Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Η λίμνη και γιατί το Λιμενικό Ταμείο χάνει έδαφος! της Μαρίας Ρουκουνάκη

Γράφτηκε από  Κατηγορία ΑΠΟΨΕΙΣ Κυριακή, 30 Μαΐου 2021 15:42

Μετά και από το φετινό διαφορετικό Πάσχα, με πολλούς κατοίκους του Αγίου Νικολάου να στερηθήκαμε την αγαπημένη μας συνήθεια, την παρακολούθηση της ανάστασης και της καύσης του Ιούδα από την περίμετρο της λίμνης, γέμισε ξανά η λίμνη με φως για τα γυρίσματα του «Καρτ Ποστάλ». Πολλές όμορφες εικόνες στη λίμνη που με κάθε ευκαιρία προστρέχουμε, είτε πρόκειται για μουσική, είτε για υπαίθριά έκθεση, είτε για το cliff diving και το Agios Nikolaos on Sup. Στη λίμνη που βρίσκεται στο επίκεντρο ξανά με αναπλάσεις  και διαβουλεύσεις.

 

Η λίμνη είναι ένας από τους πολλούς ενδιαφέροντες χώρους που διαχειρίζεται το Δ.Λ.Τ. (Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο). Στο τελευταίο συμβούλιο του εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία να περάσει ο έλεγχος μέρους της χερσαίας ζώνης της λίμνης στο Δήμο. Η Ζώνη για την οποία αιτήθηκε ο Δήμος, περιλαμβάνει όλα τα πρανή περιμετρικά από το κτίριο των προσκόπων έως και τα σκαλιά στην οδό Ομήρου. Το βασικό επιχείρημα που συνοδεύει το αίτημα, περιλαμβάνει το γεγονός ότι το Λ.Τ. δεν μπορεί να εκμεταλλευτεί αυτό τον χώρο με κάποιο τρόπο, συνοδό με λιμενικά έργα. Άλλα επιχειρήματα είναι η αδυναμία του Λ.Τ. για τη διαχείριση του από άποψη καλλωπισμού, η έλλειψη τεχνικής υπηρεσίας για την σύνταξη μελετών και τέλος η χρηματοδότηση των απαραίτητων έργων.

Τα παραπάνω επιχειρήματα αναιρούνται εύκολα αλλά δεν θα σταθώ εκεί. Τα επιχειρήματα αυτά ακούγονται όλο και περισσότερο, όσο προωθούνται έργα στη λίμνη αλλά και στην υπόλοιπή χερσαία ζώνη λιμένα που διαχειρίζεται το Λ.Τ.

Η πραγματικότητα είναι ότι το Λ.Τ. έχει την χρήση ενός μεγάλου μέρους χερσαίας ζώνης για την οποία μάλιστα δίνεται αγώνας με το υπουργείο να επεκταθεί περαιτέρω, στην Ελούντα, στην Πλάκα, στο Σίσι κτλ. ώστε να μπορούν να εκτελεστούν ευκολότερα έργα. Έχει την εκμετάλλευση της πιο παραγωγικής περιοχή του Δήμου τουριστικά – το μεγαλύτερο μέρος των παράλιων που δραστηριοποιούνται επιχειρήσεις. Ταυτόχρονα όμως είναι η πιο υποβαθμισμένη, από άποψη προσωπικού, σε σχέση με τις άλλες δημοτικές εταιρείες όπως η ΔΕΥΑΑΝ ή η ΔΑΕΑΑΝ και πρόσφατα ο ΠΑΟΔΑΝ. Δεν διαθέτει τεχνική υπηρεσία, παρότι διαχειρίζεται συνεχώς τους χάρτες της χερσαίας ζώνης, χρειάζονται επισκευές, έλεγχο έργων κτλ, με αποτέλεσμα να απευθύνεται ακόμα και για το απλούστερο στην τεχνική υπηρεσία του Δήμου, που είναι ήδη επιφορτισμένη με μεγάλο όγκο εργασίας. Πέραν του τεχνικού υπάρχει μόνιμο πρόβλημα συμβάσεων με εταιρείες καθαριότητας που ακόμα δεν έχει λυθεί. Είναι προφανής λοιπόν η διαχρονική υποβάθμιση του Λ.Τ. και χρειάζεται μια πιο προσεκτική ματιά και οργάνωση. Θα πρέπει να δούμε αναλυτικά το οργανόγραμμα των υπαλλήλων ώστε να προσλάβει άτομα που θα μπορέσουν να εξασφαλίσουν το επίπεδο εργασιών που του αναλογεί. Οι εξωτερικές συμβάσεις (τύπου ΔΕΠΑΝ, ιδιώτες, άλλου τύπου εταιρείες), σε μια προσπάθεια να κλείσουν οι τρύπες διαχείρισης, δεν λύνουν τα προβλήματα, έχοντας ταυτόχρονα υπέρογκο κόστος σε σχέση με την αμοιβή μόνιμου προσωπικού.

Εάν το Λ.Τ. διέθετε προσωπικό θα μπορούσαν να γίνουν πολλές εργασίες με την επίβλεψη του, ώστε να αποφευχθούν ενέργειες εν αγνοία του, όπως η κοπή των δέντρων στην ανατολική πλευρά της λίμνης. Τα οποία κόπηκαν χωρίς άδεια (καθώς κάθε κοπή δέντρου χρειάζεται Έγκριση Εργασιών Μικρής Κλίμακας – μια πολεοδομικού τύπου άδεια πέραν των άλλων) και παρεμπιπτόντως δεν έχουν αντικατασταθεί ακόμα (ως δέντρα και όχι ως θάμνοι).  Υποθέτουμε ότι έχει ανατεθεί στην παρούσα εργολαβία πρασίνου όπως  και η φρεσκοπετσοκομμένη βουκαμβίλια.

Όσον αφορά την χρηματοδότηση των έργων, εννοείται ότι η παραγωγική χερσαία ζώνη αποφέρει στο Λ.Τ. κέρδη ικανά να στηρίξουν την χρηματοδότηση μικρών έργων Ακόμα και εν μέσω πανδημίας, με κατακόρυφη μείωση εσόδων, έχει ακόμα ταμειακά διαθέσιμα. Εκτός αυτού η προσφιλέστερη μέθοδος πραγματοποίησης έργων είναι η χρηματοδότηση από διάφορα προγράμματα αν υπάρχουν οι κατάλληλοι άνθρωποι να τα τρέξουν. Μάλιστα, όπως έχει αναφερθεί ο κ. Δήμαρχος, τουλάχιστον όσον αφορά τα έργα στη χερσαία ζώνη λιμένα (παρκάκι λίμνης & παραλιακός), δεν θα προχωρήσουν αν δεν εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση τους. Άρα, αποφεύγουμε τη χρήση ιδίων κεφαλαίων. Πέραν των παραπάνω, πλέον οι Ο.Τ.Α. μπορούν να χρηματοδοτήσουν δημοτικές εταιρείες όπως το Λ.Τ. εάν υπάρχει τέτοια ανάγκη. Πόρους μπορούμε να εξοικονομήσουμε επίσης από αχρείαστα έξοδα.

Λέγοντας αχρείαστα έξοδα εννοώ π.χ. την πληρωμή 24.800,00 € για ομπρέλες που έχουν ήδη τοποθετηθεί στην ανατολική πλευρά της λίμνης. Δεν έχει παρθεί καμία απόφαση από το Λ.Τ. για τοποθετηθούν ομπρέλες εκεί, άγνωστο με ποιανού πρωτοβουλία. Χωρίς να υπάρχει μελέτη για την αρχιτεκτονική-αισθητική τεκμηρίωση του χρώματος και του μεγέθους τους. Χωρίς έλεγχος για το πού θα τοποθετηθούν, με ένα μέρος αυτών να βρίσκεται σε χώρο που ορίζεται «ως χώρος μη παραχωρούμενος» (πρασίνου θα μπορούσε να γίνει) από την εγκεκριμένη «μελέτη αντικατάστασης των στεγάστρων». Με αποτέλεσμα, όπως χαρακτηριστικά είπε μια συντοπίτισσά μας, «αντί μπαίνοντας από τη γέφυρα στη λίμνη να βλέπεις το φυσικό τοπίο, βλέπεις ένα δάσος από ομπρέλες». Αυτές οι ομπρέλες έχουν συμπεριληφθεί πλέον, προς πληρωμή, στον προϋπολογισμό του 2021. Για να μην γίνει λόγος για τα 85.000,00 € που δόθηκαν για τα σκίαστρα πέρυσι, όπου ακόμα περιμένουμε να ολοκληρωθεί η κατασκευή με την έλλειψη δύο από τα 26, αλλά και τη λειτουργικότητα τους.

Η λειτουργική εξάρτηση του Λ.Τ. από τον Δήμο, δίνει πάτημα στην εκχώρηση του εδάφους διαχείρισης του και δεν βοηθάει στην τρέχουσα διεκδίκηση περαιτέρω επέκτασης του. Δεν μπορούμε να ζητάμε επέκταση της χερσαίας ζώνης στην Ελούντα ενώ ταυτόχρονα λέμε ότι δεν μπορούμε να διαχειριστούμε τη λίμνη. Ο Δήμος από την άλλη δεν έχει δείξει τη δέουσα προσοχή στο «διαμάντι της πόλης», για να μπορεί να διεκδικεί με αξιώσεις την διαχείριση οποιουδήποτε μέρους της λίμνης και κατ’ επέκταση της χερσαίας ζώνης λιμένα που διαθέτει το Λ.Τ. Η λύση δηλαδή σε καμία περίπτωση δεν είναι η μετατόπιση ευθυνών αλλά η ευθεία αντιμετώπιση των προβλημάτων.

Για όλα τα παραπάνω, μικρά και μεγάλα, φαίνεται η ανάγκη ριζικών αλλαγών του Λ.Τ.  Με υπαρκτές καθοριστικές τομές, παίρνοντας παραδείγματα από τις άλλες δημοτικές επιχειρήσεις της πόλης, να μπορέσει να ανταποκριθεί αυτόνομα στις αυξημένες απαιτήσεις που έχει η χερσαία ζώνη λιμένα. Ως θυγατρική εταιρεία του Δήμου, βοηθητική προς αυτόν και όχι απόλυτα εξαρτημένη από αυτόν, μπορεί να αναβαθμιστεί το Λ.Τ. και να παίξει τον ρόλο που του αρμόζει.

Ρουκουνάκη Μαρία

Πολ. Μηχανικός

Μέλος Δ.Σ. Λιμενικού Ταμείου Αγίου Νικολάου

Το σχέδιο της εικόνας σε μεγαλύτερη ανάλυση: πρώτο, δεύτερο

Πηγή: https://104fm.gr/opinions/%CE%B7-%CE%BB%CE%AF%CE%BC%CE%BD%CE%B7-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B3%CE%B9%CE%B1%CF%84%CE%AF-%CF%84%CE%BF-%CE%BB%CE%B9%CE%BC%CE%B5%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CF%84%CE%B1%CE%BC%CE%B5%CE%AF%CE%BF-%CF%87%CE%AC/?fbclid=IwAR323xFkMYyPsx1afWUosaLD6-EMVLVHqxe605qIy-9pxSjYCj5NX6Yd1So

Διαβάστηκε 679 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Κυριακή, 30 Μαΐου 2021 16:06