Μετά βίας το 60% των μηχανικών, γιατρών και δικηγόρων μπόρεσε να καταβάλλει τα ασφάλιστρα που τους είχαν "βεβαιωθεί" από το ταμείο τους –το ΕΤΑΑ- έως 31/12/2016 με βάση το σύστημα των κλάσεων που ίσχυε προ του νόμου Κατρούγκαλου.
Ασφαλείς πληροφορίες του Capital.gr αναφέρουν πως το υπόλοιπο 40% των μηχανικών, γιατρών και νομικών δεν μπόρεσε να πληρώσει τα ασφάλιστρα του για το περασμένο έτος.
Έτσι οι συγκεκριμένοι ασφαλισμένοι κινδυνεύουν να συνεχίσουν να μην έχουν ή να χάσουν (αν μπορούσαν μέχρι πρότινος να καταβάλλουν τα ασφάλιστρα τους) την ασφαλιστική ενημερότητα και ικανότητα τους, ακόμα και αν έχουν καταβάλλει από τις αρχές του έτους έως τώρα τις τρέχουσες εισφορές με βάση το εισόδημά τους.
Και αυτό παρά τις δύο έως τώρα παρατάσεις τις οποίες έχει δώσει η κυβέρνηση για την αποπληρωμή τους.
Η πρώτη παράταση έληξε, χωρίς κανένα ουσιαστικό εισπρακτικό αποτέλεσμα, στις 30 Ιουνίου.
Η δεύτερη παράταση που δόθηκε, λήγει σε κάτι περισσοτερο από ενάμισι μήνα και συγκεκριμένα, στις 30 Νοεμβρίου.
Η μη ανταπόκριση των μηχανικών, γιατρών, δικηγόρων και στην τελευταία παράταση, οφείλεται σύμφωνα με εκτιμήσεις εκροσώπων τους –με τους οποίους συνομίλησε το Capital.gr – στην αναστάτωση και στα νέα βάρη που έφεραν οι ασφαλιστικές εισφορές με βάση το καθαρό δηλωτέο εισόδημα του 2015, τις οποίες έφερε από 1/1/2017 η εφαρμογή του νόμου Κατρούγκαλου και φαίνεται πως τους εμπόδισαν να εξοφλήσουν τα παλιότερα τους χρέη.
Ωστόσο, αρμόδια στελέχη του ΕΦΚΑ επισημαίνουν πως δεν προβλέπεται να αυξηθεί η εισπραξιμότητα των ασφαλίστρων του 2016, πέραν του επιπέδου που ήδη έχει φτάσει. Γι΄αυτό, εξάλλου, δεν τάσσονται υπέρ μίας νέας, τρίτης κατά σειρά, παράτασης της προθεσμίας εξόφλησης τους (πχ έως 20/12/2017 ή μέχρι 31/1/2018).
Το σενάριο αυτό θα ήταν πιο πιθανό να υλοποιηθεί εφόσον "τρέξει" αρκετά πριν τις 30/11 η νέα ρύθμιση των 120 δόσεων για ασφαλιστικά χρέη αυταπασχολουμένων έως 20.000 ευρώ, τα οποία έχουν "γεννηθεί" έως 31/12/2016.
Αυτός είναι, επίσης, ο μόνος ίσως τρόπος για να αυξηθεί η εισπραξιμότητα των ασφαλίστρων του 2016 (όπως αυτά είχαν προκύψει από το προ του νόμου Κατρούγκαλου σύστημα των ασφαλιστικών κλάσεων), επισημαίνουν οι ίδιες πηγές δεδομένου ότι η "ανοιχτή" ρύθμιση των 12 δόσεων δεν συμφέρει παρά ελάχιστους οφειλέτες και αφορά μόνο ληξιπρόθεσμα χρέη.
Η σχετική, όμως, Υπουργική Απόφαση για την υλοποίησης της εν λόγω ρύθμισης, η οποία προβλέπεται στο νόμο για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, εκκρεμεί εδώ και πάνω από τρεις μήνες , χωρίς διακριτό –προς το παρόν- ορίζοντα υπογραφής της.
Έτσι ούτε τα έσοδα από τις παλιότερες οφειλές (αν και συνολικά πάνε καλύτερα από τις αρχικές προβλέψεις), αλλά ούτε και τα έσοδα από τις τρέχουσες εισφορές με βάση το εισόδημα των αυταπασχολούμενων μπορούν να αυξηθούν αποφασιστικά.
Και αυτό γιατί μην μπορώντας ένας αυταπασχολούμενος να καταβάλει τις παλιότερες οφειλές τους, δεν έχει "νόημα" η καταβολή των τρεχουσών εισφορών, καθώς για να λάβει ασφαλιστική ικανότητα –ενημερότητα θα πρέπει όχι μόνο να πληρώνει τις τρέχουσες εισφορές αλλά να μη χρωστά ή να έχει ρυθμίσει τις ληξιπρόθεσμες εισφορές.