει σε καμιά τέτοια διαδικασία.

 

Το θέμα είναι πολύ σοβαρό, δεδομένου μάλιστα ότι ήδη στην ευρύτερη περιοχή του Ηρακλείου κινδυνεύουμε να χάσουμε την ευκαιρία να δοθεί ο χώρος της πρώην βάσης Γουρνών στην κοινωνία μέσω της υλοποίησης του ΣΧΟΟΑΠ.

 

Δεν πρέπει να επιτρέψουμε να ξαναγίνει αυτό. Ο σχεδιασμός του χώρου του σημερινού αεροδρομίου “Ν. Καζαντζάκης” είναι κοινωνικά και χωροταξικά αναγκαίο να αφορά τη μετατροπή του αεροδρομίου σε Μητροπολιτικό Πάρκο "Ν. Καζαντζάκης", καταφύγιο δηλαδή πρασίνου και κοινοχρήστων χώρων για τους κατοίκους και επισκέπτες της περιοχής του Ηρακλείου.Άλλωστε,αυτή είναι η μόνη κατεύθυνση που μπορεί - μέσα από την αναβάθμιση του πολεοδομικού συγκροτήματος του Ηρακλείου - να δώσει στήριγμα και στην υγιή επιχειρηματικότητα στην ευρύτερη περιοχή του Ηρακλείου, καθώς, στον αντίποδα αυτού, μια επένδυση τύπου "Ελληνικό" αφορά τον ένα μόνο συγκεκριμένο μεγαλόσχημονα ιδιώτη.

 

Στην κατεύθυνση αυτή, το ΤΕΕ/ΤΑΚ θα πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες:

1.      Συνεργασία με όλους τους φορείς της Κρήτης, αυτοδιοικητικούς και κοινωνικούς. 

2.      Εξέταση του θέματος μέσω των ΜΕ  (δημόσιου χώρου, χωροταξίας)

3.      Συζήτηση για το θέμα στη Δ.Ε. αλλά και στην Αντιπροσωπεία με κατάθεση συγκεκριμένων προτάσεων.

 

Διαβάστηκε 1231 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Σάββατο, 06 Ιουνίου 2020 17:52