Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Αεροδρόμιο Καστελλίου, ένα έργο κόντρα στη λογική

Γράφτηκε από  Κατηγορία ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ Δευτέρα, 05 Δεκεμβρίου 2016 07:41

Επίκληση στην κοινή λογική κάνουν οι κάτοικοι της περιοχής του Καστελλίου αλλά και ειδικοί επιστήμονες σε σχέση με τη σχεδιαζόμενη κατασκευή του νέου αεροδρομίου, ενώ με σχετική αρθογραφία επανέρχεται το σχέδιο της φθηνότερης και πιο αποτελεσματικής αναβάθμισης του υπάρχοντος αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης στη Ν. Αλικαρνασσό.

Την Κυριακή πραγματοποιήθηκε με μεγάλη συμμετοχή κόσμου Ανοιχτή Λαϊκή Συνέλευση στο Καστέλλι για το ζήτημα του αεροδρομίου και τέθηκαν όλα τα σημαντικά ζητήματα που αφορούν το έργο, όπως οι περιβαλλοντικές και οικονομικές επιπτώσεις, το τεράστιο κόστος κατασκευής αλλά και ο συνολικός χαρακτήρας της περιοχής για τα επόμενα χρόνια.

Σκοπός της εκδήλωσης στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Λυκείου Καστελλίου ήταν η ενημέρωση των πολιτών για τα τεκταινόμενα γύρω από το θέμα και ο συντονισμός των ενεργειών, απέναντι στον άμεσο κίνδυνο της υποβάθμισης και της καταστροφής των πολύτιμων φυσικών, οικονομικών και πολιτιστικών πόρων, όχι μόνο της περιοχής εγκατάστασης, αλλά και μιας ευρύτερης περιοχής της ενδοχώρας, κρίσιμης για την βιώσιμη ανάπτυξη της κεντρικής Κρήτης.

Η σημερινή εικόνα του χώρου όπου θα κατασκευαστεί το νέο αεροδρόμιο Καστελίου Η σημερινή εικόνα του χώρου όπου θα κατασκευαστεί το νέο αεροδρόμιο Καστελλίου |

Κατά την εκδήλωση, που διοργάνωσαν η Πρωτοβουλία Πολιτών για τη Διάσωση, Προβολή και Αειφόρο Ανάπτυξη της Πεδιάδας, η Εφορεία Ηρακλείου του Παγκρήτιας Ένωσης Πολιτιστικών Συλλόγων και οι Πολιτιστικοί Σύλλογοι Πεδιάδας- Μονοφατσίου, αναλύθηκαν οι σοβαρές επιπτώσεις που θα έχει το αεροδρόμιο και έγινε ενημέρωση για την τεκμηριωμένη επιστολή που έχουν αποστείλει οι τοπικοί φορείς στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων σε σχέση με τις επισφάλειες του έργου.

Στο πλαίσιο τις επιστολής παρατίθενται οι σημαντικές αδυναμίες του εγχειρήματος, αλλά και μια σειρά στοιχείων και πραγματικών δεδομένων τα οποία καταδεικνύουν ότι, η κατασκευή νέου αεροδρομίου στην Κρήτη και η εγκατάσταση του στην πεδιάδα του  Καστελλίου, ως απάντηση στα προβλήματα του σημερινού αεροδρομίου Ηρακλείου “Νίκος Καζαντζάκης”, αποτελεί παράδειγμα κακού προγραμματισμού και σχεδιασμού.

Απαντήσεις στους κατοίκους προσπάθησε να δώσει ο δήμαρχος Μινώα Πεδιάδος Ζαχαρίας Καλογεράκης μιλώντας για τις αναπτυξιακές προοπτικές του νέου αεροδρομίου χωρίς όμως να μπορεί να διαβεβαιώσει για τις επιβαρύνσεις που συνεπάγεται η κατασκευή του για την περιοχή. «Κανένας μέχρι σήμερα δεν έχει δώσει πειστικές απαντήσεις στα ερωτήματά μας για τα τεχνικά, οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα που θα προκληθούν από το έργο. Κάθε φορά που βρισκόμαστε σε αυτή τη συζήτηση, οι υποστηρικτές του έργου δείχνουν πως δεν ξέρουν στην πραγματικότητα τί συνεπάγεται η συγκεκριμένη επιλογή» λέει στην «Εφ.Συν.» ο αρχιτέκτονας Μανώλης Καργιαντουλάκης, μέλος της Πρωτοβουλίας Πολιτών Πεδιάδας.  

Εκδίκαση στο ΣτΕ

Στις 7 Δεκεμβρίου αναμένεται να εκδικαστούν τρεις προσφυγές κατά του έργου στο Συμβούλιο της Επικρατείας και αξιοσημείωτο είναι πως τη μία εξ αυτών έχει καταθέσει ο ίδιος ο Δήμος (πρώην Καστελλίου, νυν Μινώα Πεδιάδος). Απαντώντας στους κατοίκους ο δήμαρχος τόνισε πως ο Δήμος θα υποστηρίξει την προσφυγή του στο δικαστήριο αν και τη χαρακτήρισε "μέσο πίεσης" για εξασφάλιση καλύτερων όρων για την περιοχή. Οι άλλες δύο προσφυγές, που αναμένεται να συνεκδικαστούν έχουν κατατεθεί, η πρώτη από 230 πολίτες και συλλογικότητες της περιοχής και η δεύτερη από 130 πολίτες από τα Ρουσοχώρια.

Επανέρχεται ο λοξός διάδρομος

Την ίδια στιγμή με αρθρογραφία σε τοπικά και πανελλαδικά μέσα ενημέρωσης επανέρχεται το θέμα του Λοξού Διαδρόμου στο υπάρχον αεροδρόμιο, μια πρόταση που είχε εκπονηθεί ως βέλτιστη λύση στο πλαίσιο του master plan του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου. Όπως αναφέρει σε άρθρο του ο καθηγητής πολιτικός μηχανικός Σπύρος Βροντινός από το Ηράκλειο, η μελέτη αυτή αποσύρθηκε χωρίς καν επιστημονικούς λόγους και τεκμηρίωση για να προωθηθεί με καθαρά πολιτική απόφαση η ολική μετεγκατάσταση του αεροδρομίου στο Καστέλλι Πεδιάδας.

Η μακέτα της λύσης του λοξού διαδρόμου που χωρίς αιτιολόγηση απορρίφθηκε Η μακέτα της λύσης του λοξού διαδρόμου που χωρίς αιτιολόγηση απορρίφθηκε | Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο

Όπως αναφέρει ο κ. Βροντινός η επιλογή του Λοξού Διαδρόμου θα προσέφερε ασύγκριτα μεγαλύτερη ασφάλεια πτήσεων, υποπολλαπλάσιο κόστος κατασκευής και ασύγκριτα λιγότερα παράπλευρα κόστη-απώλειες για τους ντόπιους και την Κρήτη θα έχει πολύ μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και δε θα κατέστρεφε μεγάλο μέρος της ντόπιας παραγωγής.

Αναλυτικά το άρθρο του κ. Βροντινού

Διαφωνούν και οι φορείς  του τουρισμού

Τη διαφωνία του με την κατασκευή του αεροδρομίου Καστελλίου έχει εκφράσει εδώ και χρόνια ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, το κορυφαίο συλλογικό όργανο των επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται στον τομέα του τουρισμού.  Σε δηλώσεις του για το έργο στην Καθημερινή ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Σταύρος Ανδρεάδης έχει αναφέρει:

«Κακό παράδειγμα είναι ο σχεδιασμός του Καστελλίου στην Κρήτη. Όπως σχεδιάστηκε, είναι ένα πανάκριβο αεροδρόμιο, κόστους πάνω από ένα δισ. ευρώ. Για να το πάρει ένας ιδιώτης και να βγάλει τα λεφτά που έδωσε, θα πρέπει να ανεβάσει από το επίπεδο των 15 -16 ευρώ που σήμερα είναι το κόστος ανά επιβάτη του συγκεκριμένου αεροδρομίου, στα 25 - 30 ευρώ.  Εκεί τελείωσε η Κρήτη. Θα κάνουμε ένα αεροδρόμιο τύπου Ντουμπάι στο οποίο δεν θα πατάει κανένας» έχει τονίσει ο ίδιος.

Οι εξελίξεις για τον διαγωνισμό

Σε ό,τι αφορά τις εξελίξεις του διαγωνισμού για το Καστέλλι, μετά την κατάθεση μίας και μόνης προσφοράς από την κοινοπραξία ΓΕΚ- ΤΕΡΝΑ και της ινδικής GMR Infrastructure, αναμένονται οι αντιδράσεις από τους υπόλοιπους υποψηφίους οι οποίοι είχαν ζητήσει νέα παράταση για το έργο αλλά το αίτημά τους δεν έγινε δεκτό. Θεωρείται σχεδόν βέβαιη η προσφυγή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού ενδεχόμενο που όμως από το Υπουργείο Υποδομών αντιμετωπίζεται χαμηλό βαθμό ανησυχίας. «Δεν είναι το πρώτο έργο που θα γίνει με μόνο μία προσφορά» αναφέρουν πηγές του υπουργείου αλλά και της κοινοπραξίας που προσήλθε στο διαγωνισμό. Ωστόσο, τα πράγματα δυσκολεύουν ως προς τη χρηματοδότηση του έργου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αφού η μία και μόνη προσφορά συνιστά υψηλό βαθμό επισφάλειας για το έργο, γεγονός που θα συνεξεταστεί σε συνδυασμό με την επιστολή και τα αναλυτικά επιχειρήματα των κατοίκων.

Ως προς τις τυπικές διαδικασίες, αυτές αναμένεται να ολοκληρωθούν στο τέλος του 2017 ενώ στην αρχή του χρόνου, εφόσον ελεγχθούν τα έγγραφα της κοινοπραξίας ο υπουργός, μετά από εισήγηση της επιτροπής του διαγωνισμού αναμένεται να ανακηρύξει τον προσωρινό ανάδοχο. Ωστόσο η κύρωση της σύμβασης στη Βουλή δεν αναμένεται νωρίτερα από το τέλος του επόμενου έτους και όλα αυτά για να υποβληθεί στη συνέχεια το αίτημα χρηματοδότησης από την ΕΤΕπ.

πηγή : η εφημερίδα των συντακτών
http://www.efsyn.gr/arthro/aerodromio-kastellioy-ena-ergo-kontra-sti-logiki

Διαβάστηκε 2966 φορές